slapen en huiluurtje(s)

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door PukjePuk, 24 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Beste ,

Ons mannetje is nu precies twee weken en twee dagen oud, wel bijna twee weken later dan uitgerekende datum geboren.

Overdag en eind avond/ nacht doet hij het prima (eten en slapen). Hij valt naar soms even zachtjes gezucht en gepiept te hebben gewoon zelf in slaap. Meestal zonder speen. Eind avond/ nacht slaapt hij in zijn wiegje.
    Overdag slaapt hij in de wagen of in de box. Gaat ook goed, maar zowel in de ochtend als in de middag is gewoon bijna twee a drie uur achter elkaar wakker (van de ene voeding tot de andere voeding). Nu na bijna twee uur wakker te zijn na zijn voeding ligt hij nog steeds wakker in zijn wagentje (ligt wel rustig, huilt niet). Dit lang wakker zijn is twee keer per dag en soms ook s avonds. Is dit normaal?? Hij is nog zo jong, of kan ik hem ook zien als een baby van 4 weken (4 weken na uitgerekende datum)?

Een ander vraagje. Overdag is het erg rustig, alleen af en toe de tv een half uur aan of muziek aan. Overdag of in de nacht huilt hij bijna niet (alleen honger of vieze luier). Maar aan het einde van de middag/ begin avond is hij vaak erg onrustig en huilen. Vaak ook na een tijdje wakker te zijn geweest. Wij proberen hem dat eerst op de plek (box of wagen) te troosten (stem, aaien), maar meestal blijft hij dan huilen. Alleen door hem op te pakken en hem bij ons te hebben op schoot, wordt hij stil en blijft hij stil. Mijn ouders zeggen dat ik hem gewoon moeten laten huilen, anders went hij er teveel aan. Oke, onder het eten maken en eten is dit lastig, maar kan het echt veel kwaad (ivm met wennen/ verwennen), om hem s avonds lekker op schoot te houden. Is dit goed? Wat kunnen wij dan het beste doen? Lekker bij ons houden? Of toch laten huilen? Na de avond voeding (21:00 -22:00) gaat hij altijd lekker in zijn wiegje slapen.

ps: Hij drinkt geen borstvoeding meer, flesvoeding. Eerst kreeg hij wel borstvoeding en lag hij s avonds elke uur of anderhalf uur aan de borst. Nu drinkt hij om de 3 a 4 uur en mist hij mogelijk dit lichamelijk contact? ?

Groeten en alvast bedankt!

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

In de avond zijn ze moe. Ook al is het rustig beneden. Ze krijgen toch altijd meer prikkels als wanneer ze op bed liggen. Ik zou het eens een keer uitproberen om overdag ook op bed te leggen. Op zich is het wel iets wat wel vaak voor komt hoor. Laten huilen is niet zinvol. Een kind heeft behoefte aan warmte en liefde. Je kunt hem zeker zien als vier weken oud.

Groetjes Adrienne

3. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Adrienne,

Bedankt voor de reactie! Ik ga onze kleine man gewoon wat vaker overdag en begin avond (als hij moe is natuurlijk) in zijn bedje boven laten slapen. Gisteren aan het einde van de middag ook gedaan, en toen na drie keer huilmomenten en vervolgens een aai over zijn bolletje en een speentje viel hij in slaap. Na het slaapje ook beter in zijn velletje.

En als hij ontroostbaar en het bovengenoemde niet werkt, dan nemen wij hem gewoon lekker bij ons, wat wij al deden. Fijn om die bevestiging te krijgen dat dat gewoon prima en het beste is.

Als hij goed slaapt, drinkt hij ook meer en beter. Misschien dat hij dan ook langere slaapjes s nachts doet. Nu zit er s nachts nog 3 max 3.5 uur tot de volgende voeding. Terwijl hij qua gewicht langere slaapjes mag. Ik laat het gewoon ons mannetje bepalen. Ik denk dat die langere slaapjes s nachts vanzelf wel komen, is het niet?

groeten, Pukjepuk

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoeveel flesvoeding krijgt hij nu en hoeveel weegt hij? De lange slaapjes komen vanzelf wel.. maar misschien kun je in de nacht wat meer geven... dan moet ik even weten wat bij weegt en wat hij krijgt. .

Groetjes Adrienne

5. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Goedeavond,

Onze Benjamin is nu 2,5 week oud en hij woog afgelopen maandag 3800. Mogelijk inmiddels nog wat verder gegroeid.

Hij krijgt zeven voedingen op een dag, en drinkt overdag meestal om de 3 uur, er zit maximaal 3,5 uur tussen de voedingen overdag. Hij drinkt dan tussen de 90-115 cc. 's Avonds en 's nachts meestal wat minder (hij is dan moe), 75-90 cc per keer.

groeten, Pukjepuk

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi...

Qua gewicht zou hij tussen de 600 en 800 mogen drinken. Dat zit hij dus mooi aan. De laatste voeding vlak voor de nacht zou je wat meer mogen geven. Hij is er denk ik nog niet aan toe om langer te slapen in de nacht. Geef hem gewoon de tijd. Het komt vanzelf.

Groetjes Adrienne

7. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Ik denk zelf ook dat hij er nog niet aan toe is.
    Om 22:30 dronk hij wat meer en daarna sliep hij 3 uur en 15 minuten, maar dronk toen weer veel te weinig, want viel weer in slaap en werd toen weer na twee uur wakker, geprobeerd wat te rekken. Dat lukte niet, weer na een uur wakker.

groetjes, pukjepuk

8. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik denk dat je gelijk hebt. Om hem nu midden in de nacht wakker te gaan maken om meer te drinken is ook niet goed.

Als er nog iets is hoor ik het graag.

Groetjes Adrienne

9. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Beste Adrienne,

Onze lieve kereltje kreeg om 20:45 de fles en vervolgens pas bijna vijf uur later om ongeveer 2:30. Dus dat al heel goed, mag ik aannemen. Vervolgens tot 6:05 ongeveer geslapen (dus ongeveer 3,5 uur er tussen).
    Dit een goed begin wat betreft langere slaapjes s nachts toch?

Ons mannetje vooral s avonds en s nachts met drinken eigenlijk te slaperig/lui/ te relaxed met drinken. Wel honger, maar je moet hem tijdens het drinken steeds wakker maken/houden. Uiteindelijk toch meestal 85-95 cc. Is dat genoeg? Overdag drinkt hij meestal wat meer.
    Door dit slaperige gedrag tijdens het drinken ook waarschijnlijk een van de redenen dat mijn melkproductie terug liep.
    Wordt dit slaperige gedrag minder naarmate hij minder slaap nodig heeft en langer wakker is?

fijn trouwens om hier mijn vragen kwijt te kunnen. Tijdens de kraamweek en de eerste dagen tweede week gaf ik borstvoeding, dus flesvoeding gewoon nieuw voor mij.

groetjes, pukjepuk

10. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Dat gaat inderdaad al heel erg super!
    Zou je misschien op het CB kunnen gaan wegen? Dan krijg je bevestiging. Zo te lezen gaat het gewoon super. Laat je hem zelf komen voor de voeding? Dat kun je eens uit proberen, kijken hoe het dan gaat. Dan is hij waarschijnlijk beter wakker. Hoe lang doet hij over voeding?

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina