kolven en advies CB; FV!?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door diem, 29 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diem

diem Actief lid

26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    Dag Annemarie,

Ik kom net terug van het CB met mijn 9 weken oude dochtertje. Ik geef volledig borstvoeding; gemiddeld 6 per dag/nacht en 1 borst per keer. Ze groeit en ontwikkelt zich goed. Nu moet ik over drie weken weer aan het werk en probeer ik wat vooruit te kolven. Ik heb een Avent kolf voor één borst. Bij mijn oudste dochter lukte het kolven matig. Ik ben toen met 6 maanden pas weer gaan werken en daarmee was voor mij de belangrijkste periode in elk geval voltooid. Ik kolfte vanaf 6 maanden erg weinig en vrij dunne voeding. Met 7,5 maand ben ik gestopt met BV (wilde eigenlijk doorgaan tot 1 jaar, maar dit lukte dus niet).
    Omdat ik nu veel eerder weer ga werken en ik heel graag volledig borstvoeding wil geven ben ik nu vast begonnen met het opbouwen van een voorraad. Dit lukt ook maar matig; als ik de ene borst geef kolf ik gelijk daarna de andere; dit levert tussen de 10 en de 30 cc op. Ik heb nu twee bakjes in de vriezer met ongeveer 120 cc erin.

Ik ben naar het CB gegaan met de volgende vragen; hoeveel cc moet ik per voeding rekenen? En hoe zorg ik ervoor dat het kolven lukt; dat ik voldoende voeding op voorraad heb, maar ook voldoende als mijn dochtertje drinkt. De verpleegkundige gaf aan dat ze 135 ml moet drinken per keer en over het kolven was het enige wat ze zei; 'als het niet wil kun je ook een paar flessen per dag geven en dat combineren met BV'. Ik was perplex; ik wil dat helemaal niet! Dit zei ik ook tegen haar, maar zij gaf aan dat ze mij op de mogelijkheid wilde wijzen? (alsof ik dat zelf niet kan bedenken :(). Bovendien had ik haar net verteld dat mijn dochtertje overgevoelig is voor koemelk, snel luieruitlslag krijgt etc dus extra reden om BV te blijven geven lijkt me.

Kortom mijn vragen zijn niet beantwoord en ik ben nogal beduusd door het gemak waarmee zij mij wijst op FV.

Kun jij mijn vragen wel beantwoorden? of kan ik toch beter een lactatiekundige in de buurt om advies vragen? Ik hoor het graag!

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Snap goed dat je niet blij werd van dat advies!

Het probleem zal echt in het kolven zitten en niet in je productie.
    Je hebt een enkelzijdige kolf zeg je: is deze electrisch, heb je wel eens een dubbelzijdige geprobeerd? Wat doe je allemaal om het kolven te verbeteren?

Wellicht inderdaad handig om eens een LK te bellen, dat kan via mij of een LK in jouw regio.

3. diem

diem Actief lid

26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    Hoi Annemarie,

Het is volgens mij een halfautomatische; het eerste stuk doe ik met de hand, als ik een goed ritme heb druk ik een knop in en gaat het automatisch.
    En kun je nog iets zeggen over hoeveel voeding mijn dochtertje nodig heeft of is dat moeilijk inschatten vanaf een afstand?

Ik probeer het nog een paar dagen, als het niet beter wordt ga ik op zoek naar een lactatiekundige in de buurt. Ik heb tijdens de kraamweek van mijn oudste dochter een dubbelzijdige kolf gebruikt en dat ging erg goed, maar toen had ik ook veel last van stuwing en dus ook veel melk.

Maar wellicht is het inderdaad toch beter om een andere kolf te proberen. Bedankt voor je advies.

Groetjes Diem

4. diem

diem Actief lid

26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    ter aanvulling; ik merk wel dat ik het lastig vind om het juiste ritme te vinden als ik het zelf moet instellen; juist kort en snel of wat langzamer? Het schiet wel goed toe, ik ga er rustig voor zitten en mijn dochtertje is vlakbij me wat ook helpt. Op een gegeven moment komt er dan echt veel uit in meerdere straaltjes, maar na ong 5 minuten lijkt mijn borst leeg te zijn, want dan komt er niks meer, waardoor ik dus toch twijfel aan mijn productie (mijn borst voelt dan ook leeg aan).

5. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Het klinkt alsof je 1e TSR wel komt maar na de 1e niet meer: wat je kan doen is dan als er geen melk meer stroomt weer in een snellere frequentie kolven (om het toeschietreflex op te wekken) en als er weer melk komt weer in een lagere frequentie.

Mocht dit niet werken probeer dan eens een oxytocinespray: op recept via de huisarts, wekt je TSR op.

Je dochter zal ergens tussen de 100-150 per keer drinken.

6. diem

diem Actief lid

26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    Dag Annemarie, bedankt voor je tips, dat ga ik zeker uitproberen!
    Ik heb inmiddels drie voedingen in de vriezer van ruim 120 cc dus ik ben daar al erg blij mee!

Deel Deze Pagina