Tips bij koemelkvrij dieet.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Charise, 29 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hallo meiden,

Ik zou graag wat advies en tips van jullie krijgen.
    Mijn dochtertje is nu 5 weken oud en ik heb zelf sterk het idee dat ze KMA heeft. (Mijn man en ik hebben ook beide aardig wat allergieën waarvan ik een lichte ook voor koemelk en kippenei enz. Al heb ik zelf er niet heel veel klachten van)

In ieder geval ben ik al bij de huisarts geweest en die zei dat ze sowieso reflux heeft en ik moest johannesbroodpitmeel gaan geven. Dit heb ik een tijdje geprobeerd, het spugen werd minder. Maar kreeg er enorme darmkramp voor terug, dus hier mee gestopt. Ze dacht niet aan allergie overigens.

Bij het CB vertelde ze dat ze eigenlijk geen JBPM meer adviseren. Nouja goed ik was er toch al mee gestopt, behalve het mindere spugen geen verandering. Hoor haar nog vaak slikken, huilt ineens vanuit het niets, verslikt of kokhalst soms vanuit het niets. Ruikt zuur. Is onrustig tussen voedingen.
    Ze heeft ook veel last van darmkrampjes, waardoor ze slecht slaapt overdag. Onrustig, soms een uurtje, dan weer huilen, het zijn hazenslaapjes. Behalve als ze bij mij in de draagdoek is.
    's nachts gaat het beter, maar dan slaapt ze op haar buik. Sinds ik dit doe slaapt ze een stuk rustiger.

Verder zit haar hele gezicht onder de uitslag/bultjes, dit word afgedaan als baby acne, maar ik vind het erg extreem, ook heeft ze wat exzeem achtige plekjes op haar gezicht. De uitslag begint nu ook haar rompje op te trekken.

Nou goed om een lang verhaal kort te maken, ik geef borstvoeding en wil dus dan op eigen houtje koemelkvrij gaan eten. En kijken of ik verandering merk.
    Alleen vind ik dit lastig. Moet ik nu echt alles na gaan kijken waar melk in zit? Dus als ik kip siam maak bijvoorbeeld met een doosje kijken of het er in zit, of kan ik dit soort dingen beter helemaal schrappen?
    En hoe zit het met brood, kan ik al het brood (ik eet altijd donkerbruin brood) gewoon eten of zit hier ook melk in?

Of is het meer dat ik geen melk drink en yoghurt eet enzo (dit doe ik eigenlijk al niet, alleen melk in de koffie)?

Dus hoe streng moet ik dit doen?? En tips en adviezen zijn altijd welkom.
    Wil graag zo lang mogelijk borstvoeding geven dus heb het er wel voor over, vind het alleen moeilijk om de stap te zetten, omdat iedereen me een beetje wegstuurt met wacht nou maar af er is niets aan de hand.

(Sorry voor het lange verhaal)

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hieronder mijn dieet:

Ik moet vermijden:
    Alle soorten melk- en melkproducten: melk, karnemelk, melkdranken (chocolademelk, fruitzuiveldranken), vla, pap, pudding, kefir, biogarde, yoghurt, kwark, Hüttenkäse, hangop, yoghurtdranken, vruchtenyoghurt en -kwark, koffiemelk, koemelkpoeder, roomijs, softijs, slagroom, zure room, crème fraîche, roomboter.
    Alle soorten kaas (ook 'plantaardige kaas'), smeerkaas, smeltkaas.
    Geiten-, schapen-, buffel- en paardenmelk en producten die hiervan zijn afgeleid.
    Alle producten waarin melk of melkbestanddelen zijn verwerkt.

Bij de ingrediëntendeclaratie op de verpakking van producten kan koemelk ook worden aangeduid met “wei, caseïne, lactoglobuline of lactose”. Lactose is melksuiker, waarop niet allergisch wordt gereageerd, maar deze kan nog kleine hoeveelheden koemelk bevatten en is daarom niet toegestaan.

