Hoi dames, Wij hebben een zoon van 3,5 jaar en ik ben in december uitgerekend van de tweede. (zoon zal dan net 4 jaar zijn) Het eerste jaar zal ons baby'tje in een eigen kamer slapen, maar daarna overwegen we (ja nu al ), voornamelijk ivm ruimte, om ze samen op een kamer te doen. Dan zal mijn zoon dus net 5 jaar zijn en de tweede 1 jaar. Wat vinden jullie hiervan, is dit een belachelijk idee of niet, of te vroeg, en nog belangrijker: wie heeft hier ervaring mee? Ben benieuwd naar jullie reacties.. Groetjes, OemDjabir/Frederique
Zo te horen heb je wel een extra kamer... Dan zou ik het eerlijk gezegd niet doen omdat ik denk/vind dat het voor kinderen belangrijk is dat ze een eigen plek hebben om zich terug te trekken. En verwacht je nu weer een zoon of een dochter? Op een gegeven moment komen de kinderen natuurlijk in de (pre) puberteit en dan zullen ze het samen op kamer liggen ook wat minder waarderen denk ik. Mijn broertje en zusje van toen 8 en 10 hebben ook een jaar op dezelfde kamer gelegen vanwege een tijdelijke woning. Dat vonden ze op zich best gezellig, maar toch waren ze blij dat ze weer hun eigen plek hadden. Zeker nu de oudste naar de middelbare school gaat en dus in de fase komt van 'oeh jongens!'. Dat kinderen vroeger trouwens ook massaal op 1 kamer lagen is een dooddoener (die zal vast wel genoemd worden namelijk). Dat was meer uit noodzaak dan vrije wil.
Hoi MerleQ, Ja, de extra kamer is alleen een kleine kamer, waar alleen heeeel krap een 1-persoonsbed kan staan (even vooruit denken..), terwijl de kamer van mijn zoontje juist behoorlijk groot is. Als babykamer is de kleine kamer prima maar straks.. Maar ik vind het wel om in overweging te nemen ja, dat kinderen hun eigen plek nodig zouden hebben. Al denk ik zelf toch dat het te doen moet zijn tot een jaar of 9,10. Langer zou ik het zowiezo niet doen hoor. Groetjes, OemDjabir/Frederique
Ik snap je dilemma wel! Misschien inderdaad tot hun 9e ongeveer totdat ze misschien zelf aangeven dat ze behoefte hebben aan een eigen ruimte. Als de kamer van je zoontje veel groter is, dan kan ik wel begrijpen dat het misschien prettiger is dat ze samen in die grote kamer zitten.
Ik vraag me af of het voor je eigen rust wel relaxed is. Zal de kleine de grotere niet wakker maken/houden door allerhande gebeurtenissen, zoals speen kwijt, tandjes, niet willen/kunnen slapen etc. Jij zal dan 2 kindjes moeten troosten etc. Of is grote broer een hele diepe slaper?
Hoi, ik heb net een 3e meisje gekregen, en onze oudste 2 slapen sinds de kerstvakantie bij elkaar op de kamer. We hebben een heel leuk stapelbed gekocht, waar bij ieder bede een paar leuke planken zitten voor hun eigen spullen, dan hebben ze toch een eigen plekje. Het bevalt ze prima, ze waren 2,5 en 6 jaar toen ze bij elkaar gingen liggen. Heb nog wel een kamer op zolder maar vind ze nog te jong voor de zolder, bovendien zijn nijn ouders al op leeftijd en wonen 2 uur rijden hiervandaan, zij gaan niet meer op en neer maar blijven dan een paar dagen. Ook de rest van de familie woont ver weg en blijven regelmatig slapen. Vind het daarom prttig om de logeerkamer nog even aan te kunnen houden. Als Kim er zat van is mag ze naar de zolder, maar ik wil dan tessa en iris ook nog weer bij elkaar leggen zolang het gaat! Het grote nadeel is dat als de een bijv. al om 6 uur wakker is de ander dan ook wakker wordt, of als de een niet kan slapen dan ligt de ander ook wakker..... Ik zou wel wachten tot de jongst iets ouder is! Dat lijkt me iets makkelijker.
Hey, Ik vind dit een interessant onderwerp. Wij zouden ook graag een 2e kindje erbij willen als ons zoontje bijna 3 is of net 3 jaar is. We dachten ook van beide kinderen op 1 kamer te leggen. Deze kamer grenst aan onze kamer. De kamer die we over hebben is nog een verdiep hoger en ik zou hem liever als speelkamer gebruiken. Natuurlijk zou ik mijn kinderen dan op een bepaalde leeftijd elk hun kamer geven. Zodat ze een eigen plekje hebben. Maar hier zal er toch meestal, tenzij in de zomer dan, beneden huiswerk gemaakt worden of gestudeerd worden. Mede omdat we boven geen chauffage hebben en ook een beetje voor de controle.
wij hebben de tweede meteen bij de eerste gelegd. was ook noodzaak, want er waren maar twee slaapkamers. toen we gingen verhuizen hebben we ze bewust bij elkaar gehouden omdat we een derde wilde. nu hebben we alle bij elkaar slaap combi's gehad, en slaapt de jongste (jongen van 1 ) bij de oudste (meisje van 6) op de kamer, en slaapt de middelste (meisje bijna 5) alleen. dit bevalt ze alledrie prima, dus voorlopig houden we het zo, en zoeken we naar een groter huis. als ze dan nog samen willen slapen kan dat (in welke combi ze ook willen) maar dan is er in elk geval wel ruimte voor ieder alleen.