Onze peuter van 3j4m is altijd makkelijk naar bed gegaan. Na het eten alvast douchen, wachten op papa en dan nog even samen spelen, wekker zetten en bij het afgaan van de timetimer naar boven. Daar altijd hetzelfde ritueel; druppels, tanden poetsen verhaaltje lezen en toedekken. Maar nu is er ineens iets veranderd. Als de wekker gaat (timetimer), reageert hij heel boos en gooit met zijn speelgoed en schopt tegen hetgeen hij tegenkomt. Hij weigert op te ruimen en weigert naar de trap te lopen. "Nee, ik wil niet" Ik ben altijd heel consequent in de opvoeding en heb overal wel één idee bij om aan te pakken. Maar dit vind ik lastig. Gister ging hij uiteindelijk mee naar boven, maar eenmaal boven ging hij op dezelfde toer verder. Ik heb hem een ultimatum gesteld; als jij niet op de commode rustig je tanden komt poeten, dan lezen we ok geen boek. Hij raakte helemaal in paniekan. Ik heb voet bij stuk gehouden, maar voelde me er heel slecht bij. Gelukkig hebben we het wel vredig afgesloten. Ik ben even uit zijn kamer gegaan en de was gaan opvouwen. Toen ik hoorde dat hij rustiger werd heb ik hem toegestopt en en een dikke kus gegeven. "Morgen weer een nieuwe kans" Ik hoop op tips of miss herkenning.
Hoi, Ik denk dat hij gewoon echt peutergedrag vertoont. Eerlijk gezegd vind ik je ritueel ook wel erg strak hoor met een wekkertje wat afgaat en dan gaan we naar boven. Je kan nu toch gewoon afspraken met hem maken op deze leeftijd? Ook is het mogelijk dat hij even niet zo meegaand is omdat er een mega groeispurt plaats vind op deze leeftijd. Onze zoontjes schelen 6 dagen zie ik, en onze kleine man is opeens zindelijk, en kan zichzelf aan en uitkleden en praat opeens veel beter. Kan zijn dat je zoontje nu weer even extra de grenzen opzoekt en dat het over een tijdje weer beter gaat. Ik zou zeggen, praat met hem en vraag maar waarom hij zo boos wordt. Maak een afspraak met hem dat hij nog even 10 minuutjes mag spelen maar dat je dan echt naar boven gaat met hem. Zo heeft hij ook een het idee dat hij een beetje mee mag beslissen. Ons zoontje vind het heel leuk om in bad te gaan dus ik roep altijd: wie het eerste boven is en dan verzinnen we wat om hem te paaien, autootjes mee in bad of wat dan ook. Veel succes
Dank je wel! Grappig dat onze zoon zo weinig schelen. Hij is in de dagelijkse bezigheden ook aan het veranderen. Wat brutaler soms, maar wel weer een megasprong in her spelen (veel fantasie). Maakt mooiere zinnen. Allemaal sprongen. Uit ervaring weer je ook wel dat dit weer een fase is inderdaad. Ik begrijp je opmerking betreffende de wekker. HeT is een time timer. Op deze manier ziet hij nog heel lang hij kan spelen. Ik zet het in als hulpmiddel zodat het moment niet onverwacht is. We spelen met elkaar en dan zet tijdens spel de wekker op x aantal minuten. Ik wil niet in het negatieve belanden. Onze zoon verstopte zich ook graag in zn bedje bij het gaan slapen. Echt een spel en elke avond kan ik hem natuurlijk weer niet vinden. Echt een gezellig moment. Maar nu wordt hij zooo boos. Ik wil het wel positief houden . HET is echt een gezelligerd één kan genieten van kleine dingen. Gelukkig!♡