Ik heb een vraagje: wat zou de oorzaak kunnen zijn van het spugen van mn zoontje? Toen hij een maand of 3 was toen was hij vreselijk hongerig en onverzadigbaar. Maar bij het geven van meer flesvoeding gaf hij vrij veel terug met als gevolg dat hij weer om de 2 uur voor voeding kwam. Hiervoor nooit last gehad van spugen. Toen een tijdje johannesbroodpitmeel gebruiikt met goed resultaat. Gestopt hiermee toen ons zoontje meer vaste voeding ging eten. Nu eet hij: 7:30: ca 180 FV met bambix (af en toe komt er veel terug) 11: 2 st fruit 12:30: 1 boterham met beleg en thee ca 100cc (heel af en toe een mondje spugen) 15: ca 135-165cc FV (af en toe een mondje spugen) 18: warm eten ca 200 gram met water naar behoefte (ca 50cc) 19:30: 165cc FV (af en toe vrij veel spugen) Zou hij teveel vaste voeding krijgen voor zijn leeftijd waardoor de flesvoeding te veel wordt en er uit komt? Moet ik flessen afbouwen? Of geef ik teveel FV per keer? Mijn zoontje is momenteel verkouden en met hoesten komt soms de halve Fv terug... Ik laat m al rechtop zitten na het drinken etc, probeer de flessen al kleiner te maken, maar maak me dan weer zorgen of hijwel voldoende binnenkrijgt.. Zou ik overmoeten op andere FV voor spugende baby's? Of weer met johannesbroodpitmeel aan de slag? Of moet ik zn vaste voeding minderen? Probleem is dat hij alles eet en drinkt wat je m voorschotelt, hij geeft het zelf niet goed aan als hij genoeg heeft.
Hoi, Je zou een aantal dingen kunnen minderen. Bijv. in de ochtendvoeding de bambix weglaten, 1 stuk fruit ipv 2 (bij ons op het kdv en volgens cb is 3/4 eetlepels al voldoende...). Mijn dochtertje is ouder en krijgt het volgende (eet en drinkt lang niet alles op maar spuugt niet). 8u ontbijtpap 130/7, eet dit meestal helemaal op 11u 1 stuk fruit of 1 frutapura, eet dit meestal 3/4 op en overgebleven fruit geef ik rond 12.30 met halve boterham 15u fles 150/5, bijna altijd leeg 18u groenten/aard. vers ca. 200gr en 1 kwarkolino oid 22u fles 180/6, laat bijna altijd 40-60ml over. Succes.
Bedankt voor je reactie! Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel de minimale hoeveelheden voeding zijn die ze nodig hebben? Die 2 stuks fruit bijvoorbeeld geef ik omdat zo'n potje voor 6 maanden+ 200 gram is (ca 2 stuks fruit dus?) Na de fruithap en boterham spuugt ie ook niet veel (of komt dat omdat t dikker/ vaster is en minder makkelijk omhoog komt?) Ik heb het idee dat hij bijv die middagfles ook nog wel nodig heeft want als ik die kleiner maak dan heeft hij om 17 uur echt wel weer honger en we eten altijd later ivm werk/ KDV etc. Verder zie ik dat jij de laatste fles om 22 uur geeft, dit zal denk ik voor het spugen wel beter zijn, maar mn zoontje gaat rond 20 uur naar bed en vind t ook sneu om m ervoor wakker te maken. Dus geef ik vlak voor het slapen en dan iets minder (dan slaapt ie ook goed door).
Zijn 6 maanden potjes geen 150 gram? Staat me wat van bij, maar weet dat dus niet zeker....Ik zou in jou geval ook iets minder geven van de rest en je melk nog even op deze hoeveelheden houden..
Potjes van 6 maanden zijn 200 gram, maar schijnen wel minder te vullen. Vindt t ook lastig om een portie te gokken. Doe altijd maar op gevoel en ga door tot mn zoontje geen interesse meer toont (vaak genoeg lijkt hij er geen genoeg van te krijgen den dat is wel veraderlijk). Ik geef idd al kleinere stukken fruit, 1 boterham ipv 1,5 en minder water na de warme hap. Dit helpt goed! Maar vanaf wanneer kun je dan weer proberen de voeding weer op te hogen/ flessen te minderen?
