Onze dochter sliep al heel snel door, aan het einde van de kraamweek al. Ze kreeg dan nog een droomvoeding om 23 uur maar sliep eigenlijk klokje rond. Nu sinds een kleine 4 weken wordt ze elke nacht brullend wakker. Troosten met een speentje, aai over de bol doet helemaal niets. Dikke tranen, lijkt wel een soort paniek. We bieden haar dan ten einde raad meestal maar een klein flesje aan wat ze gretig leegdrinkt en vervolgens weer in slaap valt, tot de ochtend. Maarja, in feite moet ze die voeding niet meer nodig hebben en ik wil haar niet wennen aan 's nachts eten. Ik was vorige week bij het cb geweest en die gaven het geweldige advies:laten huilen, ze speelt erop in dat jullie met een fles komen. Maar daar kan ik niet zoveel mee, ik laat haar toch niet brullen? Maar ik zou ook wel weer eens een nacht willen doorslapen en ik ben toch wel bang voor gewenning. Tips?
Ze gaat met alleen troosten niet slapen, met een flesje wel; ik zeg 1 en 1 is 2. Als ze puur huilt voor de aandacht, dan zou ze de troost wel accepteren, waarom zou ze dan doorgaan tot er een flesje komt als ze eigenlijk puur aandacht wil? Ik vind het advies van het cb daarom erg gek. Maar sowieso; ook bij huilen puur om aandacht zou ik lekker gaan troosten!
Haar een speentje geven, niet opnemen uit bed maar er even bijblijven tot ze weer slaapt. Fluisteren, zachtjes zingen, geen licht maken. Indien dat niet werkt, eens methode estivill proberen? Om de 1,3,5,7 minuten teruggaan? Laten huilen zou ik niet doen, maar als het echt erg wordt zou ik haar toch geen flesje geven of laten huilen, maar gewoon proberen te sussen en eventueel even weg gaan en dan terugkomen als ze huilt etc.
Ik denk dat er niets is wat bij alle kinderen werkt. Mijn kind was een te goede drinker. Hem hebben we echt een keer laten huilen. was voor niemand leuk, maar daarna was het over en sliep iedereen uitstekend. Het cb zei destijds tegen ons: hij heeft laten zien dat hij zonder kan, dus nou ga je daar niet op terugkomen. Wij konden daar wel wat mee. Als er niets dringends is zoals pijn, vieze luier of serieus honger (dus niet uit gewoonte), dan ben ik echt voor laten huilen. Ik merk dat dat maar 1 keer hoeft en dan is het over. Maar ja, het ene kind is het andere niet. Sterkte!
Wij hebben ook rond de 7/8 maanden weer een nachtvoeding gegeven, troosten speentje etc hielp niet alleen een kleine fles.. Ging vanzelf weer over..
och mijn zoontje van 10 mnd heft ook nog een nachtvoeding hoor, dus dat niet nodig hebben geloof ik niet zo in. Als ik zelf 's nachts wakker wordt heb ik ook wel eens een droge mond of honger/trek. Een baby denkt vast niet in zn slaap: "zo laat ik nu maar even wakker worden om aandacht te vragen" . Als een flesje werkt, waarom niet?
Mijn dochter had van 2 tot 5 maand geen nachtvoeding meer nodig. En dan van 5 tot 7 maand weer wel. We hebben het haar gewoon gegeven, en op 7 maand is ze er spontaan weer mee gestopt. Het is een periode waarin ze veel alerter en actiever worden, dus het lijkt me helemaal niet zo gek dat ze dan opeens meer honger hebben. Dus ik zou gewoon dat flesje geven.
Dat is dus het probleem: ze krijgt opvolgmelk, en overdag drinkt ze 2x 180+6 en 2x 210+7. Daarmee zit ze al boven het maximale aantal schepjes dat ze van nr. 2 mag (24, en ze krijgt dus 26). Volgens het cb was dat overigens niet zo erg. Maarja, een nachtflesje (doe ik meestal 3 of 4 schepjes) brengt me wel erg over dat maximum heen.. Ik weet het, ik denk zelf ook de hele tijd: ze zal het wel nodig hebben. Maarja, ze heeft maanden zonder gekund, iedereen zegt dat ik moet uitkijken voor gewenning. Dit gaat nu al 4 weken zo. Aanvankelijk dacht ik zelf aan een sprongetje oid, maar zou dat zo lang duren?
Dit proberen we elke keer weer: speentje, sussen, in bed troosten in het donker. En heeeel soms werkt het, maar meestal niet. Dan blijft ze brullen. Tot die fles, en dan zakt ze weer in een diepe slaap.
