Help! Kloven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Spoiled, Aug 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Pfff, heb sinds een paar dagen een dikke snee rond mijn tepel. Dit doet ontzettend veel pijn en er komt ook pus (?) uit. Tot overmaat van ramp heb ik nu ookal blaren op dezelfde plek.

Mijn kolfopbrengt is ontzettend gekeldert. Ik zit zo gespannen te kolven omdat het erg veel pijn doet, dan ik bijna geen tsr meer heb. Als het zo doorgaat, dan is het zo afgelopen met bv. Wat kan ik hieraan doen?

Heb een paar keer gesmeerd met Bepanthen, maar heb niet echt 't gevoel dat het heeft geholpen.

Help me out:(

Ps: ik kolf dus fulltime.

2. Wardi

Wardi Bekend lid

May 6, 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Ik wil je even sterkte wensen!

Ik heb helaas ook last van kloven, beide tepels wat sneetjes en wat doet het aanleggen een pijn! Ik smeer me ook suf met bepanthen maar ook hier niet echt het idee dat het heelt. Ben ook opzoek naar tips voor middeltjes die effectief (en snel) werken om het voeden weer leuk te vinden want pijn hebben we wel genoeg gehad de afgelopen weken :p

Blijkbaar leg ik de kleine verkeerd aan, want dat is de reden voor het ontstaan van tepelkloven toch? Hij hapt niet echt en moet de tepel en zoveel mogelijk tepelhof erin duwen omdat hij meteen begint met zuigen ipv eerst te happen....iemand tips op dat gebied? (moet eigenlijk een nieu topic aanmaken daarvoor maar misschien heb jij (TS) daar ook wel profijt van gezien je ook kloven hebt?)

3. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Dank je! Jij ook.

Ik zou niet weten hoe het zit als je live voedt, hier krijgt zoontje fles met afgekolfd melk.

Ja, je kunt zeker een nieuwe topic aanmaken. Kijk ook eens op borstvoedingsforum.nl Daar krijg je vaak ook tips.

4. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier heb ik altijd sneetjes in mn tepel... maar die doen niet altijd zeer!

Nu die kleine van mij onder het drinken ook begint te slachen en te spelen heeft ze ook weer verkeerd gedronken met als resultaat pijnlijke rechter borst! (al zie ik geen nieuwe kloof)

moeder melk erop smeren en slapen zonder nachtkleding met mn borsten dus in de lucht is het enige wat afdoende helpt!

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Oef...die zijn pijnlijk!

Heb ik ook gehad, alleen hier hielp bepathene wel. Een heel klein beetje op smeren tussen de voedingen. Na de voeding je tepel goed droogmaken...

En anders bij de apotheek vragen?

6. M28

M28 Fanatiek lid

Apr 20, 2009
    1,044
    0
    0
    Zoveel mogelijk met blote borsten lopen en geen pads gebruiken, voor de niet kolvers kan tijdelijk kolven juist een goede oplossing zijn. Dan kan het vaak genezen

7. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames uk heb sinds vandaag ook een kloof, iemand ervaring met mother mates? Ik ga die denk ik eens uitproberen

8. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

Feb 4, 2010
    1,912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Mother mates, zijn dat die gelpads die je er een hele dag op houdt en dan vervangt? Die kreeg ik van het kraambureau en dat was in elk geval heeeerlijk verkoelend en daardoor verlichtend!
    Hier hielp Bepanthen ook niet zo goed, maar lanoline-creme wel. Ik heb zo'n tube van medela, maar die is wat moeilijk smeerbaar en een tubetje van Lansinoh en dat is zo'n klein tubetje dat ik het een tijdje in m'n bh kan dragen, zodat het goed warm en smeerbaar wordt. Je hoeft het er niet af te wassen voor je gaat voeden. Volgens mij kun je het wel bij webwinkels bestellen. Mijn tubetje heb ik op een bijeenkomst van La Leche League gekocht.

Is overigens ook een aanrader om heen te gaan, want daar heb ik een nieuwe voed-houding geleerd, waardoor ik nu nergens meer last van heb!

9. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Jep, hier ook een kloof, alleen in mijn rechterborst. Heb er ook en blaasje op zitten, waardoor de tepel zoo gevoelig is. Met aanhappen is het haast niet te doen.

