speen om in slaap te komen, voors en tegens

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Azeb, 24 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azeb

Azeb Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Hoi!
    Mijn dochter is meestal na het voeden een tijdje erg onrustig, ligt dan te huilen en kan zichzelf niet goed ontspannen. Het is niet zo dat ze nog meer wil drinken, ze zit volgens mij echt wel vol. Als ik haar mijn pink geef ligt ze daar lekker op te zuigen totdat ze in slaap valt. Mijn kraamhulp vindt een speen niks, die zegt: als ze huilt heeft ze nog honger en meot je haar weer aanleggen. Ik vraag me af of ze daar gelijk in heeft, want als uiteindelijk wel in slaap valt dan slaapt ze ook prima een paar uurtjes.
    Het is natuurlijk niet te doen om haar steeds een pink te geven om in slaap te vallen. Een speen lijkt mij op zich een mooi alternatief. Ik weet dat er argumenten zijn om geen speen te geven op zo'n moment, maar ik ben wel benieuwd wat die argumenten zijn. Mijn dochter krijgt borstvoeding. Dit krijgt ze via een tepelhoedje.
    Ik hoop dat ik van jullie wat argumenten kan krijgen
    Alvast bedankt!
    Groetjes
    Azeb

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik heb bij Daan ook een speen gegeven toen ik borstvoeding gaf. Dit gaf even de rust zodat hij niet steeds aan me borst zat t sabbelen. Toen de borstvoeding voorbij was wilde hij ook geen speen meer.

Roos krijgt nu ook een speen alleen als ze onrustig is 's avonds overdag heeft ze hem niet maar als ze 's avonds door haar bruluur zo moe is dat ze niet kan slapen maar wel wilt even 5 min de speen en mevrouwtje is vertokken. Het is hier niet zo dat ik er een hele dag mee loop te zwaaien

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    mijn zoontje is ook zo onrustig overdag moet ie de speen hebben om in slaap te vallen en vanaf 22.00 wil hij de speen niet meer tot 8.00

4. demi123

demi123 Bekend lid

29 jun 2007
    820
    0
    16
    Ons meisje valt ook meestal in slaap met een speen. Als ze eenmaal goed in slaap is laat ze de speen meestal vallen en slaapt ze heerlijk door.

Een nadeel vind ik wel dat ik vooral bij de middagslaapjes soms wel een keer of 5 naar boven moet lopen om de speen weer terug in haar mondje te doen. Ze laat hem dan vallen voordat ze goed slaapt en dan word ze er weer wakker van als ze hem kwijt is.

5. Chanoetje22

Chanoetje22 Actief lid

3 jul 2007
    202
    0
    0
    KLANTENSERVICE
    ALMERE
    nou alysha krijgt ook de speen om in slaap te vallen en dat helpt heel goed, daar wordt ze ook rustig van maar als ze slaapt en de speen valt uit haar mond word ze elke keer wakker en dat betekend dat ik ongever 10 keer per nacht mijn bed uit moet om de stomme speen en weer in te stoppen! maar ok het kan wel helpen om makkelijk in te laten slapen en om je kindje rustig te krijgen maar zie er meer nadelen van dan voordelen want nu moet ik het maar zien af te leren ;)

nou suc6 !

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou je kindje lekker vaak aanleggen, ook goed voor je productie.

Verder zou ik nog niet beginnen aan een speentje ivm tepelspeen verwarring. Mirre heeft hier pas rond 6 weken een speen gekregen (alleen als ze ging slapen) en heeft ongeveer een maand geleden besloten dat ze geen speen meer wilt.

Voordeel: Mirre sliep lekker in en kon ook makkelijk bij dr vader/oma/... in slaap vallen.

Nadeel: je creeërt toch een soort afhankelijkheid van die speen (inderdaad als het speentje kwijt is gaan brullen ... al heeft Mirre dat eigenlijk nooit gedaan).

7. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    ik zou gewoon een speentje geven, heb hetzelfde probleem gehad met fleur. Ook eerst geen speen totdat mijn pink er onderhand afgezogen werd en ik heb besloten in overleg met de kraamhulp om toch een speen te geven. nou wat een verademing was dat zeg, ze bleef hem in het begin nog wel uitspugen maar mijn pink had tenminste even rust. viel soms met mijn hand in de wieg in slaap, haha!

8. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Joris had vanaf dag 1 speen en kreeg bv! Hij had zo'n gigantische zuigbehoefte dat hij het gewoon nodig had. Ik lag toen nog in het zkh toen ik het advies kreeg om toch de speen te geven. Hij heeft maar 2 weken bv gehad, maar heeft nooit problemen ermee gehad. Zonder speen viel hij niet in slaap... Als hij echt honger had spuugde hij de speen uit en huilde, waardoor ik wist dat hij honger had!

Je moet doen waar jij je het prettigste bij voelt. Je hebt idd kans op speen/tepelverwarring, maar ik denk dat je dat snel genoeg door hebt! Succes!

9. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik heb Justin na 5 dagen een speen moeten geven. Hij had zoveel zuigbehoefte dat ik uren met mn vingers in zn mondje zat zonder dat hij honger heeft. De zuigbehoefte word vanzelf minder en de speen gebruikt hij nu ook steeds minder...

Gewoon geven hoor, huilen vind ik niet nodig bij zon kleintje...

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier ook een speentje gegeven bij borstvoeding, je hebt speciale combispenen he, die zijn rond en dat maakt de kans op verwarring iets kleiner. Dus daar zou ik wel naar kijken. Als de zuigbehoefte zo enorm is, is het voor jezelf ook moeilijk vol te houden anders.
    Ik merk het hier ook met de fles, ze heeft genoeg, maar blijft aan de fles 'hangen' , dan hupsakee speentje erin en dan gaat het prima. Ik heb hier trouwens de 1e 4 weken bv gegeven, maar kon het fysiek niet volhouden. Wisseling borst, speentje, flesje (tommie tippie fles, speciaal voor bij borstvoeding), ging eigenlijk vanzelf.

11. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Zelf ben ik eigenlijk tegen een speen maar Amy had erge zuigbehoefte dus toen de speen gegeven.
    Helaas heeft ze hem nog steeds maar alleen om in te slapen.
    Hij is alleen boven in haar bed en verder niet.

Tot een paar weken geleden trok ik hem ook uit haar mondje als ze lag te slapen maar de laatste tijd wordt ze daar wakker van en dan gaat ze niet meer slapen dus laat hem nu zitten.
    Over het algemeen als ze wakker wordt ligt ie op de grond of ergens anders.

12. Gewoon het speentje geven als jij denkt dat je kindje daar rustiger van wordt

Tuurlijk zitten er nadelen aan, maar zeker ook voordelen.

Als ze er eenmaal aan gewend zijn, vallen ze rustig er mee in slaap, en als ze een keer hangerig of ziek zijn als ze wat ouder worden hebben ze van een speentje vaak troost.

Ik zou er wel een doekje aan doen, want dat kan voorkomen dat de speen er iedere keer uitvalt, en zodra de handjes straks wat gaan grijpen, kan je kindje ook met het doekje friemelen.

13. Azeb

Azeb Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Wauw wat veel reacties!
    Dank jullie wel.
    De meningen zijn er dus over verdeeld, dat is duidelijk. Al neigen de meesten naar: het is toch wel fijn en handig.
    Het huilen van Isis is op dit moment nog niet heel erg, ik heb ook niet de indruk dat ze het heel zwaar heeft. Ze huilt met name in de avonduren (clusteren), dus ik leg haar dan gewoon wat vaker aan. Mocht het toch moeilijk blijven voor haar om in te slapen, dan voel ik me door jullie reacties in elk geval niet zo bezwaard meer om haar een speentje te geven.
    Bedankt!
    Groetjes
    Azeb

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb Eva met 3 weken een speentje gegeven, terwijl ik heel erg anti-speen was. Maar ze was altijd snel klaar met drinken (hooguit 10 minuten, borstvoeding), maar had nog wel zuigbehoefte en kon met speen tenminste een beetje slapen. Ik heb gewoon een dental speen gekocht. Wel irritant soms, maar beter dan de hele tijd mijn pink in haar mond. Met 4 maanden pakte ze haar speen er telkens uit een maand later bleek waarom: ze wilde liever duimen. Is een stuk makkelijker, ze valt ermee in slaap, zodra ze slaapt (meestal heel snel) haalt ze 'm eruit en als ze 's nachts wakker wordt, doet ze 'm weer in haar mond. Dat zie ik met een speen niet zo snel gebeuren.

15. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik zou het niet doen als het niet echt nodig is. Ons meisje heeft van ons wel een speen gehad voor het inslapen, maar nu ze al 1 jaar en 9 maanden is, krijgen we haar er 's nachts nog steeds niet vanaf. Nu er een klein broertje komt, mogen we hem van het cb weer niet afpakken (teveel verandering)

16. Jade11

Jade11 Bekend lid

21 mrt 2008
    585
    0
    0
    mama
    brabant
    heb net ook al in topic over wanneer eigen kamer gereageerd, hier in de UK zijn ze heel erg bezig met preventie van wiegendood, en onderzoek heeft uitgewezen dat met een speen slapen ook het risico verminderd!
    dus mila krijgt ook gewoon een speen als ze wil, al zit deze meestal in de steriliser omdat ze m steeds op de grond gooit...

17. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hier geen speen. Mijn zoontje wil het niet en spuugde hem elke keer weer uit, dus we proberen het ook niet meer. We hebben wel een speen liggen voor noodevallen maar hebben tot nu toe niet hoefen gebruiken.

Voordeel van een speen is dat babies er rustiger van kunnen worden en een nadeel is dat je ze het ook weer moet afleren.
    Ik zie zoveel kinderen met 2 jaar nog met een speen in hun mond lopen, het ziet er gewoon niet uit!
    Ook een nadeel vind ik dat als de baby de speen laat vallen daar meestal ook wakker van wordt.

Deel Deze Pagina