Even jullie mening...volgens mij is onze bijna 3-jarige peuter supernormaal, maar ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is/was. Wij worden met enige regelmaat 's nachts nog wel eens wakker gemaakt door onze zoon van 2jr 10mnd. Ongeveer 1x per 2wk huilt hij 's nachts, meer jengelen eigenlijk. Hij slaapt vaak wel na enkele minuten weer verder, heel soms (1 a per maand, hooguit) ga ik er een keertje uit als hij na 10min nog steeds huilt of harder begint te huilen, om te controleren of hij niet ziek is, gepoept heeft, dorst oid. Op vakantie is dat iets vaker, maar ja, vreemd bedje, veel indrukken. 9 van de 10x reageert hij dan nergens op, jengelt/huilt wat door maar geeft geen antwoord op vragen en zegt niks. Terwijl hij qua spraak razendsnel is en al hele zinnen spreekt. Ik denk zelf dat hij op zo'n moment nauwelijks echt wakker is. Hij slaapt nog in een ledikant en dat gaat op zich nog prima. Wel minder ruimte natuurlijk, maar hij heeft nog nooit geprobeerd eruit te klimmen en hij wordt eigenlijk nooit wakker als hij de spijlen raakt in zijn slaap. Nu heb ik een nieuwe collega met een kindje van 3jr en 3mnd. Kindje is 12wk te vroeg geboren, dus omgerekend zou dit kindje maar ietsje ouder zijn dan mijn zoon. Zij was enorm verbaasd dat ik er 's nachts nog wel eens uit moet of wakker word van het huilen van onze zoon. Ze vertelde dat ze haar kindje nooit, echt nooit meer hoort 's nachts. Vanaf dat ze doorsliep met 3mnd nooit meer, nooit meer eruit of gebroken nacht. Ze vond het een beetje zorgwekkend dat wij er nog wel eens uit moeten op deze leeftijd. Volgens mij is 1 x per maand voor een peuter van bijna 3 helemaal niet abnormaal. Maar omdat zij arts is vraag ik me toch een beetje af wat nou "normaal" is. Ik kan me namelijk eigenlijk echt niet voorstellen dat ons patroon nou abnormaal is...
Onze dochter is bijna 5 en wordt nog regelmatig 's nachts wakker... Ik hoor juist weinig peuters en kleuters die echt altijd de hele nacht doorslapen. De jongste is 2,5 en hij slaapt eigenlijk beter door. Soms wordt hij even wakker en wil dan een slokje water en soms geeft hij een kreet en daarna wordt het weer stil. Denk dat het erg kindafhankelijk is of ze 's nachts wakker worden maar abnormaal zeer zeker niet.
Oh dat is echt wel normaal hoor, juist zij als arts moet toch weten dat kindjes bv dromen, hoesten, snotteren etc en daar even wakker van worden? Dat doet mijn 5-jarige ook. Niet iedere nacht, maar wel zeker eens per maand en soms in fases (bv rondom Sinterklaas ) wat vaker.
Iedereen is toch anders? Je hebt toch ook volwassenen die altijd en overal kunnen slapen, en sukkelaars die steeds wakker liggen te woelen. Hoe verklaart zij dat dan. Juist als arts zou ze toch moeten weten dat iedereen andere gevoeligheden heeft? Sommigen zijn slechte slapers, sommigen zijn steeds ziek, sommigen zijn groot of klein... Mijn dochter is bijna vijf en wordt nog steeds minstens één keer per week wakker. So be it.
Mijn dochter van 4.5 wordt ook praktisch elke nacht wakker. Niet lang, ze slaapt binnen 10-30 minuten wel weer. Maar doorslapen als in langer dan een week de hele nacht doorslapen heeft ze nog nooit gedaan.
Ja hoor hier moet ik er ook zo af en toe nog uit voor zoontje. Toevallig afgelopen weekend nog een uur in de weer geweest, hij had last van een hele irritante hoest en kreeg gewoon de slaap niet te pakken, net zoals wij wel eens kunnen hebben. Verder wordt hij wel eens wakker om te plassen of hij wordt wakker zonder dat ik een reden weet. Meestal is dit binnen een paar minuten weer opgelost en slaapt iedereen weer verder. Vind er niks geks aan, zelf wordt je toch ook wel eens wakker en wat iemand al zegt, het verschilt echt per persoon. Ik moet (zwanger of niet) altijd 's nachts een keer naar de wc, tja... dan zegt m'n man ook niet blijf gewoon liggen en slaap verder bijv. Zolang ik niet de indruk krijg dat er iets qua gewenning ofzo optreed vind ik het geen probleem. Overigens is hij hier wel beter gaan slapen sinds hij in een groot bed ligt, eerste weken waren wat rommeliger en bijna elke nacht wakker, maar inmiddels slaapt hij aanzienlijk beter dan in z'n ledikant.
