Hoi, Overal lees ik dat vanwege doorbloeding van je baarmoeder en met name de placenta het het beste is om op je linkerzij te slapen. Sinds het begin van mijn zwangerschap slaap ik slecht; eerste 4 mnd vanwege nachtelijke misselijkheid en tot 8 keer per nacht naar het toilet moeten. De misselijkheid is nu zo goed als weg, maar toiletgebruik is nog steeds zeer frequent. ik ben zelf een buikslaper of rechterzij slaper. Nu probeer ik braaf op mijn linkerzij te slapen, maar dat lukt niet goed en uiteindelijk slaap ik dan op mijn rug, hetgeen nog slechter zou zijn dan op mijn rechterzij. Ik heb al allerlei kussens extra in bed en we hebben ook al geruild van kant van het bed, maar het werkt vooralsnog niet. Wat doen jullie? Alle tips zijn welkom!
Ik slaap hoe ik slaap. Kan er weinig aan veranderen en slaap meestal op mijn rechterzij. Ik ga er vanuit dat mijn lijf het wel voelt als het niet goed gaat. En dat ik dan dus iets corrigeer in mijn slaap. Wel gaan we binnenkort ruilen van kant, omdat het wiegje maar aan een kant naast het bed kan, dan slaap ik denk ik wat automatischer links. In mijn vorige zwangerchap ook niet druk om gemaakt en ook nooit wat aan de hand geweest.
nee ik slaap hoe ik slaap en daar ga ik niet bij nadenken. Ik kan op mn linkerzij in slaap vallen en wordt wakker op mn rug of andere zij. Ik ga me daar niet druk om maken.
De reden dat je hier voorzichtig mee moet zijn is omdat je je bloedvaten (vena cava en aorta) dicht kunt drukken. Hierdoor krijgt je kindje minder bloed wat kan resulteren in een kind dat in nood komt.... zie plaatje
Ik heb tot zolang het ging op mn buik geslapen. Nu lig ik het meeste op mn linker zij of soms op mijn rug. Niet omdat op mn linker zij het beste is maar omdat dat het lekkerste ligt voor mij. Maar ik tel de dagen af totdat ik weer op mijn buik kan slapen.
Ik slaap hoe ik lekker lig. Ik slaap zo lekker dat ik het niet eens weet Ik denk dat het belangrijker is dat je goed slaapt dan dat je spastisch gaat liggen doen omdat je op je linkerzij MOET slapen.
tsja als ik overal rekening mee moet gaan houden kan ik niks meer eten, niet meer liggen hoe ik wil, niet meer lopen of zitten hoe ik wil enz. Beetje bot mss maar ik maak me daar niet druk om. Als ik lang sta of in bepaalde houding zit doet t pijn en ga ik anders staan of zitten. Als ik lang zit merk ik dat de baby op mn blaas drukt en ik niet kan plassen. Ga ik even een uur liggen stroomt t weer door. Denk dat t ook is met t bloedvat, je draait toch wel in je slaap dus 10uur achterelkaar een afgekneld bloedvat,,,,nee wederom bangmakerij, sorry, mijn mening (ook al is t allemaal weer wetenschappelijk bewezen en al heel lang bekend)
Als t echt zo 'gevaarlijk' zou zijn zouden verloskundige daar toch echt wel informatiever in zijn Ben ook van overtuige dat als kindje in nood komt mijn lijf daar op reageert door wakker te worden
Links is altijd mijn voorkeurskant geweest met slapen. Merk dat ik sinds mijn zwangerschap ineens meer een buikslaper ben geworden. Ik heb nu een rolkussen in mn rug en buik en blijf op die manier relatief goed liggen.
Niet omdat het beter is.. maar al vrij vroeg in de zwangerschap werd ik benauwd op mijn rug en rechter zij. Pas sinds de laatste weken kan ik een uurtje of 2 op mijn rechter zij liggen voordat ik benauwd wordt. Ligt dus automatisch meer op mijn linker zij.
Ik ben (de laatste weken) al blij als ik uberhaupt een redelijk comfortabele houding kan vinden om te slapen. Linkerzij, rechterzij, ondersteboven voor mij part .
Ik slaap hoe ik wil slapen. Ben zelf ook een buikslaper, maar dat gaat helaas niet meer. Enige wanneer ik buikpijn krijg is als ik op mijn rug lig, dat hou ik maar heel even vol. Verder slaap ik op het moment het lekkerst op mijn rechterzij.
dankjewel dames! Ik had al gehoopt dat ik van jullie nuchtere reacties zou krijgen zelf denk ik ook dat het nu vooral belangrijk is dat ik überhaupt kan slapen, dus ik kijk het nog wel even aan. tnx!
Hier gaat op me linkerzij slapen niet eens wegens pijn in me ribben ugh....rechts krijg ik het idd benauwd en op me rug kan ik al helemaal niet slapen....dus lig half op me buik en rechterzijde om enigzins fatsoenlijk te slapen. Al lukt dat niet altijd. Gewoon liggen hoe je het lekkerst ligt
Ik wist helemaal niet dat dat gezonder was? Ik slaap sowieso vrijwel altijd op mijn zij maar dat wisselde tussen mijn linker- en rechterzij en soms op mijn rug, echter sinds in zwanger ben kan ik niet meer op mijn rug en rechterzij liggen want dan krijg ik een akelig gevoel in mijn onderbuik. Dus slaap nu automatisch altijd op mijn linkerzij, wist alleen niet dat dat met de doorbloeding te maken had
Hier haak ik toch op in. Rechts zit de vena cava, die kan je bij platliggen dichtdrukken, dus daarvoor liever op de linker zij. Rechts kan ook natuurlijk. Ik werk als arts en tijdens operaties (keizersnedes) leggen ze de vrouw bewust scheef op de operatie tafel. Dus altijd een kussen eronder. Juist om te voorkomen dat de vaten worden afgekneld. Dit doen ze niet gewoon uit bangmakerij.... Het zal meestal wel goed gaan hoor. Maar je zult maar net al overgewicht hebben, en een superdikke buik door zwaar kind/of veel vruchtwater. Dan kun je dus beter voorzichtig zijn naar mijn mening (alleen als je al heeeel ver bent!) Misschien moet je het zien net als buik/rugslaper bij kinderen en de kans op wiegendood. Bij veel gaat het goed, maar een enkele keer ook niet.
Dit aan de vk gevraagd en ze vertelde dat het heen kwaad kon. Gewoon lekker slapen zoals je zelf wil.