Alle soorten ei (kippen-, eenden-, kwartel- ganzenei) en eiergerechten.
    Alle producten waarin ei is verwerkt zoals eiersalade, eiermie, eierkoeken, cake, quorn, beschuit, pastasoorten met ei.

Sojamelk, tempé, tofu, tahoe, sojaburgers en andere gebruiksklare vleesvervangers, ketjap en andere producten waarin soja is verwerkt.

Soja-lecithine wordt als allergeen op de verpakking aangegeven. Soja-lecithine is een vet, dat in kleine hoeveelheden wordt gebruikt. Het is in dit dieet wel toegestaan.

Verder vermijd ik op aanraden van de kinderarts ook noten en pinda's, aangezien mijn man een sterke pinda-allergie heeft.

Je moet hier heel strikt in zijn, toen ik ging provoceren was 1 slokje karnemelk al genoeg... Dus echt goed de ingredienten bestuderen en dan kom je vanzelf dingen tegen die je wel gerust kan eten.

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    #3 Andrea85, 29 okt 2013
    Laatst bewerkt: 29 okt 2013
    Oh en brood: Blue Band-brood is koemelkvrij en AH heeft ook 'Vitaal Flora'-brood.

En qua margarine is Becel Light en Wajang koemelkvrij.

Rijstemelk kun je wel drinken, die van Alpro in een vierkantig pak vind ik erg lekker.

En verder kan pure chocola van Verkade ook gewoon, Digestives ook. En naturel chips vaak ook.

4. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Alle AH-huismerkproducten zijn betrouwbaar wat betref allergie-informatie. Ook duidelijk in één oogopslag te zien m.b.v. picto's.

Ik moest, op aanraden van de dieëtiste, eerst een aantal weken heel strak op dieet; dus echt helemaal niets met koemelk. Toen de rust volledig was weergekeerd bij mijn zoontje (na een week of 4) mocht ik weer dingen met een kleine hoeveelheid koemelk, zoals koekjes.

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik zie margarine er niet bij staan dat kan ook niet.

TS Als je wel noten eet kan je amandelmelk van Alpro nemen, kun je ook nog custardvla koken of griesmeel bijv.

Hier ook erg streng en dat is nog steeds nodig ook, maar bij de C1000 hebben ze wel 3 soorten brood waar mn dochter niet op reageert. Tarwe, volkoren en moutbrood, maar kijk dan gewoon op de verpakking, bij de ene c1000 zit er sojabloem in bij de andere niet heb ik gemerkt.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Ook de Zeeuws meisje in kuip kan voor op brood, bakken kan in de vloeibare olijfolie van bertolli bijv.

chocola heb je ook van rijstemelk, in het schap van AH bij dieetproducten.

Wibra heeft een lekkere puur Bros, eigen merk. ;)

7. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Bij mij zijn het puur de echte melkproducten, 1 glaasje melk of rboodje kaas en het is mis. Brood enzo gaat prima. Sauzen kunnen ook echt niet. Soja gaat heel goed, dus heb alles soja, melk, yoghurt, boter, bakboter, soja cuisine, vla, enz. Alpro heeft een uitgebreide soja lijn, zelfs slagroom. het zijn bij ons echt de wat grotere hoeveelheden, melk in de thee dus ook. Verder gaat het heel goed gelukkig. Ik zou het eerst zo proberen, je merkt dan snel genoeg verbetering, zo niet, dan nog strenger dieet... Succes!!

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou juist meteen het strengste dieet aanraden en als dat werkt, weet je meteen dat er dus een allergie is; vervolgens voorzichtig weer iets toevoegen aan wat je eet (bv noten, of ei of soja).

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

AH heeft ook koemelkvrij tijgerbruin.
    Qua halvarines: de meeste goedkoopste halvarines zijn koemelkvrij.

