Rijstebloem een dikmaker?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Ennas86, Jul 15, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

Jul 19, 2008
    5,468
    1
    36
    Mijn dochter is al een stevige tante. Met 3 mnd was ze 63 cm en 6,9 kilo.
    Nu wil ik binnenkort gaan proberen om rijstebloem in haar 23:00 uur fles te doen. Hopelijk trekt ze dan ff een uurtje langer door, waardoor we meteen met haar ochtendfles kunnen beginnen ipv een nachtvoeding (nachtvoeding geen probleem, wel dat ik geen extra voeding meer mag geven, omdat ze al aan de max zit).

Maargoed, is rijstebloem een dikmaker? Of puur dat het alleen wat meer verzadigd.

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Rijstebloem bevat lege calorieën. Dus ja, het is een dikmaker.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Bovendien slapen sommige baby's ook nog eens onrustiger door rijstebloem.
    Het is helaas niet een automatisch gegeven dat ze dan wel langer zullen gaan slapen....

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier werkte rijstebloem ook alleen maar averechts, zorgde voor meer onrust.
    Het zijn inderdaad wel 'lege' calorieën, maar om nu te zeggen dat het perse slecht is, dat denk ik niet.
    Je zou het uit kunnen proberen, wellicht dat ze er wel goed op reageert en wat langer slaapt. En van 1 of 2 schepjes rijstebloem komt je kindje echt niet direct gigantisch aan.
    Zou dan trouwens wel gewoon voor de standaard variant gaan en niet de vanille ofzo.

5. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

Feb 27, 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ons werd het afgeraden om rijstebloem te gaan gebruiken, idd omdat het lege calorieën zijn én er geen garantie is dat kindjes daardoor langer op de volgende voeding wachten.

6. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb een aardige stevige vent. 8 kilo met 3 maanden. Word nog wakker voor 2 voedingen snachts (bv). Ik ga toch wat langer wachten om evt pap te gaan geven. Sowieso met het hele bijvoeden.

Als je het erg graag geeft zou je kunnen testen ten eerste of het echt helpt. Ten tweede kan je naar de inloop van het cb gaan. En dan een paar keer extra wegen om te kijken of de kleine wel op de eigen curve blijft en er niet bovenuit gaat stijgen.

7. Veera

Veera Niet meer actief

Bijna alles is een dikmaker als je er teveel van geeft. Dus nee, rijstebloem maakt opzich niet dik maar met een stevige baby moet je er wel mee oppassen
    Zelf heb ik geen ervaring met rijstebloem, nooit gegeven.

8. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Ze zeggen van wel
    Hier verstopte het dus eigenlijk meteen mee gestopt.

Kun je de flessen niet anders indelen?
    Dat je de laatste fles wat meer doet dan een fles,overdag?

Daarbij je gaat dan een kindje net voor de nacht een papje geven, zelf eet je normaal ook niet vlak voordat je de nacht in gaat.....

9. Ennas86

Ennas86 VIP lid

Jul 19, 2008
    5,468
    1
    36
    Ik verdeel de flessen al.
    07:00 180/6
    11:00 180/5
    15:00 180/5
    19:00 180/5
    23:00 180/6

Zo hou ik 3 schepjes over voor de nacht.

10. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

Feb 5, 2011
    1,118
    266
    83
    Female
    Werken en moeder zijn.
    Huh? Ze mogen toch max 24 scheppen met voeding 1? Jij komt uit op 30.

11. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Je mag 30 schepjes van nr 1 geven, van nr 2 minder (dacht 24)

12. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    En gewoon een sxhepje voeding extra en overdag ergens 2 keer een half schepje minder ofzo??

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,635
    5,661
    113
    De fles van 2300 is nodig? Heb je al eens geprobeerd die niet te geven dan maakt die nachtvoeding niks uit.

14. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ik snap eigenlijk niet zo goed waar je je druk om maakt.
    Je kleine is 3 maand
    Als ze straks gaat kruipen of lopen is het gewicht er zo weer af.
    Hier ook een flinke baby in huis maar ik hou me echt niet bezig met wat dik maakt of niet.
    Gewoon geven waar je dochter behoefte aan heeft.

Ik hoor over rijstebloem inderdaad dat het erg kan stoppen dus ik zou als je het gaat geven wel opletten dat ze niet verstopt raakt.

15. Ennas86

Ennas86 VIP lid

Jul 19, 2008
    5,468
    1
    36
    Ja, voor die fles word ze echt wakker

16. Nanoni

Nanoni Actief lid

Jul 9, 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij onze oudste heb ik een paar keer rijstebloem geprobeerd maar zij kreeg veel last van krampen en verstopping dus dat heeft maar kort geduurd.

Het is in die zin een 'dikmaker' omdat rijstebloem loze calorieën bevat, oftewel je kindje heeft er verder weinig aan. Ja, het vult meer maar voegt niks toe. Maar 1 flesje per dag met rijstebloem kan, denk ik, echt geen kwaad in die zin dat je kindje er heel dik van zou worden.

Misschien kun je proberen om aan de fles van 19.00 rijstebloem toe te voegen en een schepje (of meer) minder melkpoeder. Misschien dat je de fles van 23.00 op die manier iets later kunt gaan geven waardoor ze de nacht dan door kan slapen. Om 23.00 een fles met rijstebloem geven lijkt me nogal zwaar voor de nacht, en mocht ze er last van krijgen dan zit je niet 's nachts met een kindje met krampen.

Share This Page