Wij hebben in augustus 2010 onze eerste koopwoning gekocht. Vorig jaar was de woz waarde van onze woning als het goed is 136 duizend euro. Nu kreeg ik een brief van de gemeente dat de woz waarde over 2011, 142 duizend euro gaat zijn. Dus een verhoging van 6 duizend euro. Ik vind het een beetje vreemd, want voor precies 142 duizend hebben wij onze woning gekocht. Ik zonet eens aan mijn buurman gevraagd, hij woont direct naast mij. En zijn woz waarde is gelijk gebleven en is 130 duizend euro! Dus zo'n 12 duizend euro minder!!!! Hoe kan het dat ze ons zoveel hoger inschatten? Oke wij hebben kunstof kozijnen, een nieuwe keuken en een leuke badkamer. De buurman heeft niet zoveel aan zijn huis gedaan. Maar al deze dingen zaten dus al in de woning toen wij hem kochten. Volgens mij mogen ze als je een mooie keuken hebt helemaal niet rekenen bij je woz waarde toch? Hoe kan het dat onze buurman zoveel lager wordt geschat? En met welke argumenten kan ik het beste bezwaar maken?
ik zou eerst het taxatierapport even opvragen. Daar staat het allemaal wat gedetailleerder in. Ook evt met welk huis ze het hebben vergeleken. Maar als jullie huis die 142000 wel waard is ben ik bang dat je bezwaar ongegrond wordt verklaard. Dan zal eerder de woz waarde van je buurman omhoog gaan. HAdden wij hier 2 jaar geleden ook... Buren vonden dat onz huizen meer waard waren dan de rij huizen hier achter. Dus had bezwaar aangetekend, en is onze woz waarde 6000 omhoog gezet. Ben benieuwd wta ie ditmaal gaat doen. woz waarde is 15000 lager omdat een huis hierachter heel goedkoop is doorverkocht omdat de eigenaar is overleden en het huis is naar kennissen gegaan. Scheelt toch 10 euro in de maand aan belastingen dus mag van mij zo blijven
Dat is vreemd, ik dacht (weet dus niet zeker) dat ze op grond van gemiddelden in de stad/straat kijken wat de woning ongeveer waard is. Vind het raar dat precies jullie betaalde prijs nu ook de WOZ-waarde is. Heb je de gemeente al gebeld om te vragen hoe dit kan? Zij sturen ook de rekening dus daar kun je ook navragen hoe of wat.
Wij hebben precies hetzelfde, volgens mij vragen ze dit op bij het kadaster en de verkoopprijs is de waarde van de woning.
Ik dacht ook altijd dat ze een gemiddelde namen. Daarom vond ik het ook zo vreemd dat het precies ons aankoop bedrag is...en onze buurman stukken lager zit.
hmmm moeilijk....wij hebben er ook eens naar gekeken maar bij ons kwam het erop neer dat het verschil te weinig was om bezwaar te maken Je argumenten moet je goed kiezen. De afwerking van de woning kan dacht ik wel worden meegerekend. Maar een hondenuitlaatveldje oid telt ook mee. Zo kan het per woning wat verschilen. Belangrijk is om de referentiewoningen opvragen waardoor je argumenten goed kunt kiezen Als het goed ik hebben jullie ook een taxatierapport...daarvan kan de waarde ook verschillen met de verkoopwaarde
Ik dacht dat de taxatiewaarde de waarde is voor de woz en niet de verkoopwaarde....iemand die een huis heel graag wil kan er meer voor bieden dan het huis waard is
volgens mij is het sinds vorig jaar dat je altijd bezwaar mag maken. of ze het dan toekennen is natuurlijk een 2e
bij ons in slochteren kijken ze ook naar de verkchte huizen. 2 jaar geleden was er in de buurt dus een compleet andere huis verkocht en hebben ze globaal bedacht wat onze woz waarde moest zijn. Dit jaar is een huis achter ons verkocht (gelijke woningen) en heeft het hele blok die verkoopprijs als woz waarde gekregen.
Heb net even in de papieren gekeken. En toen wij het huis kochten is het ook getaxeerd op 142.500 euro. Maar dan vind ik het nog vreemd dat mijn buurman minder betaald. Ze nemen toch altijd een gemiddelde?
@ consider: is die van jullie de laatst verkocht? Echt heel veel gemeenten nemen namelijk die verkoopprijs als wozwaarde.
@ jinne: Aanslag onroerend goed (WOZ en OZB): maak bezwaar | Financieel: Belasting het was de fierensdrempel. maar de hoge raad heeft dus bepaald dat dat niet meer mag en ieder bezwaar moet nu in behandeling worden genomen.
@ consider, ik ben bang voor jullie dat jullie buren nu gewoon geluk hebben gehad. Denk dat er een ambtenaar lag te slapen... Het is waarschijnlijker dat de woz waarde van jullie buren te laag is ingeschat. Maar goed bezwaar maken kan altijd.
Klopt helemaal vrees ik voor Consider. Ze nemen de verkoopprijs van het laatst verkochte vergelijkbare huis. Hebben jullie misschien een uitbouw/hoekwoning/dakkapel of iets anders waardoor je huis meer waard is als de buurman? Zo niet, dan heeft de buurman mazzel denk ik.
Hoge woz is volgens mij alleen maar gunstiger voor jullie wat hypotheekrenteaftrek betreft Heb je niet een brief thuis gehad van het kadaster om dingen over jullie huis in te vullen? aan de hand van die brief word de woz bepaald...
De woz waarde met ons huis en die van de buren verschilt ook 3000 euro. Precies het zelfde huis, alleen hebben wij de tuin anders aangelegd en waarschijnlijk zit daar het waarde verschil. Op de website van onze gemeente kan je opvragen met welke huizen ze de WOZwaarde vergelijken. Wat wel opvallend is bij ons is dat alle huizen waarmee ze het vergelijken een garage hebben en groter zijn. Wij hebben geen garage.
Hier is de WOZ omlaag gegaan met 5000 euro. Dat had ik eigenlijk wel verwacht, want de waardepeildatum is 01-01-2010. Ivm de op dat moment minder gunstige economie zijn de huizen in waarde gedaald. Ik zou bezwaar indienen.