Slecht slapen overdag en oververmoeid...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Quenya, 20 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    Mijn zoontje van 6 maanden nu slaapt niet goed overdag. Op zich niet zo erg, maar hij heeft het echt heel erg nodig. Hij is op dit moment gewoon heel de dag door moe (oververmoeid).

Hij slaapt de hele nacht door, maar overdag slaapt hij dus in een cyclus van 45 min per keer. Dit doet hij 3x. Hij heeft er eigenlijk per keer minimaal 2 nodig, want na 1 cyclus zit hij gewoon nog te gapen, ogen te wrijven etc. Ook is hij dan heel chagrijnig. We zitten nu in een cirkeltje waarin hij echt oververmoeid is.

Na 1 cyclus begint hij te huilen. Ik wil hem dan troosten in bed, maar dan raakt hij nog meer overstuur, want hij wil eruit gehaald worden.

Hij wordt echt heel erg boos (krijsen) als ik hem er niet uit haal. Als ik hem een knuffel geef en terug leg ook. In slaap wiegen helpt niet, wandelen ook niet, draagzak ook niet, want hij wil alles zien en in zich opnemen... Hij slaapt echt nergens behalve in zijn bedje (het is een heel alert jongetje, vandaar dat hij ook veel slaap nodig heeft).

Ook bij zijn bed zitten helpt niet, want als hij mij ziet wil hij eruit gehaald worden. Ik heb ook geprobeerd hem wat te laten drinken uit een tuitbeker, maar ook dat zonder succes.

Heeft iemand tips om te zorgen dat hij die slaapcyclus aan elkaar kan plakken? Hij zou zo fijn zijn als ik hem kan helpen met slapen, zodat hij lekker uitgerust kan zijn. O ja hij heeft geen speentje en wil dit ook niet (helaas, want hij sabbelt wel op zijn slaapzak, maar dan valt hij ook niet in slaap). Wel heeft hij een tutje die ik hem geef, maar daar doet hij verder niet veel mee. Help!!

2. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Klinkt een beetje als ons zoontje, ook al zo'n alert mannetje wat alles in zich op neemt en daardoor eerst niet veel aan slapen toe kwam... Maar het wel echt nodig heeft, hij wordt anders erg mopperig. En hij slaapt ook echt nergens anders behalve in een stil rustig en vrij donker kamertje waar niets of niet veel te zien is, anders gaat het echt niet lukken (ja, als hij echt heel moe is valt hij in de kinderwagen of in de auto heel soms in slaap als ik maar bijf rijden) Troosten of op een andere manier in slaap krijgen was en is hier ook geen optie, dan blijft hij of juist wakker (is natuurlijk gezellig voor zo'n alert mannetje) of hij gaat krijsen.

Hier ben ik gaan inbakeren (ook omdat hij 's-nachts slecht ging slapen) maar dat is voor jou geen optie meer. Maar hierbij heb ik ook het boekje van Ria Blom gevolgd. Dus af en toe laten huilen (zolang het niet overstuur was natuurlijk), want dat deed hij namelijk na 45 min. en dat heeft hier echt geholpen, nu slaapt hij vaak 1,5 á 2 uur. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt, en of dat iets is wat je wil proberen.

Hier was het dus eerst altijd huilen met inslapen en na 45 min. vaak ook even, inmiddels is dat nog wat mopperen voor het slapen en soms wat mopperen na 45 min. En nog maar zelden huilen... Dus een wereld van verschil!

Succes!

3. Ushi1982

Ushi1982 Actief lid

4 jun 2010
    141
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou ik lees je verhaal en het lijkt net of je het over mijn zoon hebt!
    Mijn zoon is nu 8,5 maand en vanaf een maand of 6 slaapt hij ook maar erg weinig overdag, terwijl hij het zeker wel nodig had/heeft. Tot op heden is dat niet veranderd. Hij slaapt nog steeds 3 keer 3 kwartier, soms zelfs maar twee keer. Heel af en toe slaapt hij s'middags wel 1,5 uur, maar dan is hij nog vanaf een uur of twee wakker tot s'avonds 19.00 uur! Ik heb geen tips voor je. Ik heb ook al zoveel geprobeerd. Wat bij ons een paar keer is gelukt, is om na zn eerste slaapcyclus hem gewoon even te laten huilen. Niet naar hem toe gaan. Het is lastig, maar even doorbijten. Toevallig lukte het vandaag wel weer bij ons. Eet en drinkt je zoon voldoende? Ik heb mijn vraag neergelegd bij het CB en zij gaven aan dat het misschien straks wel veranderd als hij gaat kruipen etc. We zullen zien. Als hij s'nachts goed slaapt, dan kun je er weinig aan veranderen. Is hij misschien overprikkeld? Of krijgt hij juist te weinig prikkels? Mijn zoon slaapt wel in de kinderwagen, dus eind van de dag ga ik meestal nog een keer wandelen zodat hij nog even een half uurtje pakt. Ik vond het in het begin, nog steeds wel een beetje, erg lastig. Hij was de helft van de tijd vaak jengelig en ik had dus eigenlijk helemaal geen tijd voor mijzelf. S'avonds kapot, waardoor ik ook niet aan andere dingen toekwam. Zlef vroeg naar bed is ook een tip, maar ik werk in de zorg, en moet dus geregeld tot 23 uur werken en lig dan niet eerder dan middernacht op bed.
    Ik merk nu wel dat het steeds beter gaat met mijn zoon en dat hij het steeds langer kan volhouden. Gemiddeld maakt hij 12 uur s'nachts en dan zo'n twee uurtjes bij elkaar op een dag, dus komt hij nog op het gemiddelde van 14 uur.
    Succes!

4. fafa

fafa Niet meer actief

Herkenbaar... hier is het enige dat werkt: samen op een matrasje gaan liggen, in slaap voeden, en als ze wakker wordt (na 3 kwartier) nog even aanleggen: is ze zo weer vertrokken. :)

Weet niet of je bv geeft, en of je erop zit te wachten om een middagdutje mee te doen met hem? (en als je mannetje nergens anders slaapt dan in zn eigen bedje is dat trouwens misschien uberhaupt niet haalbaar)

Deel Deze Pagina