Hier komen ze allebei (4,5 en 2,5) nog regelmatig in de nacht oversteken hoor. Soms liggen ze er ineens naast ons, soms krijgen we het nog mee. De jongste moet s avonds laat ook vaak nog een keer plassen en is soms nog gewoon onrustig. De oudste gaat vaak in de nacht plassen en komt dan bij ons. Ik vind het dus heel normaal 😉
Mijn oudste is bijna 11 (!) en zij wordt met periodes elke nacht om een uur of twee wakker. Dan drinkt ze een slokje water en komt dan even knuffelen en vertrekt dan weer naar haar bed. En ikzelf word ook regelmatig 's nachts even wakker trouwens. Sommige mensen doen dat gewoon, jouw kindje is echt niet raar.
Hier ook een peuter die een paar keer per maand in de nacht wakker wordt. Plassen, slokje water, dromen of gewoon zomaar.. ik vind het heel normaal eigenlijk.
Eerlijk gezegd vind ik het wel bijzonder dat deze arts dat zorgwekkend vond.. Wat vond ze er dan zo vreemd en zorgwekkends aan? Maar goed, ik vind het echt helemaal normaal gedrag; ieder kind is anders en iedereen slaapt toch wel eens wat onrustiger? Ik zou me in ieder geval zeker geen zorgen maken!
Die van 7 en 4 worden nog vaak een keer wakker in de nachtt, die van 9 niet zo vaak meer. Man en ik beiden nog vaak.
Het verschilt enorm bij mijn kinderen. De oudste sliep met 3 weken door (van 12 tot 6), en al snel daarna de hele nacht. Die hebben we nooit meer gehoord in de nacht (op een enkele keer ziek zijn na dan). De tweede sliep wat later door, maar daar zijn we er best vaak voor uit geweest, en nog steeds komt ze heel af en toe bij ons, als ze bang is ofzo. Sowieso toen ze een tijdje boven alleen op een kamer sliep kwam ze regelmatig bij ons. Daarna samen gaan slapen, toen ging het beter. En nu slaapt ze wel alleen maar op dezelfde verdieping als wij en gaat het ook goed. De jongste is een totaal ander verhaal. Die slaapt af en toe wel 2 weken door, maar er zijn ook nachten bij dat hij 3 keer wakker wordt. En dan wel echt brullend. Ik kan me niet heugen dat we in de afgelopen ruim 2 jaar langer dan 2 weken helemaal niet wakker zijn gemaakt in de nacht. En ja, soms baal ik er van, maar het gaat heus wel een keer over. En als we het echt zat zijn dan bedenken we weer een manier om er weer van af te komen Helaas werkt die manier nooit langer dan 2 weken dus
Ze dacht dat het een gewoonte was geworden van onze zoon, dat hij gewoon graag aandacht wilde in de nacht. Hij is overdag ook erg op ons gericht en kan zich maar moeilijk alleen vermaken. Maar inderdaad, ik ben zelf een lichte slaper en ik zie ook regelmatig de nachtelijke uren wegtikken op de klok. Onze zoon zal dat ook wel eens hebben, maar die gaat hardop huilen terwijl ik in stilte lig te balen.
Weet je wat ik denk? Dat zij het gewoon niet hóórt! Mijn vriend slaapt ook dwars door alles heen. Ben ik er een nachtje drie keer uit geweest vanwege droompjes, zegt mijn vriend de volgende ochtend: hij heeft lekker doorgeslapen hè vannacht!
Mijn 3 jarige wordt elke nacht wakker,de ene keer komt hij huilend naar ons toe of moeten we naar hem toe en de andere keer kruipt hij stilletjes tussen ons in. Maar hij komt altijd tussen ons in liggen. Er zal heus wel een dag/ nacht komen dat hij dat niet meer doet, ik weet zeker dat ik hem ga missen!
Ja hoor hier een 3 jarige die er minimaal 2x per nacht uit komt. De redenen van afgelopen week waren: - deken lag niet goed - dorst (water staat op haar nachtkastje) - haar nagellak was er bijna af - 'mama ik wil slapen', terwijl ze naast mijn bed stond - de poppetjes dansen op mijn ogen ?) - schaapje slaapt nog hè (haar wekker) .....zucht
Zo weinig vind ik zeker nog wel normaal. Onze peuter is nachtelijks meerdere keren wakker en dat vind ik niet normaal.. Nu al 5 maanden zo, met heel af en toe een uitzondering
Onze uk is bijna 3 en is wel 3/4 keer in de week dat hij even wakker is voor een slokje water en valt daarna weer als een blok in slaap. Hij slaapt sinds zijn 2de verjaardag pas beter daar voor was hij in periodes 2/3 uur per nacht wakker. Als het een drukke dag is geweest is hij ook vaker wakker.