Hoi hoi Onze kleine jongen is bijna 5 weken oud. Nu heb ik veel moeite met het herkennen van zijn huiltjes, bewegingen en geluidjes. Elke keer lijkt alles hetzelfde en daardoor lukt het me niet te onderscheiden of hij honger heeft of niet. Onze knul slaapt in een puckababy. Hoe herkennen jullie echt heel duidelijk of jullie baby honger heeft of gewoon even wakker wordt. Hier dacht ik vanmorgen dat hij honger had en ik gaf hemdeven de speen om te sussen, omdat ik eerst wat af moest kolven ivm sterke toeschietreflex. Maar toen ik klaar was was hij in slaap gevallen. Dan heeft hij dus geen honger lijkt me? Nog een vraagje, als ik hem in bedje leg omdat hij moe is dan ligt hij vaak nog lang wakker.. Is dat normaal? Hij valt niet gelijk in slaap. Hij huilt dan soms even om vervolgens in slaap te vallen of hij ligt beetje om zich heen te draaien met zijn hoofd, te smakken en te knorren/kreunen om vervolgens na half uur ofzo in slaap te vallen. Ook wordt hij heel snel weer wakker, soms wel 3x in een half uur.. Wie heeft er wat tips/adviezen?
Als je met je wijsvinger over zijn wang strijkt dan gaat hij er naar toe dmv een hap-beweging. Dat is honger, zei mijn oppas. Smakken kan een teken zijn van reflux, je zou de leefregels kunnen toepassen van reflux: bedje omhoog, omhoog houden na de voeding, event een draagdoek aanschaffen. Hoevaak drinkt hij en wat zijn de tijden?
Hoi Miranti, Lastig is dat he, herkennen wat ze nou willen! Mijn zoontje is nu 6 weken. De laatste paar weken hebben we een redelijk vast schema en ik merk dat hij daardoor zelf ook rustiger is en hierdoor ben ik ook beter gaan herkennen waar hij behoefte aan heeft. Voeding krijgt hij om de 4 uur (behalve 's nachts dan laten we hem slapen tot hij zelf wakker wordt, meestal na zes uur). Na zijn flesje knuffelen en spelen we nog even tot hij begint te gapen, dit is meestal als hij een uur/anderhalf uur wakker is, en dan breng ik hem naar zijn bedje. Hij begint dan vaak al vrij snel te huilen en dan geef ik hem zijn speen en ga weer weg. Dit herhaalt zich dan een keer of 3/4 en dan valt hij in slaap. Het komt ook wel eens voor dat hij eerst nog een tijdje om zich heen blijft kijken, dus ik denk dat dat wel normaal is. Het schijnt zo te zijn dat ze dan toch hun rust pakken. Af en toe is hij tussendoor wel even wakker en huilt hij heel eventjes, maar dit stopt dan al snel dus hij heeft dan geen honger. Als het tijd is voor zijn voeding merk ik ook wel echt dat hij honger begint te krijgen. Hij huilt dan langer door, wil op mijn vinger zuigen, brengt zijn knuistje naar zijn mond en is soms wat onrustig. Hoe vaak per dag drinkt je zoontje? Zou je daar een vast ritme in aan kunnen brengen of is dat met borstvoeding een stuk lastiger? Als hij in zijn bedje nog wat vaker wakker wordt zou ik wel naar hem toe gaan om hem te troosten maar hem niet uit zijn bedje halen.
Onze man is nu 8 weekjes en nu pas herken ik echt de verschillende huiltjes/ geluidjes. Het heeft hier ook ff geduurd en ook ik heb vaak een fles gemaakt omdat ik dacht dat hij honger had. Of hem in bed gelegd omdat ik dacht dat hij moe was en dit niet was. Hier een mannetje dat vrijwel niet sliep overdag had vanalles geprobeerd en nu naar 2 bezoekjes aan de osteopaat heb ik een heel ander mannetje dat nu echt een ritme heeft. Misschien heeft het ook gewoon wat tijd nodig. Succes! Komt goed dus..
Eer ik doorhad wat Fem wilde, was ze denk ik 6 maanden. Dus jullie zijn goed onderweg! Nee serieus. Ik had er zo veel moeite mee. Ik werd er soms echt gek van Meestal deed ik maar wat, net zolang tot ze tevreden was Slapen is hier een probleem geweest tot 7 maanden. Ze doet meestal hazeslaapjes, snachts is het hier alleen een speen probleem. volgens mij ben je gewoon goed onderweg hoor!
Ik herken ze ook niet altijd hoor, daarbij komt ook nog dat mijn ventje best een stiekemertje is (red; Krijsen alsof zijn leven ervan afhangt, ik ren naar boven met de meest horror beelden in mijn hoofd en meneer kijkt me met een stralende lach aan.. "ah.. daar ben je" )
Met borstvoeding is het wel heel belangrijk dat je de voedingssignalen niet mist. Voeden op verzoek is het toverwoord, zeker als je nog zo'n kleintje hebt. Je baby slaapt in een puckababy, en je geeft een speen. Dat zijn 2 dingen die er voor kunnen zorgen dat de hongersignalen onderdrukt worden. Bij borstvoeding kan dat al heel snel, zeker in de opstartfase, funest zijn. Dat hoeft niet het geval te zijn hoor, maar daarom heb ik wel wat vraagjes: -hoe veel voedingen krijgt je kindje per dag -hoe gaat het met je productie -hoe drinkt je kindje?
