Kans op baan, maar aantal dagen staat me tegen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Wappie82, Apr 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou graag even willen sparren over het volgende:

Mijn dochter is net 1, en ik ben al bijna 2 jaar werkloos thuis. Net voor m'n zwangerschap verloor ik m'n vaste baan, helaas....de 2 jaar zijn voorbij gevlogen, maar ik ben het thuiszitten helemaal zat. Ik vind het heerlijk dat ik deze tijd met m'n kind heb gehad, maar de muren komen langzaam op me af. Mijn wereld is klein geworden, en ik mis mensen om me heen, collega's en een bedrijf om me nuttig voor te maken...een uitdaging.

Nou heb ik veel gesolliciteerd, maar het is nog niet gelukt (zoals zovelen). Eindelijk heb ik as vrijdag weer eens een gesprek! Een functie die ik leuk vind en een bedrijf dat me aanspreekt, maar....het is voor 25-30 uur verdeeld over 5 dagen. En daar zit m'n enorme twijfel...ik wilde namelijk max 24 uur werken, het liefst in 3 dagen. Nou wil ik daar echt wel vanaf wijken, en ik zou bij dit bedrijf in willen zetten op 25 uur, maar die 5 dagen zitten me dwars. Dat betekent namelijk dat ik 5 uur oer dsg werk, ik reken dan op 6 uur totaal per dag incl reistijd enz.
    M'n dochter zal naar een gastouder gaan, en 1 dag heb ik opvang aan huis. Dit kan maar 1 dag, dus ik moet m'n dochter 4 dagen naar de opvang brengen. Kost me moeite! Omdat ik een heel jaar bij haar ben geweest, dus het is wennen...dat komt wel goed hoor, maar ik vind haar 4 dagen wegbrengen zo tegen m'n gevoel ingaan. Ze zal er om 8.00 zijn en ik ben rond 14.30 thuis. Voor m'n gevoel is dat bijna een hele dag. En dat 4x per week. Ik heb altijd gezegd dat ik haar nooit 4 of 5 dagen naar de opvang zou doen..nu is dit qua uren wel een parttime baan, wat ik wil, maar het blijft wel 4 dagen naar de opvang brengen. En dit is voor mij geen halve dag meer, als we 14.30 thuis zijn is het ook zo weer avond en vraag ik me af of je nog wat aan de dag hebt.

Ik wil dolgraag op gesprek, wil ook echt graag weer werken maar nogmaals...die dagen gaan tegen m'n gevoel in. Maar ik ben ook bang dat ik achteraf spijt krijg als ik de baan niet neem hierom.
    Tuurlijk is het nog helemaal niet zeker of ik aangenomen wordt, maar ik ben graag voorbereid. Ik vermoed dat de uren echt over 5 dagen verdeeld moeten worden, ik wil het wel bespreken of het ook in minder dagen kan, maar denk dat ze dat niet willen.

Kunnen jullie me raad geven?
    Alvast dank!

2. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

Nov 23, 2006
    1,282
    0
    0
    Limburg
    Misschien eerst proberen en mocht het niet bevallen dan verder zoeken. Mijn ervaring is dat je makkelijker werk vind als je werk hebt.

3. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

Nov 23, 2006
    1,282
    0
    0
    Limburg
    Maar mijn zoon slaapt bijvoorbeeld tot 15 uur. Daarna heb je de rest van de middag/avond nog. Hier zouden het 's morgens dan maar om 4 uurtjes gaan. De rest slaapt hij.

Edit: ik zie dat jouw kindje net 1 is en waarschijnlijk op andere tijden slaapt. Maar ik denk dart het ook een kwestie van wennen is.

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Tja ik werk voltijds, dus ik begrijp niet goed wat hier zo vreselijk aan is. Mijn dochter heeft het helemaal naar haar zin bij de onthaalmoeder, en ik op het werk. Win-win dus.

En dat je dag dan al voorbij is als je thuiskomt. Tja. Binnenkort gaat je kind waarschijnlijk over naar 1 slaapje 's middags, en dan kan je sowieso pas rond die tijd de deur uit (of ervoor, ja, maar toch). Je ritme verandert dan toch al

5. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me goed voorstellen dat je geen 5 dagen wil werken! Maar wellicht zijn er meerdere opties. Bijv. andere tijden werken? Ik zou dan meer denken aan wat later beginnen zodat je een redelijke ochtend nog met je kindje hebt.. Zij slaapt dan bij de gastouder.. mijn zoontje slaapt bijv. nog om 14.30 uur dus zou het niet eens zin hebben om dan al thuis te zijn.... Zo heb je een deel van de ochtend nog samen en ben je misschien wel wat later terug.. maar dan is ze misschien ook pas net 2 uurtjes wakker?

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar misschien is het wel een optie om 3 lange dagen te maken en 2 dagen thuis nog wat uurtjes? Of 2 lange dagen en 3 ochtenden op werk(of juist in de middag dus, als ze toch nu of straks op 1 slaapje zit, in de middag)....

Wat is de reden dat je denkt dat je 5 dagen aanwezig zou moeten zijn?

Voor de toekomst is t trouwens wel ideaal natuurlijk he... kun je onder schooltijd werken waarschijnlijk...

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou eerst eens op gesprek gaan en zien hoe en wat. Mogelijk dat er veel meer mogelijkheden zijn dan ze nu in de vacature hebben aangegeven. Als zij jou heel graag willen en jij ziet de baan ook erg zitten, is er vaak een hoop mogelijk en kun je gewoon kijken wat er te regelen valt... :)

7. Kaden

Kaden Actief lid

Dec 13, 2011
    441
    0
    0
    Ik werk 5 dagen, van ongeveer 7 - 12. Mijn vriend brengt haar naar het kdv om half 8 en ze is daar tot ongeveer 1 uur. Ik vind het ideal. Er is een vast ritme en het wennen ging snel. Ook vind ik de verdeling fijn. Zo heb ik iedere dag tijd voor haar, maar ook tijd voor mezelf tijdens het werken.

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Gewoon het gesprek aangaan, en als er een klik is en je bent nog steeds enthousiast over de baan, kun je gaan praten over de uren. Kan best zijn dat ' verdeeld over 5 dagen'. Betekent dat je het zelf kunt indelen. En dat de een dan kiest voor 5 korte dagen ( handig met schoolgaande kinderen) ende ander voor 3 lange.
    Ik maak uit je verhaal op dagje man fulltime werkt. Zou hij eventueel een dag willen inleveren? Scheelt een dag opvang en wellicht is een papadag voor hem ook fijn.

Als er geen (financiele ) noodzaak is dan kun je rustig de overweging maken wat je wel/niet wil.

We hebben hier een soortgelijk issue. Mijn man heeft gesolliciteerd op een baan voor 38 uur, waar nog waakdiensten bij komen. Dan zou hij dus zijn papadag moeten inleveren. We hebben nu 3 dagen opvang. Voor de jongste vind ik een extra dag geen punt. Maar de oudste vind de BSO niet zo leuk, dus daar wil ik niet nog meer van maken. Maar we wachten nu gewoon het eerste gesprek af. En daarna gaan we praten over de invulling,als ze hem willen en als hij nog steeds enthousiast is.

9. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Mij lijkt het best veel voor een kind van twee die tot nu toe altijd bij mama was. Ik vind sowieso meer dan 2/3 dagen naar opvang te veel maar dat is mijn mening.

Er zijn genoeg mensen die zullen zeggen, doen. Er zullen ook genoeg mensen zijn die zeggen, ik zou het niet doen.

Het gaat er echt om wat jij zelf voelt. Wat wil jij het liefst en kun je fijne opvang regelen waar jij achter staat? Denk je dat je kind het leuk vindt? Je kunt altijd solliciteren, dat is weer een ervaring en wellicht is er iets te regelen.

10. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

Aug 11, 2011
    1,291
    57
    48
    Vijf dagen is inderdaad veel en ik zou er niet zo snel voor kiezen als je kindje nog zo klein is, maar aan de andere kant hoe langer je thuis zit hoe moeilijker het wordt om aan een baan te komen. Misschien kan je voorstellen om het over vier dagen te verdelen of een combi van lange dagen en korte dagen te doen zodat je toch nog wat aan je dag hebt.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Dit dus. Ik zou zeer zeker niet beginnen over dat je de dagen verdeling aan zou willen passen, eerst kijken of het wel z tegenvalt, en ook kijken of er eventueel wat mogelijk is als je er al werkt. Ik moet eerlijk zeggen dat als een sollicitant al tijdens de sollicitatie gesprekken tegen mij begint over het aanpassen van de werktijden, ik daar snel klaar mee ben en dan voor iemand anders kies. Er is veel mogelijk, maar niet al op voorhand beren op de weg zien.

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Ik zou eerst maar es solliciteren. Want voor 't zelfde geld solliciteren er 20 en dan moeten er dus 19 afvallen.

En als je effectief aangenomen bent, zou ik erover beginnen of het echt niet in 4 dagen kan.
    Want uiteindelijk kost 4 dagen opvang ook geld en moet je wel zien dat als je niet voltijds werkt, het wel kan betalen / nog iets over houdt van je loon (na aftrek van de kinderopvang).

13. Boefje2012

Boefje2012 Fanatiek lid

Jan 25, 2014
    1,006
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als je bang bent om spijt te krijgen, gewoon proberen!! Je kunt altijd weer stoppen. En weet niet om wat voor werk het gaat, maar misschien kun je als je eenmaal binnen bent wel minder uren/dagen werken in overleg?
    Succes! :)

14. Ntje

Ntje Fanatiek lid

Nov 11, 2012
    3,720
    90
    48
    Almere
    Hier hetzelfde dilemma, ik had eindelijk een gesprek en toen was er een verplichting om minimaal 3 avonden per week en minimaal 3 zaterdagen per maand te werken en aangezien mijn man in de horeca werkt zou dat dus betekenen dat ik mijn dochter s'avonds laat uit d'r bedje moet trekken om vervolgens met de bus naar huis toe te gaan, dat ging me echt te ver.

