Hallo, Ik ben benieuwd naar ervaringen met lactulose bij babytjes van ongeveer 6 weken. Ik wil morgen bij mijn zoontje starten met lactulose (vanmiddag bij huisarts geweest). Alleen vertelde zij mij dat hij daar ook last van krampjes van kan krijgen. Dat maakt mij een beetje huiverig voor het gebruik van dit middeltje. Wat zijn jullie ervaringen met lactulose?
Wij hebben het ook gebruikt toen ons zoontje zo jong was. Krampjes heeft hij er nooit van gekregen, wel weer een goede stoelgang, gelukkig. Ik zou zeggen gewoon proberen en evt voorzichtig opbouwen. Succes!
Wij hebben ook lactulose gebruikt toen ze klein was. Ze had veel krampjes en daardoor was ik Infacol gaan geven, maar na een paar weken lagen haar darmen stil. Ze had al 3 weken geen ontlasting maar wel veel pijn en veel persen. Dus de huisarts geluisterd; totaal geen acitiveit. De lactulose heeft gewerkt, maar zij heeft er inderdaad veel krampen van gekregen. Maar nu was dit natuurlijk wel extreem omdat het echt helemaal stil lag.
Hier vanaf week 4 aan de lactulose, zijn er nu nog steeds niet vanaf. Het is prima spul maar inderdaad, het kan krampen veroorzaken/verergeren. Mijn zoontje zat op een gegeven moment op een bizarre hoeveelheid, nml 7.5ml per keer. Dan krijg je echt enorme krampen en dat was gewoon echt zielig. Maar ja, hij perste en drukte de hele dag door, met hele harde ontlasting als resultaat. Nu zitten we op 2 keer lactulose per dag (elke keer ongeveer een half ml) en dat gaat prima. Natuurlijk vind ik het jammer dat we nog steeds lactulose gebruiken, je wil toch dat het allemaal vanzelf gaat. Maar het kan geen kwaad, het wordt niet door het lichaam opgenomen. Ik was er huiverig voor maar zolang de hoeveelheid acceptabel is, is het goed te doen. Je zal zelf moeten uitvoegelen hoeveel ml je je kindje geeft, gewoon proberen. De beste tip die ik zelf kan geven is: probeer het wel te spreiden!! Dus niet in één keer geven, geef het in twee keer (minimaal). Had ik dat maar geweten destijds
super spul! zeer ernstige krampen en niet kunnen poepen was binnen 24 uur verholpen ze zat er tot aan de oren z'on beetje onder haha.. we hebben het een poosje gebruikt en daarna langzaam gaan afbouwen en ze is toen gelukkig krampvrij gebleven!