De chips zijn de afgelopen tijd nogal aan verandering van receptuur onderhevig geweest blijkbaar, dus per merk even goed de ingredientenlijst doorlezen! Lays paprika bevat karnemelkpoeder iig, maar er zijn inmiddels ook wat naturel-chips die niet meer kunnen :(

10. raspberry

Zou ik ook doen, zeker gezien de eigen allergieen. Bij deels elimineren blijft het lastig om verbetering te zien. Bij streng elimineren en verbetering, is iig direct duidelijk dat het een allergie betreft.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben het met Andrea eens en ik geloof dat zij al een heel uitgebreid advies heeft gegeven.

Wat je kunt doen, als je het geld ervoor over hebt, is via voedingscentrum een boekje (of pdf) te kopen. Dan vink je zelf aan wat er niet in mag zitten en krijg je daarop aangepast een boekje. Hierin staat welk product met welke kode en uit welke winkel je wel kunt eten/drinken.

Je moet het dieet echt een aantal weken volhouden, voor eczeem zelfs 6 weken.
    Mocht je geen verschil merken kwa reflux symtomen; ga terug naar ha en vraag om medicatie. De onrust zou ook daar vandaan komen.

12. 2jees

2jees Niet meer actief

Oh ja naturel niet meer Rozemarijke? Bij AH hebben ze trouwens lekkere zoutjes, van die driehoekjes naturel. Pepsils kunnen ook en Tuc rozemarijn/olijf.

ik ben begonnen zonder melk, dat hielp niet, toen ook zonder soja en ei en toen meteen verandering! later kwam daar tomaat bij maar niet zo heftig. Pinda's en vlees gaan hier prima.

13. raspberry

Sommige merken chips hebben nu overal (karne)melkpoeder of weipoeder in. Echt waardeloos... Dus echt opletten! :(

14. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Wauw, bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker wel wat mee.
    Ik ga me er eens goed in verdiepen.

Is het wijs om soja dus ook te vermijden?
    Misschien pinda's inderdaad ook maar doen (mijn man is hier allergisch voor). Ei doe ik ook meteen en ik heb ook een lichte allergie voor geiten en schapenmelk. (En varkensvlees en bepaalde kruiden)

Ik ga in ieder geval ook zo'n boekje bestellen bij voedingscentrum, dat lijkt me heel handig, bedankt voor de tip!!

Meer tips en adviezen zijn altijd welkom!

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een baby met kea heeft 60% kans op een soya-intollerantie of allergie.

Als het een allergie betreft is het levenslang, intollerantie is doorgaans met enkele maanden geen inname van dat product weet over.

Dus soya zou ik vermijden.

Als men niet tegen koemelk kan is de kans groot dat schapen of geitenmelk ook geen optie is, de samenstelling van de melk lijkt erg op koemelk.

16. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Eens met tips rozemarijke en andrea.
    Hier op advies HA melk en soja vrij dieet. Goede tip want bleek idd combi te zijn. Ze reageert heftig op kme en iets minder heftig op soja.

de tip van de chips is goed, ik ga ze weer checken. Ik sowieso alleen naturel, wel lullig als dat ook niet meer kan;)

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Oei ja, ik dacht dat die Lays naturel gebakken in zonnebloemolie wel oke was, maar ik zal 'm weer eens controleren. Sowieso verstandig om telkens de etiketjes te blijven controleren, ik at vaak tapenades en op een gegeven moment deden ze daar ineens kaas door...

18. raspberry

Bij Thirza konden de after-eight chocolaatjes eerst nog. OP een gegeven moment buikkrampen (bij Thirza dus), die ik eerst niet kon plaatsen, maar later bedacht ik me dat ik me te buiten was gegaan aan after-eight. Ingredienten gecheckt en ja hoor: weipoeder toegevoegd :(

19. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    als alternatief zou je ook havermelk, amandelmelk ofzo kunnen drinken. rijstmelk kan ook. zijn allemaal prima bij de supermarkt te krijgen. ook prima voor in de pannekoeken etc.

20. raspberry

Havermelk vind ik zelf erg vies, (korrelig, stroef in je mond). Amandelmelk is bij meerdere allergieen niet direct een aanrader: noten zijn ook behoorlijk allergeen, dus dan is rijstemelk een veiliger alternatief.

Deel Deze Pagina