Wie herkent dit? Ik baal zo en maak me enorm druk om het effect op het kindje... Ben nu 5+5 weken. Vannacht lag ik wéér wakker tot 4 uur 's ochtends. In totaal 5 uur geslapen. Gisteren werd ik 4 keer wakker 's nachts. De nacht daarvoor lag ik wakker tot 5 uur 's ochtends en sliep ik 3 uur. Ik ben overdag een zombie en word depressief van dit slaapgebrek. Ik heb alles geprobeerd: eerder naar bed, later naar bed, 1 slaapmeditatie, 10 slaapmeditaties, warme melk, goede nachtrustthee. Niks helpt. Ik lig sowieso wakker tot diep in de nacht. Ik lig niet wakker van gedachten, ook niet van lichamelijke klachten, zelfs niet van plassen. En hoewel ik constant zwaar uitgeput ben val ik gewoon niet in slaap. Het is alsof mijn lichaam gewoon weigert te werken. Zoals te zien in mijn banner heb ik nog geen enkele goede zwangerschap gehad, wat de zorgen om dit kindje alleen maar groter maakt. Hoe kan mijn kindje groeien als ik niet slaap? Ik begin inmiddels wanhopig te worden. Wie heeft de gouden tip?
Je proberen niet te druk te maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar na paar slechte nachten ga je al (on)bewust na bed van als ik maar goed slaap ect. Hoe is je caffeine gebruik overdag? Dus koffie/thee/cola/chocola? Anders op avond douchen met iets van lavendel. Geen schermen meer, miss klein stukje lezen en dan proberen te gaan slapen? Je kan ook slecht slapen door oververmoeid te zijn. Kan je overdag ergens een uurtje slapen? En als je niet kan slapen, ga op gegeven moment eventjes uit bed. Maak een kop thee, ga rustig zitten eventueel wat ontspannends doen. En dan weer na bed toe.
Nee hoor, maakt voor een kindje niet veel uit, die teert wel op je Ik sliep uiteindelijk hooguit 2 uur per nacht en heb toen echt aan de bel getrokken en kreeg slaapmedicatie. Heb dat nog steeds voor als het nodig is (gyn schrijft t voor). 6 uur slaap vind ik prima en is een goede nacht , 2 nachten tot 5:30 op zijn en om 7:00 kind naast bed is niet te doen. Dus dan neem ik weer een pil. Ook omdat door vermoeidheid anders mijn lijf niets meer kan, stort compleet in dan en kan dan letterlijk niet meer lopen (ik zit sowieso al buitenshuis in rolstoel maar kan mij op zo'n moment niet binnenshuis ook niet verplaatsen). Kindje groeit zelfs te goed hier
Ik was pril zwanger en had last van keelontsteking en oorontsteking waardoor ik hooguit 2 uur sliep achter elkaar 2 weken lang. Vooral niet stressen, accepteren dat je weinig slaapt. Ik bleef wel altijd gewoon liggen, dus geen afleiding van tv of mobiel. Scheelt wel dat ik weet waardoor het kwam misschien, maar evengoed frustrerend.. Geen tips verder, behalve dan dat je kindje zich wel redt als jij weinig slaapt. Als je er ook echt depri van wordt en je kunt geen aanwijzing vinden even overleggen met de huisarts?
Thanks voor jullie reacties! @Loveischocola Ik ben al wekenlang gestopt met cafeïne! Heel soms drink ik een kop normale thee in de ochtend. Maar dat kan het echt niet zijn denk ik. Dat van die lavendel zal ik proberen, en dat uit bed gaan ook. Ik ben vrij tot januari, maar het erge is dat ik overdag óók niet kan slapen. Ik voel me constant een zombie maar slapen lukt niet. @GroeneBomen Wat goed om te horen dat alles bij jou goed gaat, ondanks alles! Had jij het ook al vanaf het begin? Wat voor medicatie neem je? En inderdaad 6 uur is een topnacht! Ik heb al weken niet meer 6 uur onafgebroken geslapen... Ik heb geen echte lichamelijke problemen, maar ik ben inmiddels zó moe dat ik soms de trap niet meer op durf. Ik ben hypermobiel, en als ik zo weinig slaap voel ik me enorm wiebelig. @Beausecret Goed om te horen dat het bij jou ook gewoon goed gaat! Ja ik denk dat ik de huisarts maandag even bel. Dit soort dingen komen áltijd bovendrijven in het weekend...
Wat al gezegd is, dit heeft geen invloed op je kindje. Dat is nog zo klein en neemt wat t nodig heeft (nu nog niet veel). Wwl is je lijf druk bezig met voorbereiden natuurlijk en dat kost wel energie. Ik hoop dat t op n gegeven moment wel lukt om te slapen en anders langs de huisarts hoor!