Vanaf een maand of 9. En sommige kinderen eten gewoon alles wat voor hun neus komt, die moet je een beetje remmen. Overvoeden gebeurt ook, net als ondervoeden. Als jij al zegt dat het beter gaat nu je de hoeveelheden wat hebt teruggeschroeft, lijkt me dat je de aard van het probleem hebt gevonden.. En inderdaad, in potjes voeding zit veel vocht (dus toch 200 gram 't is ook alweer zo'n tijd terug voor mij..), dus dat telt ook mee in het gewicht. Als je zelf kookt, zit er dus geen (of heel weinig) water in, dus je weegt ècht het eten..Daarom gaf ik altijd op het oog en gevoel bij zelf koken. De prakjes van mezelf waren in ieder geval een stuk kleiner in het bordje, dan dat ik een potje gaf. En dan nog zaten ze vaak eerder vol van het zelfgemaakte hapje...Wat ik ongeveer gaf was ongeveer 1 1/2 eetlepel aardappel en twee eetlepels groente (let op; geen opscheplepel, maar echt een eetlepel van onszelf)en een klontje boter of een beetje jus erdoorheen..En vanaf 7 maanden wat vlees, maar niet elke dag.. Het is gewoon moeilijk om zo op afstand te zeggen hoe of wat. Het beste is om goed naar je kindje te kijken. Als het nu beter gaat met mindere hoeveelheden, lijkt me dat je een betere balans hebt gevonden bij jou zoontje.
Ik ben heel erg van de potjes... toch makkelijker al gaat een banaantje hier er ook wel in . Maar ze krijgt maar een half potje fruit per dag hoor, soms een hele (bijvoorbeeld als ze wat minder goed eet, extreem warm weer of soms wat door de yoghurt etc). Volgens het CB hoeven ze met deze leeftijd nog maar een 1/2 tot 1 stuks fruit en ik gok dat dat ongeveer een half potje is.
Ow echt??? Maar 1 stuk fruit? Maar waarom dan die 200 gram potjes? Die mag je toch ook maar 1 dag bewaren? Ik ga binnenkort toch maar eens even gebruik maken van het inloopspreekuur van het CB, want heb toch best wat voedingsvraagjes!
Hallo, het lijkt er op dat je kleine alleen spuugd als hij een fles of thee krijgt. maw alleen als hij heel waterig eten krijgt. onze zoon heeft oa reflux en heeft dus ook last van veel spugen (nou ja, last, de was machine heeft er last van) op een gegeven moment zijn wij pap bij de fles gaan doen en de nutriton hebben we weggelaten. hij ging toen weer meer spugen. de dietiste zei dat de pap wel verdikt maar in de maag werkt nutriton veel beter om de voeding te verdikken. ik zou dus zeggen ga met de nutriton verder dan heb je in ieder geval bij de flesvoeding (waarschijnlijk) vermindering van het spugen. succes ermee....
ik had hier een paar weken geleden ook last van. ik had mijn dochter op de onmeo. nadat ik weer overgegaan was op de standaard voeding was het spugen over.
Ja, klopt, alleen bij waterige (fles)voeding/ thee etc. Mijn zoontje heeft geen officiele reflux en zo erg wil ik het ook zeker niet noemen. Al heeft hij voorheen wel baat gehad bij nutriton al gebruikte hij dat toendertijd voor een beter verzadiging en niet zo zeer tegen het spugen. Heb het idee dat hij gewoon te veel binnenkrijgt (kreeg), want nu ik minder drinken aanbied en eerder met eten stop is het minder. Het voelt alleen een beetje "slecht" dat hij nu best weinig flesvoeding krijgt. Ik weet niet of dit al geoorloofd is, hij is pas 7 maanden... Hij krijgt nu smorgens 180, smiddags ca 120 en savonds 165 gemiddeld... of valt het wel mee?
ik geloof dat ze 500 cc opvolgmelk nodig hebben. misschien als je de eerste fles gewoon normaal doet. en anders de overige 300 cc die over is verdelen in kleinere beetjes?? (zeg ook maar wat hoor)