Er komen zo vaak vreemde / nare reacties op het feit dat ik nu bijvoeding geef. Maar 16 weken is toch helemaal niet zo gek ?? Het advies ligt tussen de 4 en 6 maanden dat weet ik maar mijn zoontje is er echt al heel erg aan toe. Constant happen, smak geluidjes, niet meer genoeg aan de melk hebben. Het lijkt ook allemaal erg goed te gaan en hij poept veel beter dan voorheen. Het cb vertelde mij beginnen als hij er aan toe is en dat heb ik gedaan. Maar vind de reacties vaak zo negatief van mensen om mij heen doe ik dit dan zo verkeerd ? 16 weken is toch gewoon gemiddeld 4 maanden ? Groetjes rikky
ik denk dat dat komt omdat mensen altijd ergens een mening over moeten hebben ookal kennen ze je kindje niet of zien ze niet wat jij ziet. plus dat veel mensen pas met 6 maand beginnen met bijvoeden. tja het is jouw kindje en jij ziet dat hij toe is aan bijvoeding, dan kan een ander commentaar hebben maarja zoals via dit forum zien ze je kindje niet dus kunnen ze naar mijn mening ook niet zeggen dat het niet kan dat hij eraan toe is of dat het niet goed is dat je al begonnen bent.
De meningen zijn er nogal over verdeeld... Ik zou zeggen: kijk naar je eigen kindje en let niet teveel op wat anderen zeggen
Niet alleen op het forum ook in het echte leven hoor. Precies elk kindje is anders als ik zie dat hij buikpijn heeft was ik ook MEtEEN gestopt natuurlijk.
Happen en smakken hoort bij de ontwikkelingsfase en betekent niet dat ze ander eten willen. (Dat het tekenen zijn van "toe zijn" aan ander eten is bedacht door de babyvoedingsfabrikanten die als doel hebben om.... Juist.... Zo veel mogelijk babyvoeding te verkopen.) Hoe weet je dat hij niet genoeg aan de melk heeft? Hoeveel krijgt hij dan en hoe vaak? Een aantal jaar geleden was het advies nog zes maanden ipv vier (en vier maanden is geen 16 weken!). Het onderzoek waarop het cb zich baseert rammelt m.i. aan alle kanten. Heb je je niet ingelezen? Je volgt zomaar klakkeloos het cb als het om de gezondheid van je kind gaat?
Dus om antwoord te geven op je topictitel: ik vind het vreemd ja. Vooral omdat je je niet ingelezen hebt en de consequenties niet kan overzien.
Ben het eens met Arya Idd 16 weken is geen 4 maanden dus dat vind ik erg vroeg! Wij zijn hier met 5,5 begonnen ivm darmpjes. En dat smakken enz hoort bij de ontwikkeling deed onze zoon al vanaf 3,5 maand net zoals het eten uit mijn handen kijken. Het is jullie keuze maar jij vroeg al een keer in een ander topic om advies en ja dan krijg je verschillende antwoorden.
Haha oudste was 15 weken hoor Ze was er aan toe en vond t heerlijk Geen kramp of iets En ze is nu 3 pfffieuw overleefd Jongste KMA en reflux in eerste 6 weken van dr leven 4 verschillende voedingen gehad dus ben blij dat er rust is dus met haar wacht ik ff
En 16 weken of 4 maanden vind ik echt beetje overdreven Net of haar lijf stipt met 4 maanden er klaar voor is Dat kan met 16 weken ook Goed dat je je moeder gevoel volgt en gewoon blijven volgen Iedereen zijn mening
Mijn antwoord: je had beter dit topic niet kunnen openen. Dit word een wellus nietus rel van moeders die tot 6 maanden wachten, en moeders die vroeg gestart zijn.
nee hoor helemaal niet raar gewoon je kindje volgen, dat heb ik ook gedaan. Onze zoon het rond die tijd ook niet echt genoeg meer aan zijn melk en zat echt aan de max die hij mocht hebben (inclusief fantomalt voor extra calorieën), wij zijn toen ook begonnen met bijvoeding. Eerst ging het om 2 tot 3 theelepeltjes voor een fles aan en zo hebben we het opgebouwd naar een heel potje Het extreme eten werd er beduidend minder van en wij konden hem van de laxerende middelen afhalen omdat hij er goed van ging poepen. Onze dochter gaf dezelfde tekenen pas toen ze 5,5 maand was en bij haar zijn toen ook begonnen.
16 weken is geen 4 maanden, 48 weken (12 x 4) is geen jaar. Alleen de maand februari is precies 4 weken. Wat Ayla zegt, betreft de ontwikkeling, klopt. Een baby kan nooit toe zijn aan vast voedsel kwa dingen doen (lichamelijk benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen buiten gesloten). Want hoe kan je toe zijn aan iets wat je niet kent. Ik ben voorstander om wat later te beginnen, maar ik kan mij ook goed voorstellen dat men voor eerder kiest. Dat is ieders eigen keuze.
hier wel met 4 maanden bijvoeding gegeven, maar dat was omdat ze niet goed groeide en mijn melk te waterig was en te weinig stoffen had en blijkbaar echt niet voldoende was. heb er nooit spijt van gehad, maar zijn met 4 maanden begonnen om het langzaam te introduceren. dus niet gelijk WHAM vast eten
Dat kan niet. Waarschijnlijk last gehad van de vier maanden dip? (Tenminste, kan wel, maar dan had je er vanaf het begin last van moeten hebben en dan nog komt het zeer weinig voor)
Bedankt dames, ik dacht ff dat ik gefileerd zou worden Voor de duidelijkheid. Je moet het natuurlijk zelf weten. Maar er is zoveel controverse over dat ik vind dat je het aan je kind verplicht bent om onderzoek te doen naar de voors en tegens en daar je mening op te baseren. En niet klakkeloos het cb of welke instantie dan ook te volgen. Sommige moeders doen voor mijn gevoel meer onderzoek naar hun kinderwagen dan naar de voeding voor hun kind. Dat tweede lijkt me toch belangrijker.
Oh, hell yeah. Gut, dit vind ik mooi gesproken. Ben het helemaal met je eens overigens. Hier met 5,5 maand begonnen, vooral vanwege KMA en haar gevoelige darmen. Daarnaast leek eerder me ook zo'n 'gedoe'. Zo'n klein hummeltje zit nog niet, hangt wat in zo'n wippertje te hangen, dunne prut all over, neeeh...