geregistreert partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door summer, 15 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. summer

summer Fanatiek lid

8 mrt 2006
    1.144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    vanavond gaan we naar het stadhuis en gaan we kijken ofwe hier een datum voor kunnen prikken.
    wel spannend hoor
    alleen weet ikm niet goed of ik mijn eigen achternaam zou houden of zijn naam aan zal nemen.
    wat zouden jullie doen?
    we zien het echt niet als trouwen en doen het echt zodat alles gereeld is met betrekking van het erfrecht.
    wie kan mij raad geven.
    ps we doen het natuurlijk ook omdat we het willen en veel van elkaar houden

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Dat is denk ik een heel persoonlijke keuze. Doe wat je gevoel zegt!
    Ik ben zelf getrouwd, maar gebruik nog overal mijn eigen naam, kan er maar niet aan wennen haha

3. mirretje

mirretje Actief lid

19 mrt 2006
    189
    0
    0
    Ja,ha,ha, ik kan ook maar niet aan m'n "nieuwe"naam wennen, en ben al dik een jaar getrouwd!!!!
    M'n man moest pas de dokter afbellen voor mij, en toen zei die man dat er helemaal geen afsprak stond op die naam.......had ik natuurlijk m'n meisjesnaam weer gebruikt......hi,hi, zoals altijd eigelijk....kan er maar niet aan wennen!!

4. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Gek is dat he, terwijl ik toen perse zijn naam wilde haha.
    Als ik nu ergens heen moet bellen waar ik bijvoorbeeld ingeschreven sta op de naam van mijn man moet ik er echt bewust over nadenken wat ik zeg.
    Ook bij de drukker: we hadden de geboortekaartjes besteld en al proefdruk gehad enz en toen kregen we een ander huis. Dus ik belde naar de drukker om te vragen hoe ik dat het beste kon doorgeven bij hun. Zegt die man: sorry mevrouw maar er is hier geen bestelling op die naam. Had ik weet mijn meisjesnaam gezegd haha.

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Wij hebben al een afspraak gemaakt om ons als partner te laten registeren.
    Ik heb ervoor gekozen mijn eigen achternaam te houden.
    Ooit willen wij nog wel trouwen, maar ik denk dat ik dan ook mijn eigen achternaam zal houden.

Je schijnt het ten alle tijde te kunnen veranderen als je dat wilt.

succes!

6. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Mijn vriend en ik willen ook een geregistreerd partnerschap aangaan.
    Ik moet nog ff info hierover gaan halen.
    Ik zou wel mijn eigen achternaam willen houden.

Groetjes Senna

7. Mariebel

Mariebel Fanatiek lid

10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Wij hebben ook een geregistreerd partnerschap en ik heb zijn naam wel aangenomen omdat je niet weer kunt trouwen in het gemeentehuis.. want dat kon maar 1 keer dus daarom maar gelijk zijn naar aangenomen..
    Zodra wij zwanger zijn dan laten we het omzetten in een huwelijk en daarvoor hoef je dan niet eens een afspraak te maken, want je kunt gewoon op iedere wille keurige dag in de rij gaan staan bij het stadhuis en voor 10 euro het omlaten zetten..

8. mirretje

mirretje Actief lid

19 mrt 2006
    189
    0
    0
    Ha,ha,ha,
    ik wilde ook perse zijn naam aannemen, maar ik vind het nog steeds niet klinken, echt erg na een jaar......
    Ik weet ook zeker dat als ze die naam om zouden roepen op een vliegveld bv. ik niet eens zou reageren, of het pas na 10 minuten door zou dringen dat het over mij ging.......
    Ik kan het echt niet helpen!!!!!
    Ik ga maar eens oefenen met het opnemen van de telefoon,hi,hi,hi

9. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Het irritante bij ons is dat ik mijn man zijn achternaam heb officieel in turkije..maar dat ons huwelijk in nl nog niet is ingeschreven..ik switch dus van de een naar de ander...ik had zelfs mijn handtekening laatst fout gedaan ik dacht shit dan moet ik mijn handtekening ook veranderen maar dat is natuurlijk niet waar want de handtekening die in je paspoort staat geldt :)

10. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Joyce dat zeiden ze hier ook, maar je kan als je wilt wel een ceremonie verbinden aan het omzetten van het partnerschap in een huwelijk.
    Dat is voor ons tegen de tijd dat we dat willen een wel een optie in ieder geval.

11. Mariebel

Mariebel Fanatiek lid

10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Je kunt het in de kerk doen, maar dat willen we niet... Wij willen in de toekomst nog het nog wel een keer in het buitenland doen..

Bij ons werd toen in het gemeentehuis gezegt dat we geen 2de ceremonie kunt houden daar..

12. summer

summer Fanatiek lid

8 mrt 2006
    1.144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    nou ik ben er nog niet over uit
    het is natuurlijk wel leuk alser strakseen kindje komt dat je allemaal dezelfde achternaam hebt.
    nou de datum is ook geprikt
    30 oktober
    op een maandag we geven toch geen feest of zo

13. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    joyce, wij willen dat ook over 2 jaar doen in het buitenland.
    het leek ons daarom prettiger om alvast een geregristreerd partnerschap aan te gaan.
    maar er werd dus op moment supreme verteld dat we dan niet meer in het buitenland kunnen trouwen want partnerschap bestaat alleen maar in NL.
    dus de hele boel maar afgeblazen....
    moeten nu maar serieus over nadenken wat we dan nu wel willen, in ieder geval maar een samenlevingscontract op laten stellen en de beeb laten erkennen.

14. Mariebel

Mariebel Fanatiek lid

10 jan 2006
    2.373
    0
    0
    Drenthe
    Klopt maar je kunt het ook anders doen... Je kunt daar ook gewoon een ceremonie zelf regelen, zonder zo'n bureau die dat voor je regeld.
    Je hebt dan die papieren niet nodig... het is dan eigelijk voor spek en bonen maar zelf heb je dan wel een mooie ceremonie als heriniring...
    En als je terug komt ga je bij het gemeentehuis in de rij staan om het om te laten zetten..

15. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    hahaha, ja idd zo kan het dan ook!
    maar eerlijk gezegt zie ik dat zelf niet zo zitten,
    als ik het doe moet ik het wel goed doen, en niet voor spek en bonen.
    ieder voor zich hoor. maar ik ben het ook maar 1 x in mijn leven van plan, en dan mag het wel voor het eggie!

16. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    hihi ik weet niet hoe ik het dan voor elkaar kreeg toen, maar de minuut nadat ik getrouwd was reageerde ik meteen op de achternaam van mijn man.
    Heb er geen problemen mee gehad, behalve als er iemand belde.. dan wilde ik mijn meisjesnaam nog wel eens zeggen..hihi Maar je word dan ook "overdonderd" door de telefoon. hihihi

17. Thea

Thea Bekend lid

19 mei 2006
    507
    0
    0
    Ik wende ook heel snel aan mijn nieuwe achternaam. Kan me wel herinneren dat ik er aan de telefoon wat moeite mee heb gehad, net als Susanne al zegt, maar verder ging het allemaal heel snel, dat wennen aan die nieuwe naam.

18. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Hoi summer,

waarschijnlijk heb je alles nu vastgelegd en natuurlijk gefeliciteerd met jullie voorgenomen partnerschap.

Mijn 'man' en ik hebben ons in december laten registreren. Ik heb mijn eigen achternaam gehouden. Ten eerste omdat er bij een eventueel huwelijk in de toekomst nog iets over blijft om te veranderen. Ten tweede om dat het in mijn werk ook wel makkelijk is om mijn eigennaam te houden. Als ik trouw neem ik de naam van mijn man waarschijnlijk ook als tweede naam ipv de eerste. In de praktijk zijn twee verschillende achternamen in één gezin niet altijd even praktisch (telefoon e.d.) maar ik ben toch wel blij dat ik mijn eigen naam gehouden heb.

In het geval dar er kinderen komen is de achternaam bij een partnerschap sowieso geen issue omdat de kinderen nog erkent moeten worden door de vader. Je partner is niet automatisch de vader van je kinderen (dat is het enige verschil met trouwen). Je moet dus sowieso naar het gemeentehuis om de kinderen te erkennen.

@Joyce, volgens onze ambtenaar konden we wel trouwen op het gemeentehuis. Je kunt alleen niet meer kiezen in wélke gemeente je trouwt, dat kan dan alleen nog in de gemeente waar je woont. Wat je wel kunt doen is je partnerschap ontbinden 2 weken voor je trouwt en dan kun je wel weer kiezen waar je trouwt.

Deel Deze Pagina