Hoi mede - mama's (of papa's), Mijn tweede zoontje is 24 juni. Momenteel zijn we het ritme een beetje kwijt, dus ik was een ben benieuwd naar andere kindjes van deze leeftijd hoe het gaat met eten en slapen. Het was ongeveer zo : 7.30/8.00: fles 200 cc 9.00 / 9.30 slapen tot ongeveer 11.30 11.30 / 12.00: 200 cc Ongeveer 13.00: begonnen met fruithapje. Klein beetje nog. 13.30 / 15.30 a 16.00: slapen 16.00 : 200 cc 17.00 ongeveer een klein groentehapje. Slapen 17.30 - 20.00 20.00 : laatste fles en circa 21.00 op bed. We houden een wakkertijd aan van ongeveer 1,5 uur en letten ook gewoon op wanneer hij moe wordt. Sowieso heeft hij de neiging om 17.30 heel diep te gaan slapen. Nu is hij in de ochtend ineens vaak na 30 minuutjes alweer wakker en wilt niet meer langer slapen / zet het op een huilen. Middag gebeurd dit ook. Moet er wel bij zeggen dat hij altijd in de puckababy heeft geslapen (in wiegmand in de ledikant) en we hem nu overdag proberen in dikke winterslaapzak met lange mouwen en in de ledikant. Zit nu een beetje met de slaapjes overdag en het feit dat het er op lijkt dat hij 17.30 al aan de nacht wilt starten (maken hem 20.00 wakker en dan slaapt hij daarna wel door tot de ochtend) en wanneer zijn fruit en groente. Hebben jullie ideeën?
Eventueel wat langer wakker houden? Hier bleven ze op die leeftijd zo'n 2 uur wakker. De oudste sliep altijd naar 3 kwartier, maar de jongste kon dan zo 2-2,5 uur slapen. Legde is ze te vroeg in bed, dan waren ze heel snel weer wakker. Laatste slaapje deed ik altijd max 1 uurtje, dan maakte ik ze wakker. Nog een poosje wakker beneden en dan evt in bad, nog een fles en naar bed. Groente en fruit begon ik rond die leeftijd mee, gewoon een paar hapjes wanneer ze wakker zijn, het liefst na een fles. Oudste at gelijk vrij goed, bij de jongste ben ik al snel weer gestopt en met ruim 5 maanden opnieuw begonnen, maar zij sliep ook best veel dus t kwam lang niet elke dag uit.
Hier sliep dochter met die leeftijd nog 3 keer per dag kortere slaapjes, zat ook geen ritme in (is mss ook inherent aan borstvoeding) Heeft ook altijd heel vroeg aan de nacht willen beginnen, nu nog eigenlijk. Vanaf 5 maanden begon ze ook nog eens heel erg te spoken s’nachts. Nu is ze 7 maanden en zitten we eindelijk in een soort ritme. Ze slaapt nu 2 keer per dag, langere slaapjes, is vanzelf gegaan. Ze is nog steeds om 18.00u klaar om de nacht te beginnen maar dit kunnen we nu rekken tot 18.30u - 19.00u, en dat gaat prima. Hier ging het slapen vanaf 5 maanden tot ruim 6,5 maand (zit ook een sprong in) dus erg moeizaam. Maar het is uiteindelijk vanzelf goed gekomen. Hapjes ben ik met 5,5 maanden mee begonnen. Ik gaf fruit altijd na het ochtendslaapje, nu ook vaak ervoor omdat ze langer slaapt, en de groenten na het middagslaapje.