dit zijn misschien wat kleine tips: Neh, met een N klank vooraan=honger Heh, met een H=oncomfortabel (te koud/warm, andere houding, tocht, vieze luier enz..) Eair vanuit de buik=pijn (meestal buikpijn) Eh=boertje/scheetje (rechtop houden dus) Aow of Eow (niet vanuit de buik, maar hoger en opener)=moe
Lastig he. Ik vind het ook nog moeilijk met ons zoontje. De ene keer heb ik het wel goed door maar zoals gisteravond toen hij huilde had hij eerst buikpijn maar dat ging over in honger. Maar ja voordat ik dat door had wat kun je je dan schuldig voelen! maar ik hoor van iedereen dat het met de tijd makkelijker wordt dus ik maak me maar niet teveel zorgen.. ( ik geef btw bv op verzoek)
Klopt, hij slaapt in Puckababy omdat hij zichzelf anders sowieso wakker houdt met zijn armpjes, dat was al vanaf de eerste week zo. De speen krijgt hij niet zodra hij in bedje ligt, die krijgt hij pas als hij 'onrustig' blijft of blijft huilen. Meestal wordt hij daar wel stuk rustiger van namelijk. Echter dit helpt nu ook vaak niet zoveel meer. Hij krijgt ongeveer 7 a 8 voedingen op een dag. Mijn borsten maken veel melk aan en ik heb volgens mij een sterke toeschietreflex, zijn mondje loopt vaak over en laat hij een paar keer de tepel los, vooral in het begin als hij net begonnen is met drinken. Hij drinkt hierdoor heel snel, maar bij een flesje doet hij dit nog steeds merk ik.
Dit kwam ik gisteren ofzo inderdaad ergens op internet tegen, ik heb geprobeerd op de klanken te letten, maar eerlijk gezegd kan ik er niet veel uithalen. De 'eh' wel, die doet hij altijd na het voeden. Ik laat hem ook altijd tussendoor en na de voeding boeren.
Thnx. Dat met de vinger strijken probeer ik nu steeds uit. Van het consultatiebureau gaf ook bij het smakken aan dat het misschien om verborgen reflux gaat. Ik ben daarom op haar advies gisteren gestart met johannesbroodpitmeel voor de voeding te geven,tot nu merk ik daar nog niks van. Hij drinkt ongeveer 7 a 8 keer per dag. Ik heb nog geen vaste tijden, ook omdat het op verzoek gaat. Maar wel ongeveer tijden... Komt ie: 7.00-8.00u | 10.00-11.00u| 13.00-14.00u| 16.00- 17.30u| 18.30-20.00u| 20.30-23.00u. | Dit zijn de tijden ongeveer.. Maar het wijkt regelmatig nog af hoor..
Dat ziet er prima uit! In het begin kan het echt lastig zijn de signalen te herkennen, en daar komt nog bij dat het ene kind ook wat duidelijker is dan de ander. Mijn dochters begonnen altijd rustig een beetje te smakken en te bewegen. Maar mijn zoon ging eigenlijk binnen enkele minuten na wakker worden naar standje sirene....en als ze huilen,a dat is eigenlijk al het laatste stadium. Maar ja, zo deed hij dat (meneertje ongeduld). Gelukkig gaat het er alleen maar makkelijker op worden!
Ben nog de nachtvoedingen vergeten. Hij komt ook 1 of 2 keer per nacht nog Ja het is inderdaad lastig! Ook zo nieuw allemaal!
Mijn zoontje is bijna 8 weken en de huiltjes herkennen vind ik ook nog steeds lastig. Alleen het vuiltje voor boeren herken ik en als hij het koud heeft. Voor de rest doe ik veel in combi met zijn lichaamstaal, dat vind ik makkelijker. Als hij bijv. aan het snuiven is, heeft hij honger. Als hij zich steeds aan het strekken is krampjes, zeurderig hengelen is een vieze luier.
Ik herken de huiltjes ook nog niet hoor. Ik merk nu ze een zeurhuiltje heeft (en dat heeft ze pas ontwikkeld na 8 weken ofzo) dat dat haar ik ben moe huiltje is. Ze wordt druk als ze honger heeft. Begint dan druk met haar hoofd te draaien en met armen en benen te zwaaien. Zie je zoiets bij jouw baby terug? Die eerste 6 weken bortsvoeding vond ik erg zwaar. Daarna wordt het ietsie beter en pas bij 12 weken heb ik het idee dat we elkaar snappen Succes!
Je bent nu bezig met het leren van een nieuwe taal, de taal van je kind. Die leer je het beste door goed naar je kind te luisteren, en weinig naar anderen. Je CB luistert niet goed naar je. Als jij momenteel nog een hoge melkproductie en sterke tsr hebt, dan heeft je kind helemaal geen verborgen reflux, maar het loopt gewoon over omdat er veel melk is. Ga naar borstvoeding.com en lees daar de artikelen over 'veel melk' en 'hyperlactatie'. En bel met een vrijwilliger van VBN of LLL. Pak je overproductie aan met bijvoorbeeld blokvoeden. Die speen en puckababy belemmeren het leren kennen van je baby, en maken succesvol borstvoeden moeilijker.
Lees ook even na over hongersignalen. Het happen als je over de wangt strijkt is ook meer een reflex dan een hongersignaal. Hongersignalen (ook in de slaap al) zijn smakbeweginkjes met de mond, smakken, zoeken, hoofdje draaien, huilen.
Ik snap ook nog veel niet...ik zie wel meer signalen en leg haar in bed als ze gaapt of jengelt maar ze blijft vaak jengelen. We denken dat ze dan bij je wil zijn en doen dat dan ook, ze wordt dan rustig. Wel willen we haar overdag in haar eigen bed uiteindelijk maar lukt af en toe en dan een kort slaapje, bij mij inde arm slaapt zelanger... we wilden rond3 mnd wat strenger worden met slapen morgen eigen bed maar is dat slim??