Dus ik zou echt kijken wat er wel of niet kan, wellicht kan je ook een paar dagen alleen de ochtend werken of afwisselen met partner?

Ik zou bijvoorbeeld liever 5 ochtenden werken als 1 avond, omdat mijn man altijd laat begint.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou gaan solliciteren als ik u was en als het je niet bevalt ondertussen ander werk blijven zoeken.
    De meeste kindjes gaan na 1 jaar stilaan over naar 1 slaapje en dan kan het goed zijn dat je kleintje slaapt van 12 tot 15u of 11 tot 14u en dan mis je die uren eigenlijk niet echt.
    Dus dan ga je "maar" ongeveer 4 wakkere uurjtes missen.

Ik werk 4 dagen in de week van 18 tot 22uur en 1 dag van 08 tot 14uur. Ik vertrek dan om 17uur. Ik mis dan maar 2 tot 3 wakkere uren per dag en op zaterdag 7uren.
    Maar bij elk werk zijn er voor en nadelen. Ik ben dan wel bijna elke dag tot 17uur thuis maar ik heb wel nooit rust want ben bezig van 08u s'ochtends tot 22.45s'avonds want dan kom ik thuis. Tijd om te relaxen heb ik dus niet vaak maar overdsg ben ik bij hem.

Ik mis mijn kleintje op mijn werk maar dat doet elke moeder, of je nu 1 of 40uur werkt.
    Maar ik mis hem wel op een leuke manier. Ik krijg soms op mijn werk de slappe lach in mezelf als ik aan mijn zoontje denk :)

Ik zou zeggen, probeer het. Je kan beter spijt krijgen van de job aan te nemen dan het helemaal niet te proberen.
    En als je er even werkt en het gaat goed kan je misschien vragen of je de uren ook in 4 dsgen mag doen. Je kan het ook op je sollicitatie vragen. Vragen kan nooit kwaad

16. Roos32

Roos32 Bekend lid

Jun 2, 2013
    923
    137
    43
    Female
    Als het bedrijf het aantal uren verdeeld over 5 dagen hebben ze daar meestal een goede reden voor, dus ik zou vooral niet in het gesprek beginnen over aanpassen van uren en dagen. Ik werk als recruiter en als ik een profiel zo insteek word ik daar niet blij van. Je kunt toch kijken hoe het gaat als je wordt aangenomen? Nu zie je bij voorbaat al allerlei beren op de weg.

Ik ga zelf 4 om 5 dagen werken waarbij ik pas rond 17.30 - 18.30 thuis ben iedere dag. Is ook verre van ideaal, maar de banen liggen helaas niet voor het oprapen en ik ben van plan om iedere minuut die ik met mijn zoon heb zo optimaal mogelijk te besteden. Het hoeft echt niet te betekenen dat je kleintje iets tekort komt. Het is hoe je er zelf mee om gaat. Mijn moeder was fulltime thuis en daar heb ik absoluut geen goede band mee.

17. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb nog niet verder gelezen want ik vind deze reactie echt super. Idd, neem het aan en zoek als het je niet bevalt naar een andere baan.
    Tenslotte ben je niet verplicht te blijven.
    Verder kan ik je zeggen dat voor mij thuiskomen om 14.30u echt een luxe lijkt. Ik kom elke dag pas thuis om 18u, heb een fulltime baan. Helaas kan ik niet minder werken. Maar voel je niet schuldig hoor als je om 14.30u thuiskomt, je hebt echt nog tijd genoeg om met je kindje door te brengen.

18. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Ik denk dat je hier niet tijdens een gesprek over moet gaan beginnen.

Ik zou het eerst een tijdje proberen en als je er dan nog steeds over denkt een gesprek aanvragen.

19. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Ik zie er eigenlijk wel voordeel in dat als ze naar school gaat dadelijk je minder opvang nodig hebt en er dus na school voor haar kunt zijn.

Alleen nu is het even minder leuk maar als je om half drie thuis bent heb je best nog even samen met haar tot bed tijd. Als de baan je leuk lijkt zeg ik doen :D

20. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik ook last heb van koudwatervrees. Ben zo gewend om elke dag bij haar te zijn, ik heb stiekem de angst dat ze zich vervreemd van mij ofzo. Dat zij nu ook zo gewend is aan veel met mama zijn, en dat ze me straks enorm gaat missen.
    3 dagen max werken zou ik daarom het meest ideaal vinden.

Maar ik weet niet hoe ze de uren verdeeld willen hebben, misschien is het heel flexibel en ziet het er dan allemaal positiever uit. Ik moet het morgen eerst afwachten.

Bedankt in ieder geval voor de reacties.

Share This Page