Slagroom uit slagroommachine: listeria?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door XloveX, 10 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Softijs eet ik sowieso nooit, sinds ik eens een reportage gezien heb over hoe smerig die machines binnenin zijn.

Qua sla: er wordt sowieso afgeraden elke rauwe groente te eten waarvan je niet 100% zeker bent dat ie gewassen is. Dus dat eet ik tijdens een zwangerschap niet. Pannenkoeken wist ik dan weer niets van.

2. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Zover ik weet zit slagroom in een slagroom machine in een grote zak in de machine.
    Als het een bedrijf is waar dit regelmatig gebruikt wordt (dus de zak niet te lang bewaard hoeft te blijven) zou ik er echt geen enkel probleem mee hebben.

3. lovelie

lovelie Actief lid

12 okt 2015
    294
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben inderdaad nu wel benieuwd waarom je geen voorverpakte pannenkoeken / poffertjes zou mogen eten....

4. Logan

Logan Niet meer actief

Zoals McDonald's weet ik dat die apparaten elke dag schoongemaakt worden dus een Flurry durf ik wel te nemen.
    Vorige week wel zon maaltijdsalade gekocht maar dat doen we dan maar niet meer.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Softijs/ slagroom e.d wordt tegenwoordig al dood-gepasteuriseerd aangeleverd, dus je kan al bijna niet meer van Listeria spreken. Zeker niet bij bedrijven zoals de Mac of Delifrance. Waar zo een machine elke dag, de hele dag in gebruik wordt genomen.

6. A daydream

A daydream Actief lid

12 jan 2016
    399
    106
    43
    Volgens mij mag poffertjes en pannenkoeken niet ivm listeria bacterie. In de magnetron blijken deze niet dood te gaan.

Softijs en slagroom uit een apparaat kan ook listeria bevatten omdat dit achterblijft in de machine.

Bovenstaande heb ik ooit gelezen. Geen idee meer waar.

7. A daydream

A daydream Actief lid

12 jan 2016
    399
    106
    43
    Rauwe groenten of sla kan toch gewoon?! Even wassen is toch voldoende?

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Sla en rauwe groente goed wassen. Pannenkoeken of poffertjes goed verwarmen. Softijs en milkshake alleen bij bedrijven waar het veel gebruikt wordt en goed schoongemaakt. Verder niet te veel in paniek raken. De kans om listeria te krijgen is betrekkelijk klein, daarom komt het juist uitgebreid in het nieuws als het ergens gevonden wordt.

9. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja zeker. Maar voorverpakte salades wassen de meeste mensen niet voor gebruik toch?

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    De nadelige gevolgen kan je soms pas later merken. Maar goed, de kans dat er listeria in heeft gezeten is natuurlijk niet groot.

Snap sowieso die voorverpakte pannenkoeken en poffertjes niet, die zijn toch niet te eten ;)

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja maar als je zo'n maaltijd salade koopt, kan je die niet bepaald wassen.

Ik vind het gek dat zovelen onder jullie dit niet wisten. Is in België toch het eerste dat elke gynaecoloog vermeld van niet te eten.

12. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Magnetron straling maak de lusters bacterie echt wel dood. Haha magnetrons worden zelfs gebruikt om te steriliseren :)

Voorverpakte salade kan onhygiënisch in het bakje zijn gedaan. Kans op e-coli (poepbacterie) is zelfs groter dan listeria. Dat zou ik niet eten. Sla spoel ik altijd even goed af voordat ik het eet. Kleine moeite.

13. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    ik eet tijdens mn avonddiensten super vaak een maaltijdsalade.
    houd me aan de regels van voedingscentrum en ga echt niet heel internet over van hoe en wat met eten. was de eerste 24weken al blij dat k wat binnen hield.

14. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    mijn gyn iig niet.

15. A daydream

A daydream Actief lid

12 jan 2016
    399
    106
    43

He ik kan er ook niets aan doen dat dat ergens stond. Ik geef het alleen maar door. Had te maken met niet geheel gelijkmatig verhitten ofzo.
    Ik vond het ook raar.

16. Emihan

Emihan Actief lid

18 aug 2015
    474
    68
    28

Uhmm, ze maken de buitenkant en losse onderdelen elke dag schoon. Maar de binnenkant niet hoor, en dat kan er echt heel ranzig uitzien. Dit was ieg ruim 10 jaar geleden zo dat mijn zus er werkte. Misschien hebben ze de protocollen aangepast hoor.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat je poffertjes verwarmen niet kan vergelijken met steriliseren. Met steriliseren gebruik je water en dat geleidt goed, poffertjes niet. Denk ook dat je de poffertjes veel minder lang verwarmt. Grote kans dat een gedeelte van de poffertjes niet warm genoeg wordt.

18. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Stukje van de RIVM pagina:

Besmetting van de voedingsmiddelen treedt op door het gebruik van rauwe ingrediënten die reeds besmet waren, zoals zachte kazen gemaakt van ongepasteuriseerde melk (bijvoorbeeld sommige soorten brie, camembert, feta en blauwe kaas) en vleesproducten (zoals gehakt, filet américain en paté). Ook kan gedurende het productieproces ‘kruisbesmetting’ optreden, zoals bijvoorbeeld bij de bereiding van kant-en-klaar producten, het wassen van sla met besmet water etcetera. Berucht zijn ook verpakte gerookte vissoorten.

Ik mag misschien abuis zijn, maar magnetron poffertjes en pannenkoeken zijn toch al gegaard dus niet rauw. De room die wordt gebruikt voor softijs en slagroom is bij verreweg de meeste zaken (ga ik van uit aangezien rauwe melk voor productie niet zomaar verkocht mag worden) gepasteuriseerd dus dat valt er ook niet onder.

19. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Je wordt er inderdaad simpel van!! Ik ben gek op maaltijdsalades en ik heb nu echt geen puf om zelf zo'n salade te maken. Ook ergens buiten de deur eten is geen doen omdat je niet weet of de sla voorgesneden is..! Ik vind dat zo waardeloos! Je kan haast geen gezonde keuze meer maken als je buiten de deur wil eten omdat overal wel sla op zit (ik vind vooral het sla-gebeuren uiterst irritant!). Ik hoop dat ik aankomende week ga bevallen want ik zag dat de maaltijdsalades in de aanbieding zijn :p

Misschien zijn er dingen overdreven enz., maar je wil er toch rekening mee houden. Dat pannenkoeken niet mogen is nieuw voor mij.

20. Veera

Veera Niet meer actief

Bij de Mc verhitten ze elke nacht de binnenkant zodat alle bacterien doodgaan.
    Daar kan je dus wel een milkshake oid veilig kopen

Deel Deze Pagina