Tips gevraagd.. 2 jaar na de bevalling heb ik nog steeds last van een te wijde vagina. Ik voel veel minder tijdens de seks en mijn man ook. Ik dacht dat het wel goed zou komen, maar vind het nu te lang duren.. Als ik afveeg na het toilet bezoek voel ik gewoon aan mijn onderkantje dat het wijder is. Bekkenbodem oefeningen probeer ik te doen, maar schiet er vaak bij in. Van die balletjes heb ik, maar vind ik een gedoe om telkens aan te denken. Al heb ik me nu echt voor genomen er echt iets meer aan te doen! Zou bekkenbodemfysio helpen? Of is dit iets lichamelijks? We willen ook voor een 2e kindje gaan, is het verstandig deze spieren te gaan trainen voor de evt. 2e bevalling?
ik kan je niet veel advies geven. Maar als de bekkenbodemoefeningen nu al vaak er bij in schieten zal bekkenbodemfysio ook niet veel helpen. Want dan krijg je ook oefeningen mee. Bekkenbodemspieren kan je altijd trainen. Ik moet ze nu nl. ook af en toe aanspannen ivm. bekkenpijn. train je bekkenbodem spieren als je staat te koken en te douchen bijv.
Het enige wat je hiervaan kunt doen is idd je bekkenbodem oefenen. Misschien is fysio voor jou een stok achter de deur. En anders proberen het echt te intergreren in je dagelijkse bezigheden. Met paardrijden train je deze spieren ook.
En als het echt te wijd blijft ook na oefeningen kun je altijd als laatste redmiddel naar een plastisch chirurg gaan. Die schijnen de boel weer strak te kunnen laseren. Maar ja dat is iets wat je doet als je geen kindjes meer wil.
Als het echt een probleem blijft zou je inderdaad eens kunnen informeren over zo'n vagina verkleining. Het lijkt me wel n grote stap maar het verhelpt het probleem wel. Volgens mij hebben veel meer vrouwen het maar rust er n beetje een taboe op. Tenminste, dat idee heb ik n beetje.
Ik heb er toevallig pas over gelezen. Mocht je er operatief iets aan willen doen, moet je heel goed zoeken naar een goede arts. Ik las een paar mindere verhalen vanuit een privé kliniek
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou als ik jou was sowieso je laten doorsturen naar een bekkenbodemfysiotherapeut. Ik lees verder niet dat je er medisch op bent onderzocht, wellicht ook goed de gynaecoloog eens te laten kijken hoe het ervoor staat (voordat je gelijk aan plastische chirurgie moet denken..) Sterkte ermee! Ps: zie net dat je weer zwanger bent.. Dan ga je sowieso weer in de molen.