Bloedprikken echt nodig?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sugartje, 23 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sugartje

Sugartje Niet meer actief

Ik heb meegedeeld gekregen dat ik moet bloedprikken (standaard procedure) deze week.
    Nu was ik nog in het mola zwangerschaps traject toen ik zwanger werd en is alles wat aangekruist staat al gecontroleerd (hiv,HB, resus, bloedgroep, enz) en dus gewoon prima in orde.
    Nu staat alleen glucose aangekruist wat niet regelmatig geprikt is maar dit kan toch ook met een vinger prik? Ik heb namelijk met mijn werk ook regelmatig mensen geprikt op suiker.
    Naast dat ik wel eens mazzel ben met een slechte prikker dat ik 2 weken lang een dikke arm heb, en een dag flink beroerd van het prikken, kost dit mij ook weer 60 euro eigen risico, centen die ik liever apart zet en hard nodig heb.
    Wat vinden jullie? Nodig of niet nodig?

2. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Ik vind het wel erg belangrijk... Maar ik denk als jij echt niet wil ze kunnen je niet verplichten

3. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    In Nederland doen ze niet veel wat niet nodig is, maar dat is mijn mening. Bloed uit je arm kunnen ze meer aan aflezen dan een vingerprik.
    Hoezo kost je dit 60 euro eigen risico, bloedprikken tijdens de zwangerschap wordt toch helemaal vergoed? Ik heb nog nooit wat van mijn eigen risico ervoor moeten betalen.

4. manouk81

manouk81 Bekend lid

21 mei 2012
    506
    1
    18
    In het bloed is inderdaad beter!
    Als je bevalt ben je sowieso wel door je eigen risico heen :)

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Ik zou het met je vk erover hebben. Want inderdaad, bloedprikken gaat inderdaad van je eigen risico af, ook voor zwangerschap. Overigens als het nodig is, dan is het zo denk ik dan. Maar als het niet per de hoeft zou ik het ook niet doen.:)
    Als je nog geen rekening hebt gezien kan het zijn dat je al door je eigen risico bent, of dat de rekening nog komt. Kan makkelijk een jaar overheen gaan.
    En als je bevalt hoef je helemaal niet perse over je eigen risico heen. Ik was bij m'n zwangerschappen alleen aan bloedonderzoeken geld kwijt. De rest werd vergoed.

6. Sugartje

ik ben vorig jaar mijn complete eigen risico kwijt geraakt aan de operatie voor de mola en bloedonderzoeken.
    ben nog steeds best pissig erom dat een van levensbelang operatie niet vergoed word. Ik ben nog wel extra verzekerd.
    Ik heb een zwangerschaps verzekering daarbij dus ik hoop dit jaar niet mijn eigen risico op te maken.

7. Patriezz

Patriezz Lid

27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik zou er vanuit gaan dat je hoe dan ook je eigen risico kwijt bent. Dan kan het alleen maar meevallen.
    Bloedtest met venapunctie voor suiker is veel betrouwbaarder dan vingerprik.

8. Patriezz

Patriezz Lid

27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Het geldt voor heel veel mense dat het eigen risico niet leuk is om te betalen. Niemand kiest ervoor medicatie te gebruiken of om geopereerd te worden...

9. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    De standaard 'verplichte' bloedcontroles tijdens de zwangerschap gaan niet van je eigen risico af hoor. Dit geldt voor alle verloskundige zorg incl bevalling (eventuele eigen bijdrage voor poliklinische bevalling of kraamzorg zit in je aanvullende pakket of niet en dan is hij helemaal voor eigen kosten).

10. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik heb eind 2014 een leuke rekening gekregen. Was allemaal bloedprikken/laboratoriumonderzoeken. Ik hield nog iets van 14,- over van eigen risico. Was nog van 6 maanden daarvoor, had er niet meer op gerekend.

11. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Klopt! Hier ging het er wel vanaf maar na een mailtje aan verzekeraar is het netjes teruggestort. Als het van je eigen risico afgaat moet je er gewoon even achteraan bellen, anders ben je een dief van je eigen portemonnee hoor....

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Bijzonder. Hier geven ze het bij de vk aan dat bloedprikken van het eigen risico af gaat. Lab-onderzoek heeft immers weer niets met verloskundige zorg te maken.

Net zoals het verwijderen van een moedervlek door de ha. Wordt vergoed, maar de controle van die moedervlek in het lab moet je betalen.

13. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik heb contact opgenomen met zorgverzekeraar maar moest het toch echt betalen. Was echt een flink bedrag, ben er nu nog zuur van.

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik denk dat je dit soort dingen beter eerder had kunnen bedenken. Een kindje kost straks wel meer dan 60 euro eigen risico.
    Bloedprikken hoort er gewoon bij.

15. Sugartje

Ik word een beetje naar van je reactie
    Of ligt het aan mijn hormonen dat er een behoorlijk
    Negatieve ondertoon in zit?
    Ik ben niet gepland zwanger geraakt dus hoezo eerde over nadenken?
    Niet iedereen heeft een geldboom en ik zet het liever apart voor de kleine

16. Sugartje

Ik zal ze morgen eens bellen

17. Patriezz

Patriezz Lid

27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    het is niet voor niets dat je hier op getest wordt. Zwangerschapsdiabetes is een ernstige complicatie en dat willen ze uitsluiten. Bij mij is er later ook nog onderzoek gedaan naar hb en ht.

Lijkt me verstandig dat je deze discussie voert met je verloskundige. Ik hoop voor jou dat je verder geen complicaties hebt tijdens de zwangerschap maar helemaal uitsluiten op voorhand kan niet.

Ik begrijp dat de zwangerschap niet gepland is maar wel gewenst. Er is een reele kans dat je (deels) je eigen risico zal moeten betalen als er zich wat voor doet.

Persoonlijk zou ik meewerken aan alle onderzoeken en ondanks dat wij ook geen geldboom hebben. Helaas kan ik dit jaar 375 euro eigen risico aftikken. Vorig jaar Mijn partner en ik allebei.

18. grl1980

grl1980 Actief lid

3 aug 2014
    219
    2
    18
    NULL
    Er wordt ook naar antistoffen tegen bloedgroepen gekeken. Zeker erg belangrijk als je kind een andere bloedgroep heeft.

19. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    vergeet niet dat de bevalling zelf je eventueel ook meerdere kosten kan geven (denk hierbij aan een ambulance rit vanaf huis, dat is ook je eigen risico!) vaak dingen die mensen vergeten. Ik vind bloedonderzoek zeker belangrijk bij zwangerschap, zeker omdat ze in het begin ook direct kunnen ingrijpen mocht je suikerwaardes e.d. afwijken (ook al waren die ervoor goed!). Daarnaast krijgt de vk ook niet standaard de uitslagen van je huisarts door, dus dat moet je dan weer opvragen, doorgeven etc.
    Voor mij vond ik die kosten niet erg, met een beetje pech heb je nog meer kosten dan je van te voren kunt voorzien en je jaar is net begonnen, lekker uitbuiten dan als je door je eigen risico heen bent!

20. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dus je verkiest geld sparen boven de gezondheid van je kindje in je buik? Ik bedoel er maar mee: het geld wat je NU aan bloedprikken uitgeeft, besteed je OOK aan je kind!
    Bloedprikken doen ze niet voor de lol hoor. Het gaat erom dat ze achterhalen of er niet iets is wat je ongeboren kind kan schaden en waar ze dan eventueel naar kunnen handelen!

Dat geld komt wel links of rechtsom.
    Ik zou in dezen toch kiezen voor de gezondheid van mijn kindje/zwangerschap en mijzelf.

Deel Deze Pagina