Hoi meiden, Woensdag heb ik mijn intake gesprek voor ivf/icsi. We weten nog niet welke aangezien de kwaliteit van manlief erg varieert. Mijn vraag is eigenlijk welke van de 2 de hoogste slagingskans heeft. Bij ICSI zou ik denken omdat die dan zoiezo bevrucht zijn en het dan maar de vraag is of het gaat delen. En bij IVF zou ik denken omdat de natuurlijke processen dan nog een beetje werken. Hiermee bedoel ik dat meestal de beste zaadjes dan voor de bevruchting zorgen wat een embryo meer kans of een goed verloop van de deling zou geven.
Het hangt helemaal af van jezelf. Mijn man heeft minder dan 5 miljoen zaadcellen. Dokters probeerden met ons ivf, maar de zwemmers zwemmen rondom het ei. Dus poging 2 is nu icsi. Waar ze nauwkeuriger werken en forceren de ei en de zaad te vermenigvuldigen. Je zou zeggen dat icsi beter is. Maar dit doen ze alleen wanneer de man dramatisch slechte of minder zaad heeft. Ivf doen ze omdat de man enigzins goede zwemmers heeft. Met icsi duurt het langer, dan kiezen ze de beste zaadjes. Bij ivf, gaat het natuurlijker. Bij icsi, gaat het microscopisch en dat kost meer tijd.
Denk dat er weinig over te zeggen is inderdaad. Mijn man heeft ook erg slecht zaad (bij de iui's was het 3 van de 4 keer maar 500.000 zaadcellen). Voor we doorgingen met IVF/ICSI moesten we nog 1 keer een semenanalyse laten doen en die was net ietsje beter. De arts besloot om toch maar gewoon IVF te doen. Ik was heeel erg bang dat er geen bevruchtingen zouden zijn door het slechte zaad. Maar van de 11 eicellen waren er 7 bevrucht en 4 zelfs zo goed dat ze konden worden ingevroren. Dus van tevoren is er toch weinig over te zeggen.
Voor zover ik weet liggen de slagingskansen bij ICSI niet hoger dan bij IVF. Je plaatst in beide gevallen een goed embryo terug, waarna je lichaam de rest moet doen. Het uitgangspunt is dus hetzelfde. Het verschil ligt meer in het laboratoriumwerk van de behandeling, niet in de slagingskans. Bij de terugplaatsing van één embryo heb je ongeveer 30% kans van slagen, bij twee embryo's ongeveer 40% per behandeling.
mee eens met jippie, het hangt af met terugplaatsing. Ik had in de eerste poging geen terugplaatsing. Wel heeft de zkh aangegeven dat ik meer kans krijg op bevruchtingen. We zullen zien.
Zoals hierboven vernoemd is er idd enkel een verschil in bevruchting. Je slagingskans vanaf je embryo teruggeplaatst is hangt niet af van ivf of icsi. Ik heb net een eerste mislukte poging achter de rug maar ze hadden op een deel ivf gedaan en het andere deel icsi. Ik had 10 eicellen. Op 6 deden ze ivf en waren er 5 bevrucht, de andere 4 waren icsi en daar waren er maar 2 van bevrucht. Dus wij hebben meer bevruchtingsresultaat met ivf. Maar bij ons ligt het ook niet aan het zaad maar hebben ze voor de zekerheid allebei toegepast omdat ze zeker wilden zijn van toch enkele bevruchtingen. Veel succes!
Als je naar de slagingskansen kijkt per ziekenhuis voor IVF of ICSI zie je wel een verschil volgens mij, waarbij ICSI betere scores heeft, maar dat komt volgens mij omdat je dan de factor van de man hebt getackeld. Wellicht dan meer kans dat het bij jou verder goed zit...
ICSI info - In Vitro Fertilisation Hier staat alles over ICSI. Weliswaar dat ICSI beter is, voor een koppel die bij de man vruchtbaarheid problemen heeft, zoals bij mij. IVF heeft bij ons geen kans, de redenen staan hierbij vermeld. Ik weet de reden bij mezelf. Het was 9 cellig, je zou zeggen: dat klinkt goed. Er kwamen teveel spermacellen in het eitje, waardoor het eitje nucleair wordt en is niet goed is verder verdeeld. Dat heeft de dokter verteld. De rest was denk ik gewoon dat de penetratie niet goed is. Bij ICSI gebruiken maar 1 zaadcel voor 1 ei. Alles nauwkeuriger dan IVF, maar alles moet goed verlopen in de labaratorium en dat kost meer tijd dan IVF. IVF zoeken ze elkaar op en dat kan alleen wanneer de man wel werkende zaadcellen heeft. Maar zoals jippie zegt: het hangt helemaal aan wanneer de ei is terug geplaatst en hoe je lichaam reageert. Want uiteindelijk bepaald de natuur.
wees altijd bewust van nadelen die ''kansen'' hebben; kanspercentages zijn gebaseerd op onderzoek bij grote groepen; bij individuen kan het dus heel anders uitpakken...Bovendien is er inderdaad ook vaak een andere reden waarom een kans wel/niet hoger is (bijv. door uitsluiten van andere factoren).. tja, statistiek is nooit mijn favoriete vak geweest maar het helpt wel om het denken in ''kansen'' te relativeren.
Je moet niet kijken naar de slagingskansen van een ziekenhuis. Elk ziekenhuis heeft haar eigen regels. Sommige ziekenhuizen zijn heel streng en behandelen geen "oudere" vrouwen, stellen strenge eisen aan gewicht en levenstijl. Het ene ziekenhuis plaatst maar één embryo terug en het andere twee, het cryo-beleid is niet overal hetzelfde. Dus je kunt niet alles op één grote hoop gooien en dan een slagingskans berekenen, omdat niet dezelfde regels gelden. Dat is appels met peren vergelijken en heeft niks te maken met de slagingskans van een behandeling zelf.