Je zegt 'ze heeft maanden zonder gekund', maar je kan het ook omdraaien: ze heeft maanden vooral geslapen, nu is ze veel actiever en alerter. Misschien heeft ze gewoon even wat meer nodig.
Ik lees even mee, bij ons is het zins 2 weken precies het zelfde. In eens weer om 3 uur komen voor een voeding. Als ik probeer om de speen te geven word het huilen alleen maar erger. Dus geef dan eigenlijk gewoon maar een voeding ( geef trouwens borstvoeding ) Heb ook al gehoord van het laten huilen en dan is het snel weer over. Maar daar zijn wij geen voorstanders van, heb zou iets van het gaat van zelf weer over. Ook al zou ik graag zelf ook wel weer een nachtje door willen slapen.
Mijn zoon heeft de eerste 7 altijd boven de gebruikelijke normen gezeten: toen sommige kindjes al naar 4 flessen overstapt waren kreeg hij er nog steeds 6. En, ja, hij is heel groot, dus ik heb het advies van cb om de nachtvoeding af te schaffen even laten liggen en ik heb hem toch een flesje s'nachts gegeven. Dan kregen we een week of twee zonder nacht voeding en dan moest ie het weer hebben. Op een gegeven moment heeft hij geleerd om weer in slaap te vallen zonder flesje. Mijn dochter wilde ook flesje s'nachts totdat ze ongeveer 7,5 maand was. Ik heb met allebei de kinderen gedacht: als hij/zij wakker wordt dan kijk ik iets van 30 min aan, als ze binnen deze tijd weer in slaap vallen, dan is het geen honger. Maar als ze lang wakker blijven dan geef ik gewoon een flesje. Als een kind opeens weer om een nachtvoeding vraagt dan moet je heel goed naar zijn eetpatroon overdag kijken. Alleen als je denkt dat ie overdag echt genoeg krijgt zou ik nachtflesje gedwongen proberen af te leren.
En hierom zit ik nou zo te dubben of ik het wel goed doe...Ze eet meer dan ooit, en toch brult ze s nachts om een flesje..Ze krijgt dus 4 flessen, waarvan 2 dikke van 210 en in de laatste (19.30/20.00) zitten twee schepjes rijstebloem. Daarnaast krijgt ze broodkorsten tussen de middag, fruithapje na het slaapje in de ochtend of middag en 's avonds eet ze ongeveer een half potje (6+) of een paar eetlepels van wat ik zelf gemaakt heb. Dan zou ze toch 's nachts geen honger meer moeten kunnen hebben? Maarja, 'moeten kunnen hebben'....ik kan dat wel vinden, maar ze kan het me niet vertellen he? Ik vind het echt supermoeilijk. Aan de ene kant denk ik: gewoon aan toegeven, het gaat vast wel weer over. Aan de andere kant wordt ik wel bang van mensen die zeggen dat je ze niet moet wennen aan zo'n nachtelijke fles.
Wij hebben wel altijd een flesje gegeven als ze er om 'vroeg' 's nachts. Ze werd niet vaak 's nachts wakker, 1 a 2 keer per maand, dus ik vond het niet zo'n probleem. Nu al een paar maanden niet meer.
Ze eet nu meer dan ooit zeg je, nou dan zal ze die fles ook wel even nodig hebben Zijn gewoon fases en gaat vanzelf wel weer over
Oh, sorry! Ik heb net gelezen wat ik had geschreven en ik heb het helemaal verkeerd neergezet! Ik ben helemaal niet van gedwongen afleren. Ik zou voor wat mildere aanpak kiezen: flesje s'nachts geven totdat je geen twijfels hebt dat dit geen honger is. Maar stel je voor dat je dus wel gedwongen gaat afleren, dan zou ik overdag nog iets extra geven. Ik woon sinds een paar maanden in Belgie en het is heel interessant om te zien dat ze hier bij cb andere adviezen over voeding geven dan in Nederland. Bij avondmaaltijd mag mijn zoon een portie van 200-400( ja-ja, 400!) g eten. Je zegt dat de avond maaltijd halfpotje is, naar mijn idee te weinig. Zou je misschien een wat groete portie kunnen proberen? Ik kan voor jou mijn voedingsschema opschrijven, maar ik heb een jongen en hij is groot, dan heb je er misschien niet zo veel aan.
Peppy, Ze doet na een half potje gewoon haar mond dicht...dus ze bepaalt zelf hoeveel ze eet. En daarom denk ik dan: heb je dan wel echt honger 's nachts? Maarja, als ik het aanbiedt, dan ist weg..