Verborgen reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tinywish, 22 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinywish

Tinywish Actief lid

31 mei 2012
    196
    131
    43
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een dochtertje van 2 en halve week oud.
    Ik heb sinds 4 à 5 dagen het idee dat ze last heeft van verborgen reflux.
    ze slikt continu iets weg zelfs lang na de voeding, wil het liefst rechtop zitten, kreunt erg vaak, vooral na het eten en bij het inslapen, ze blaast belletjes en wil erg vaak aangelegd worden ( om de anderhalf à twee uur ipv drie uur). Ze heeft ook 3a4x per dag de hik en ook het slapen is erg moeilijk voor d'r de laatste dagen. Ik heb contact opgenomen met het CB maar hun konden mij niets vertellen buiten dat het normaal is bij baby's onder de drie maanden en dat het vanzelf weggaat

Klopt mijn vermoeden? En zoja wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt!

2. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Zeiden ze tegen mij ook, en voor een deel is dat ook zo. Het maagklepje sluit die eerste maanden niet zo goed en de ene baby heeft daar meer last van dan de andere. Zolang een baby niet enorm veel/vaak huilt laten ze het er vaak bij zitten. Maar ik zou vooral naar je gevoel luisteren en bij de huisarts aan de bel trekken. Waarschijnlijk zal die je eerst naar huis sturen met een aantal adviezen:

- Bedje schuin zetten (zodat hoofd hoger ligt) en ook in de kinderwagen iets onder het matrasje zodat ze schuin ligt.
    - Na het drinken een half uur rechtop houden alvorens neer te leggen.
    - Luier verschonen vóór het voeden, als je dat erna doet druk je de maag weer omhoog namelijk en kan de boel wee romhoog komen.
    - Johannesbroodpitmeel (nutriTon) in flesje doen of vóór en na de borstvoeding een klein papje van wat afgekolfde voeding met wat johannesbroodpitmeel geven.
    - Zoveel mogelijk rechtop laten zitten (ik deed bijv de wipstoel in de box en liet hem daarin zitten).
    - Heb je toevallig een snelle toeschietreflex bij je borstvoeding? Kolf die er dan eerst even af voordat je gaat voeden.

Bij mij hielp dit overigens niet voldoende, dus ik ben na een week weer terug gegaan met een gillend kind. Toen heeft ze me gezegd om Motilium uit te proberen, een drankje waarvan je zoveel druppels per dag geeft. Als dit niet zou helpen, dan zouden we naar een kinderarts worden doorverwezen. Uiteindelijk hielp dit wel gelukkig!

Mijn advies: luister naar je gevoel en kijk goed naar je kind. Iedere baby spuugt en krijgt maagzuur omhoog en voordat je bij een kinderarts terecht kunt, ben je ook weer weken verder. Maar je zou in ieder geval bovenstaande tips kunnen proberen en het bij de huisarts kunnen aangeven. Motilium schrijven huisartsen zelf voor en je hoeft daar dus niet voor naar de kinderarts.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Sluit me aan bij Sarah :)
    Motilium is een middel dat ervoor zorgt dat de maag sneller geleegd wordt. Dat kan voor problemen met de darmen zorgen, omdat de voeding dan onvoldoende voorverteerd is voor het in de darmen komt.
    Wij hebben hier zantac geprobeerd, (bleek niet te kunnen bij de hartritmestoornis die Caitlyn ook heeft), motilium, (darmkrampen en mocht niet samen met de hartmedicatie), nexium, (hielp goed, hebben we nog steeds) en erytromycine: een AB die ook voor snellere maaglediging zorgt, (gaf heftige darmkrampen, dus weer gestopt).
    Er zijn dus nogal wat verschillende opties ;)

4. debo81

debo81 Actief lid

10 nov 2010
    349
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als jij twijfels hebt , ga naar je huisarts en vraag een verwijzing naar een kinderarts! Kan geen kwaad toch?beter een x teveel dan te weinig! Succes

5. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Klopt, bij motilium werden de krampjes van mijn zoontje in eerste instantie erger, hij moest eraan wennen.

Deel Deze Pagina