Wat ik nu doe is eerst even 1 minuut kolven, maar puur om mijn tepel al wat uit te rekken. Dan gebruik ik een tepelhoedje voor het aanleggen, en als ze goed drinkt hou ik die er op. Alleen drinkt ze 9 van de 10 keer niet goed door het tepelhoedje (ze wordt sneller moe en doet minder moeite, waardoor ze minder binnen krijgt)
    Dan haal ik het tepelhoedje dus na een paar minuten weg als ik zie dat ze slapjes drinkt, en dan is het even doorbijten.
    Maar het is altijd nog minder dan dat ik haar gewoon in 1x aan mijn slappe tepel leg. Want ze rukt 'm in 1x naar buiten en dat doet zo veel pijn..

Verder heb ik ook mother mates gebruikt afgelopen dagen, verlicht de pijn wel en de wondjes genezen sneller zeggen ze. Gebruik voor mijn andere tepel nu gewoon Purelan van Medela (lanoline creme), dat verwacht ook..

tsja het is zo rot als het pijn doet. Gelukkig pakt ze per voeding maar 1 borst en heb ik rechts dus tussendoor wel even rust. Maar het is altijd weer even tegenop kijken als de rechterkant weer aan de beurt is.. Weet ook niet wat ik er mee moet..

10. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ben wel benieuwd wat voor houding dat dan is? :) Wellicht dat wij er ook wat aan hebben..

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het zou wel eens kunnen zijn dat je je kolft niet goed 'aanlegt'. Kijk eens heel goed tijdens het kolven hoe je tepel in de trechter zit. Als de trechter niet goed past kan je tepel heen en weer gaan schuren, waardoor je de kloof steeds weer opentrekt.

Daarnaast, slecht genezende kloven zijn vaak een symptoom van spruw. Dus daar zou je ook even naar kunnen kijken.

12. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Het ligt ook aan de kolf ja. Mn rechtertepel schuurt echt tegen de borstschild. Snap niet hoe dat kan na 8 maanden.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Probeer eens om de trechter er iets anders op te zetten, beetje naar links, rechts, beneden, boven. Kan inderdaad opeens na een paar maanden gebeuren, de maat van je borsten is niet constant, dus beetje groter of kleiner kan zo'n naar probleem geven. Hoop dat je snel een oplossing vindt!

14. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @guhrabaa khep hier bijna precies hetzelfde als jou behalve het blaasje, maar ook mega kloof aan de rechterkant!

hier komt het ook doordat mannetje zich zo overstrekt en ik hem met heeeel veel moeite pas aan de rechterborst krijg, en soms helemaal niet. Maar als ie hem dan heeft ookal heeft ie hem verkeerd ben ik al blij dat ie dr een x uit dinkt!, dus laat ik hem dan liggen. Maar mn kloof krijgt ook geen tijd om te helen omdat het elke x is bij die kant.

gelukkig morgen naar de osteopaat hopelijk helpt dat hier.

En die mothermates die heb ik dus nu al een paar dagen (vandaag een nieuwe opgedaan) maar die kloof heelt niet hoor...maar wat ik al zei vast omdat hij de x-en dat hij aan die borst drinkt w.s. elke x verkeerd dinkt?

15. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ja waatschijnlijk wel. Ik heb vandaag een lactatiedeskundige gebeld en zij heeft me geadviseerd om mijn pijnlijke borst minimaal 24 uur rust te geven zodat het kan genezen.
    Nu kolf ik dus 75 ml. af als die kant aan de beurt is. Heb haar vanmiddag het eerste flesje gegeven en die dronk ze gelukkig super goed op!
    Zo meteen is mijn 'goeie' borst weer aan de beurt en dan leg ik haar gewoon bij mij aan. En dan kolf ik daarna nog ongeveer 30 ml. bij mijn pijnlijke borst om te bewaren, omdat je met kolven minder melk weg haalt als dat de baby zelf drinkt.

En morgen komt ze langs om te kijken hoe het gaat en dan gaat ze ook meekijken tijdens het drinken. Want ze zei dat het belangrijk is om te ontdekken waardoor het kloofje is gekomen, want anders kan het wel genezen maar heb je binnen de kortste keren weer een nieuwe..

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Probeer je kind dan eens in een andere houding, bijvoorbeeld de rugbyhouding aan te leggen!

17. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,236
    1
    38
    The Netherlands..
    Topicstarter, hoe gaat het nu bij jou?

Share This Page