Ik ben op zoek naar een nieuwe avondritueel voor mijn zoontje van bijna anderhalf. Mijn mannetje is een echte stuiterbal. De hele dag druk met vanalles en nog wat, kan bijna niet stil zitten. Ik gaf hem s'avonds altijd een flesje melk en daardoor kwam hij tot rust. Ik ben nu echter gestopt met de flesvoeding en ben een beetje zoekende naar een nieuw ritme. Het ziet er nu als volgt uit. 18 uur avondeten Daarna samen spelen (soms wel, soms niet in bad). 19 uur 15 ongeveer fruithapje en nu dus een beker melk 19 uur 30 tandjes poetsen Daarna boekje lezen en naar bed. Boekje lees ik op zijn kamer in het half donker omdat daar het minste prikkels zijn. Maar het werkt zo niet. Hij wordt helemaal niet rustig. Is vreselijk druk met boekje lezen en vindt toch nog allerlei interessante dingen in zijn kamer. Als ik hem dan eenmaal in bed leg is hij super druk ipv rustig. Vanavond duurde het een half uur voor hij in slaap viel, super veel gehuil en gejammer. Ik wil eigenlijk niet terug naar de fles, maar vind dit ook een beetje zielig. Ik heb zijn rustmoment weggenomen. Iemand ideeën of toch maar weer terug naar de fles?
Ik zou: Fruithapje na het eten doen.. of eerder op de dag en een toetje na het eten. Dan even spelen, vervolgens in bad/douche. Dan beneden nog een beetje melk. Hier werkte gewone, warme melk goed. Je kunt het gewoon in het flesje doen, als dat goed werkt. Tenzij je om een bepaalde reden helemaal geen fles meer wilt geven. Dan tanden poetsen, verhaaltje en naar bed. Dit was en is nog steeds ons ritueel.. Soms, als hij te onrustig was, lagen we een oude telefoon in zn kamer en zochten we op youtube baby slaap muziekjes. Werd hij ook vaak wel moe van.
Onze dochter word lekker rustig van een slaapliedje. We zingen het elke avond voor haar en inmiddels gaat ze er helemaal klaar voor liggen en gaat meezingen
Misschien niet het antwoord wat je wilde hebben maar wij geven nog steeds een flesje (halfvolle) warme melk voor het slapen gaan. Is echt een rustpuntje voor dl en ze is er echt dol op. Verder krijgt ze geen flessen overdag hoor maar zolang ze het zo prettig vind hou ik het er gewoon in. Gaat er vanzelf een keer vanaf.
Ik denk dat je het nieuwe ritueel even moet doorzetten. Hij moet er ook aan wennen dat er geen fles meer is. Ik zou fruithapje direct na het eten doen en daarna nog eventjes spelen. Hier helpt het vaak goed om even babytv aan te zetten voor 10 minuutjes. Dan zitten we samen op de bank en komt ze lekker bij me hangen. Dan gaan we naar boven, omkleden, tanden poetsen, verhaaltje lezen en dan naar bed.
Fruithapje eerder op de dag geven. Na het avondeten geen eten meer, want dan krijg je kind weer een opleving. Eigenlijk is het wel logisch dat je kind energie krijg na een suikershot van het fruit, toch? Je schrijft ook dat hij soms wel, soms niet in bad gaat. Misschien kun je daar ook dduidelijkheid in aanbrengen door hem elke dag in bad te doen of 1 dag wel, 1 dag niet, zodat het voorspelbaar wordt voor hem.
Ik had de fles langzaam afgebouwd ipv in 1x? Als het al in 1x was. En dan fruithapjr erbij en langzaam meer fruithap en minder melk. Ik herken d onrust. Hier wordt er zonder papfles niet geslapen idd
Zou ook geen fruit meer geven na het eten, maar bijvoorbeeld na zijn middagslaap of in de ochtend. Van fruit krijgen ze een suikerkick en daar gaan ze goed op
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Wat betreft het fruit dat geef ik al lang om half 8, dat is eigenlijk niet veranderd. Hij sliep langer als ik het fruit niet direct na het eten gaf. Toch hebben jullie goede argumenten, ik ga er vandaag over nadenken. Ik probeer inderdaad nu gewone melk, maar eigenlijk drinkt hij het niet op. Maar misschien is de overgang geen fles meer en gelijk over op gewone melk ook te groot..... Dit was ook de enige fles, dus ik ben niet opeens met alle flessen gestopt hoor. Ik ga vandaag nog even over nadenken hoe ik het precies ga doen. Ik was ook wat onzeker over het nieuwe ritme en dat zal hij ook wel hebben gemerkt.
Als je in 1x gestopt bent met de fles en over gegaan bent op gewone melk is de overstap denk ook iets te groot. Hier zijn we eerst over gestapt op gewone melk uit de fles, maakten we ook nog warm, want anders hoefde hij het sowieso niet. Daarna warme melk uit de rietjesbeker en pas een paar maanden later koude melk uit z'n rietjesbeker. En niet iedereen vind het slim, maar hier werkt het wel en mag hij altijd voor het slapen gaan even tv kijken. Inmiddels kan hij zelf kiezen wat hij kijken wil, kijkt dan 1 filmpje/ aflevering van bv. woezel en pip of brandweerman Sam en dan gaat hij lekker naar bed.