Slaap al vanaf 4 weken zwangerschap heel slecht. En het word elke week slechter eigenlijk. Ik slaap maximaal 2,5 uur aan 1 stuk door. Vanaf dan ben ik eigenlijk constant wakker en val ik af en toe heel even in slaap. Ik probeer niet op mn mobiel te gaan of wat dan ook. Heb het gewoon soort van geacepteerd en probeer wel zo veel mogelijk te rusten dan maar.. En de vk zei ook af en toe smiddags dan proberen te slapen. De baby groeit in elk geval prima, dus die heeft er geen last van volgens mij.
@nadine001 Jeetje dat is wel heftig, hoe doe je dat met werk? Wel fijn dat overdag slapen lukt, en dat bij jou alles goed gaat.
Hier in het begin ook heel slecht geslapen. Lag ook uren wakker of werd ‘s nachts wakker en kon dan niet meer slapen. Volgens mij is dit gewoon een kwaal hoor. Je baby pakt wel wat hij nodig heeft. Mijn kwaaltje daarna was extreme vermoeidheid. Toen kon ik uuuuuuuren slapen. Ook overdag.
Ik ‘ken’ je uit een ander topic en weet wat je hebt mee gemaakt. Maar probeer ook echt te ontspannen. De baby pakt wel wat hij nodig heeft. Die stress is voor jullie beiden niet zo heel goed. Probeer het los te laten (snap dat het moeilijk is), ontspan en geniet van dat kleine druifje in je buik!
Ik heb nu eindelijk verlof! Haha. Maar ik werkte 3 dagen en was af en toe gewoon overleven.. meestal waren de nachten voor werk ook het ergste. Omdat ik dan constant in mn hoofd had, van ik moet nu goed slapen anders ben ik morgen een zombie.. En dat werkt dus averechts
Ik heb temazepam, die is ook relatief vlot uit t systeem. En ja ook vanaf eerste trimester al die slaap ellende. Heeft wel het cyclus doorbroken iig heb nu ook wel echt bagger nachten maar niet meer 7 p week. Op een gegeven moment zit je ook zo vast in een patroon en dat zonder medicatie doorbreken lukte mij niet. Stond vaak ook nog 2 a 3 keer per nacht onder de douche ter ontspanning en afleiding. De wekkerradio draaide ik om om maar geen tijd te hoeven zien etc 0 effect. Man masseerde mij elke avond, ook geen effect.
Hier ook veel wakker snachts, vanaf het begin (nu 17 weken). Het is heel rot maar ik probeer maar op tijd naar bed te gaan. Als ik echt niet kan slapen snachts dan ga ik even lezen op mijn telefoon. Mijn kinderen zijn ook nog regelmatig wakker snachts dus vaak als ik eenmaal slaap.... komt er weer eentje... gaap. Ik zie het ook als een kwaaltje, dat slechte slapen.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Kijk bij mindfullness, wellicht ontspan je daarvan. Ik viel altijd in slaap bij deze oefeningen. Denk je dat het onbewust toch te maken kan hebben met je geschiedenis? Dat je na een goede echo wat meer rust hebt?
@mimi1988 Fijn om te weten dat het bij jou ook goed kwam. @nadine001 Daar ben ik ook bang voor! Ik start in januari met een nieuwe baan. Yikes. Ik hoop zo dat ik dan al beter slaap! En straks weer oud en nieuw natuurlijk, yay ritme @GroeneBomen Dat van dat ritme herken ik heel erg helaas. Ik heb het gevoel dat ik nu gewoon niet meer in slaap val voor 4 uur 's nachts. Dat dit nu mijn nieuwe ritme is. Zó irritant! Vanaf hoeveel weken gebruikte jij temazepam? @Emm27 Ik denk ook dat het een kwaal is inderdaad. Ik heb nog geen kinderen, kan me voorstellen dat dat helemáál moeilijk is qua ritme. @Dubbelgeluk Dankjewel! Het zou kunnen, maar dan wel héél erg onbewust. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het echt hormonen zijn bij mij. Ik had ooit een Mirena (progresteron) en toen sliep ik ook ineens niet meer. Dat voelde precies hetzelfde als dit. Wat voor mindfulness gebruik jij? Ik mediteer (slaapmeditaties).
Nog even een update, mocht iemand hetzelfde meemaken: ik had gisteren een mooie echo. Was precies op termijn (7+2), met een kloppend hartje. Wel weer 2 nachten bijna niet geslapen, maar het lijkt er vooralsnog dus op dat een kindje best wat kan hebben. Hopelijk blijft alles goed gaan.