hoi, Ben even benieuwd wat jouw kindje van 18 maanden kan: Motorisch Spraak Begrip Ben op zoek naar wat vergelijkingsmateriaal: wat is normaal op deze leeftijd? Alvast bedankt!
Mijn dochter kan aan de hand lopen en zelf eten met vork. Ze praat veel en kent tientallen woorden en geluiden. Qua begrip snapt ze veel. Ik kan haar vragen iets aan te geven en ze weet wat wel/niet mag. Ook snapt ze me als ik haar dingen vraag zoals of ze honger heeft. Daar reageert ze ook op.
Ow trouwens: geen idee wat normaal is met 18 maanden. Ik had gehoopt dat ze al los zou lopen maar aan de andere kant is ze mentaal en verbaal wel redelijk ver. Het regelt zichzelf aardig.
Dochtertje 17 maanden loopt sinds 2 maanden los, fijne motoriek vind ze nog lastig. Ze kan wel zelf een broodje prikken met een vorkje, maar ze mist dan nog techniek en kracht. Hetzelfde geld voor scheppen met een lepeltje. Volgens mij ligt nu de focus meer op grove motoriek bij haar. Ze loopt (rent soms bijna) los en klimt als een geit overal op. Kent geen angst wat dat betreft (mama heeft al meerdere hartaanvallen gehad ). Qua spraak doet ze weinig meer dan mama, papa, bal, die, dit (dicht) en beee (schaap). Ze begrijpt wel heel veel. Als ik haar vraag iets te pakken en aan mij te geven doet ze dit ook.
Mijn dochter is bijna 15 maanden. Ze kan los lopen (en rennen), klimmen, zelf met een vork eten (maar eten erop prikken is lastig). Qua spraak zegt ze nu iets van 5-10 verstaanbare woordjes. Ze begrijpt ontzettend veel, kan dingen aangeven als ik er om vraag, begrijpt ja/nee heel goed.
Hier 17 maanden, dus er kan nog wat bijkomen. Lopen, klimmen, rennen. Klimt zo op de tafel kan zelf op een kleine glijbaan en eraf. Probeert te springen, super grappig. Soms lukt het. Schopt tegen een bal. Begrijpt bijna alle enkelvoudige opdrachten 'pak je jas, waar zijn je schoenen' dat soort dingen. Kletst de hele dag, maar veel dingen zijn nog niet te verstaan. Papa, mama, *naam zus* fffff *eerste letter broer* mm-ma (oma), ja, nee & no (dankzij de Engelse les zus). En nog wat dingetjes die vaak hetzelfde zijn maar ik me nu even niet kan bedenken. En hij kan ook heel goed ondeugend zijn. 100x ergens op klimmen, terwijl dat echt niet mag, en dat dan erg grappig vinden
Hier 17 maanden: loopt sinds 2 maanden los, kan achteruit lopen en rondjes draaien (en laat dat met een grote smile zien...) Klimmen op zijn stoeltje, op de bank, traplopen, op de trampoline Haalt zijn jas als ik dat vraag of als hij buiten wil spelen. Geven-nemen spelletjes, beurtspel vindt hij erg leuk. Mama, papa, ja, nee, die, mij. Nee-schudden of ja-knikken. "Ham" (eten) Eet zelf met vork en lepel (maar rapley-kind, dus nooit gevoerd). Zelf drinken uit een open beker. Geen idee wat normaal is, wij komen niet bij het cb.
Hier is ze ietsje ouder. Maar ze kan los lopen, rennen en klimmen. Eet zelf met een vork. Zegt 15-20 woordjes. Kan lichaamsdelen aanwijzen. Neus, oren, ogen, mond, buik, handen, voeten en billen. En der haren. Snapt wat je bedoeld als je der iets vraagt. Geeft ook antwoord. Bijv: C moet ik je helpen? C: Nee
Mijn dochter hetzelfde, ze is 17 maanden. Liep trouwens los vanaf 13 maanden en eet vanaf haar verjaardag al zelf met een vork of lepel. Begrijpt veel en wijst ook lichaamsdelen aan.
Liep, klom, klauterde. Kon toen al springen. Schoppen tegen een bal. 2-woordzinnetjes. Erg goed taalbegrip, kende lichaamsdelen al, deed alle opdrachtjes die ik gaf, herkende kleuren. Kende al tientallen woordjes. Eten met een vork. Drinken uit open beker. Dat soort dingen.
Onze jongste is bijna 18 maand. Hij kan lopen/rennen en klimmen als de beste. Hij begrijpt redelijk veel, Als ik zeg loop maar naar mama's auto loopt ie daar heen, als ik zeg zoek je speen dan gaat hij die zoeken, Als ik vraag of die iets in de prullenbak wil doen doet hij dit ook. Eten met een lepel kan die zelf, vork is iets moeilijker maar vlees prikken kan wel. Drinken uit een open beker nog niet geprobeerd. Qua spraak gaat het wat trager. Waar onze oudste met deze leeftijd al ruim 50! Woorden en korte zinnetjes maakte, zegt hij nog niet veel. Hij zegt papa, mama, die, bah, Ja, nee. Soms perongelijk een ander woord zoals poes of auto zei die laatst. Maar dat is dan eenmalig want daarna heb ik het nooit meer gehoord haha
Hier 1 van nu 22 maanden, maar met 1,5 kon ze: Lopen vanaf 13 mnd los, rennen ziet er niet uit bij haar Ze eet zelf met een lepel, en ik moet het niet proberen om haar te helpen . Drinkt ook zelf uit open beker vanaf 14 mnd. Begrip/spraak; alles wat we zeggen begrijpt ze. Ze kon met 18 maanden zo'n (gok ik) 200 woorden zeggen. Nu kent ze ook alle kleuren kan ze tellen en zingt ze heel veel liedjes. De oudste daarentegen was motorisch sterken en liep met spraak heel erg achter. Nu hij vijf is, is daar niets meer van te merken