Nog meer kindjes met gehoorafwijking? Ervaringen gevraagd.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SuLa, 23 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Hoi meiden,

Hoewel er bij ons in de familie totaal geen gehoorafwijkingen voorkomen, blijkt onze lieve dochter waarschijnlijk wel een gehoorafwijking te hebben.
    Thuis drie gehoorscreenings gehad, alledrie onvoldoende. Naar een audiologisch centrum geweest en daar blijkt het volgende:
    Linkeroor: waarschijnlijk afwijking in het slakkenhuis; ze hoort met dit oortje vanaf 60db.
    Rechteroor: op dit moment werkt de gehoorzenuw van haar rechter oortje nog niet en ze hoort met dit oor nagenoeg niets.

Omdat zij wat achter lag op groei tijdens de laatste fase van de zwangerschap (geboortegewicht 2300, lengte 45cm) kan het zijn dat de gehoorzenuw nog moet rijpen. Daar hopen we vurig op....

Op 8 april moeten we terug om weer alle testen te ondergaan en dan hoopt iedereen dat de gehoorzenuw al iets doet.

Ik ben op zoek naar moeders met kindjes die (waarschijnlijk) ook een gehoorafwijking hebben om ervaringen en zorgen te delen!

2. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hallo Sula,

Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt en vooral omdat het rechteroortje "niets" hoort. En best zielig hebij dat onderzoek waarbij je kleintje stil moet liggen en slapen op een apart kussen in een vreemde omgeving. Ik duim met je mee dat bij de test op 8 april haar rechter oortje de zenuw is gerijpt zodat ze kan horen.

Bij Renske is het linker oortje ook niet helemaal goed, alles wat zachter is als een gesprek hoort ze niet met dat oor. Gelukkig is haar rechter oor goed en heeft dit geen invloed op haar spraak ontwikkeling. Ze blijft wel tot dat ze naar de basisschool gaat onder controle bij het audiologisch centrum. Om het in de gaten te blijven houden dat haar gehoor niet achteruit gaat.

Trouwens, bij zowel mijn man als bij mijn fam komen wel gehoor problemen voor..

3. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Dankjewel voor je reactie, Tukker!
    Gelukkig heeft het gehoorprobleem bij jouw kindje geen consequenties voor taal en spraak.

Verder nog iemand misschien?

4. Debbieee

Debbieee Lid

11 okt 2007
    29
    0
    0
    Almere
    Ja, ook hier een dame met een gehoorafwijking.
    Alle 3 de gehoorscreenings waren onvoldoende.. dus moesten wij op 15 maart naar het audiologisch centrum.
    Daar hebben wij te horen gekregen dat ons meisje doof is aan beide oortjes. :(
    Vervolgens een afspraak bij het VUmc ziekenhuis, zelfde test gedaan als bij het audiologisch centrum, wederom de zelfde uitslag.
    Een 2e test wees uit dat alles tot aan het slakkenhuis gewoon keurig in orde is. Het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan dr slakkenhuis.
    Nu gaan we aan de slag met hoortoestellen, 8 april worden er afdrukjes van d'r oortjes gemaakt, en 21 april worden de hoortoestellen aangezet.
    Tot nu toe leven wij dus naar dat moment toe.. we moeten er natuurlijk niet te veel van verwachten, maar hopen doe je toch wel.

Ikzelf ben ook doof aan mijn rechteroor, waarvan het slakkenhuis ook de oorzaak is.
    Verder zijn er geen gehoorafwijkingen in de familie.

Wij moeten zoiezo gebarentaal gaan leren..
    Verder proberen we om positief te blijven, of madame wel of niet kan horen.

5. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    hoi
    ikzelf heb geen kindje met een hoorprobleempje maar mijn vriendin wel en heb het allemaal meegemaakt met haar.
    haar zoontje had ook steeds een falende hoortest. daarna naar ziekenhuis geweest, veel tests gehad. Soms bijvoorbeeld een hele dag en dan hoortesten doen terwijl hij sliep en terwijl hij speelde. Hun hebben zelf geen hoorafwijking maar na bloedonderzoek van de ouders bleek dat ze beiden drager zijn van een gen dat voor een hoorafwijking zorgt( kans van 1 op miljoen???).
    hij heeft zelf alle organen in zijn oor, alleen de verbinding met zijn hersenen klopt niet helemaal. Ook hij heeft alle hoorapparaten gehad en geprobeerd maar niets werkte. Je moet dan een licht hoorapparaat indoen voor een paar weken, dan testen en dan een zwaardere enzo. er zijn er geloof ik 3 categorien van. Toen niets bleek te werken heeft hij afgelopen januari een ci gekregen. Hij was toen een jaar oud. Een ci is een ingebouwd apparaat onder de hoofdhuid, tegen de schedel, dat ervoor zorgt dat geluiden omgezet worden en naar zijn hersenen toe gaan. Hij kan nu wel horen en het gaat heel langzaam maar wel heel gaaf om te zien.
    Dit verhaal is zeker niet om je bang te maken want ik vind het juist heel mooi en normaal. Ik heb vanaf ongeveer 7 maanden oud dat hij was meegedaan met de gebarentaal les zodat mijn zoontje en ik met hem kunnen communiceren. De begeleiding die je krijgt en informatie is super geregeld, vind ik.
    Als hij direkt 2,5 is gaat hij naar een speciale kleuterschool in het nsdsk, zodat hij al vroeg begint met leren en lere praten en gebarentaal. Vanaf de 4 mag hij dan naar school zoals andere kindjes.
    groetjes en succes met alles.

6. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties.

Debbie, poeh he, dat is voor jullie ook niet niks. Hoe is het gisteren gegaan? Spannend voor jullie..... Hopelijk kunnen ze met apparaatjes nog veel bereiken.

Wij hebben gisteren weer moeten testen. Echter, onze dochter is de hele middag wakker geweest (terwijl het juist zo'n slaapkop is) en dus zijn de onderzoeken niet geslaagd. Uit de paar testjes die ze hebben gedaan kwam ongeveer hetzelfde als uit die van drie weken geleden, dus we zijn nog niets wijzer.
    Wat we wel weten: onze dochter heeft een blijvend gehoorprobleem. Maar hoe erg dit is, is nog niet duidelijk.
    We weten ook dat de kans dat ze gehoorapparatuur nodig heeft groter dan 50% is.

Nu moeten we half juni terug voor vervolgonderzoek.

Deel Deze Pagina