Hoelang doorsmeren bij spruw???

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Juffie26, Aug 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Bij mijn dochtertje is donderdag spruw ontdekt, naar de hap gegaan omdat ze schreeuwde van de pijn heel zielig...:(
    Daar kregen we daktarin voorgeschreven van de arts, klein bolletje ter groote van een erwt op mijn vinger en dan in het mondje smeren. Dag erna even mijn eigen huisarts gebeld, en van hem moest ik meteen stoppen met de daktarin omdat ze daarin kunnen stikken:$ maar van ervaring van andere weet ik dat nyatatine gewoon bijna nooit werkt tegen spruw....twee keer toch maar gebruikt maar wat een hel dat aanbrengen gillen, gillen, gillen en lastig op de plekjes te krijgen.
    Dus op eigen initiatief en lieve mede zwangerschaps forumers :) toch maar we daktarin gaan gebruiken, dat werkte gewoon echt als een speer die daktarin. Net in haar mondje gekeken en echt alles is (zichtbaar) weg nu :) :) :) ze eet en drinkt weer prima en is haar eigen lieve vrolijke zelf weer.
    Hoelang moet ik nou nog doorgaan met die daktarin? Op de tube staat kuur afmaken, maar geen aantal dagen of iets.
    Enne.....kan ik dit nou echt veilig blijven gebruiken? Ben toch bang voor verstikking.....

Bedankt alvast :)

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,246
    2,364
    113
    Female
    Zeker nog een week doorgaan is meestal het advies, en als je borstvoeding geeft ook je eigen tepels behandelen met miconazol na elke voeding.
    Ik deed meestal de goede hoeveelheid op mijn hand en splitste dit op in meerdere kleine beetjes. Klein drupje in de linkerwang, drupje in de rechterwang, beetje onder de tong en de rest erop. Zo kun je er volgens mij echt niet in stikken..

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Zo doe ik het inderdaad ook! Klein beetje op mijn hand en dan smeer ik dan in beetje uit in haar mondje.

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    2 weken nadat de klachten weg zijn

5. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female
    Hier moest ik van de HA een week doorsmeren en was beide keren genoeg. Stond hier ook in de brief van de apotheek. 4 tot 5 dagen doorsmeren.
    Nu nystitine omdat ze een week oud is en ook dit moet ik een week doorsmeren.
    EN je hoeft echt niet bang te zijn voor stikken. Je doet het in kleine beetje en je kind is al 7 maanden oud dus ook prima in staat om dikkere vloeistoffen of vastere voeding weg te krijgen. Gewoon voor de zekerheid niet smeren voordat ze gaat slapen of als ze slaapt.

6. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Heb straks gesmeerd en ze toen nog even opgehouden en toen naar bedje gebracht, dan zal ze die gel toch wel doorgeslikt hebben of blijft dat hangen in de keel?
    Doe echt maar een klein erwtje en dat verdeel ik over haar wangetjes en tongetje, ze heeft er totaal geen moeite mee. Maar staat zo eng dik gedrukt op de verpakking verstikking brrrrr.

7. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ikzelf moest die meuk tot 3dg na klachtenvrij blijven gebruiken. Stond bij mij op dat stickertje die op dat doosje geplakt zat met je naam enzo erop.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female
    Dubbelpost

9. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female
    Ik had het volgens mij ook in je ander topic vermeld maar dat stikken is voornamelijk een risico bij kindjes onder de 4 maanden;)
    De kindjes die gestikt waren waren allemaal onder de 4 maanden en ws ook nkg eens een dikke laag erin gesmeerd. Want dan is het volgens sommige mensen sneller weg;)

Hier nu 5 dagen aan het smeren met nystatine en het lijkt alleen maar erger te worden. Het liefste heb ik dactarin maar dat geven xe niet als ze 2 weken oud zijn.

Wel belangrijk dat je elke dag alle speentjes en flessen die j gebruikt hebt, uitkookt. En elke dag of een paar x per dag een andere spuugdoek. Als je die nog gebruikt. Anders blijf je dr steeds besmetten.

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ik kook steeds na elke voeding zelfs de flessen uit dus 4x keer per dag, wil van die spruw af.
    Zonnestraal: op dat doosje en dan de sticker met naam staat alleen kuur afmaken, maar niet hoeveel dagen. Dus wat kuur afmaken betekend...?

Ik smeer deze week nog door, dan blijft het hopelijk ook weg....

11. Rosa5

Rosa5 VIP lid

Oct 21, 2011
    7,561
    1,935
    113
    In plaats van daktarin of nystatine kan je ook bosbessensap proberen.

Na elke voeding mondje schoonmaken met gaasje, gedrenkt in gekookt en afgekoeld water.
    Daarna met een gaasje met een klein beetje bosbessensap (b.v. van zonnatura) het mondje schoonmaken/insmeren.
    Binnen no time ben je van de spruw af.
    Wel oppassen voor vlekken want die gaan niet of nauwelijks uit de kleertjes.

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    @damay, als je na elke voeding een beetje nystatine met een wattenstaafje door het mondje verdeeld, helpt het veel beter.
    8x 0,5ml geven kan ook, was het hier na 2 dagen weg.

13. micnick

micnick Actief lid

Jan 17, 2013
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ervaring met Nystatine. Toen mijn zoontje nog in het ziekenhuis lag (extreem prematuur) kwam er geen eind aan de spruw. Eenmaal thuis ben ik ook als een gek continu flessen en spenen uit gaan koken en natuurlijk Nystatine blijven smeren. Toen was het snel weg.
    Ik deed het met een wattenstaafje in zijn mond.

14. Zolief

Zolief Fanatiek lid

Jan 2, 2012
    1,413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Wij hebben 4 nystatine kuurtjes gebruikt bij mijn dochter vanaf dat ze 10 dagen was. Dit hielp echt niet!
    Altijd met een wattenstaafje aangebracht overigens.

Kuur afmaken betekend dat je het flesje/potje/tubbetje op moet maken. Maar advies is minimaal een week door te smeren nadat het weg is.

Wij hebben overigens Gentiaan violet gebruikt uiteindelijk. Daar ging het van weg! :)
    Hoef je maar 1 x per 24 uur te gebruiken en 3-7 dagen lang. Wij hebben voor de zekerheid gewoon 7 dagen aangehouden. Na een dag of 3 werd het minder na 5 dagen was het niet meer te zien.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female
    Heb ik bij 1e dochtertje gedaan en nu bij deze maar dat werkt echt niet...
    Volgens HA zag ze vaker bij mama's die in de zorg werkte dat spruw dan hartnekkiger was:(
    Want kind had het ws via mij gekregen.en omdat ik zoveel in aanraking kom met infecties, ziektes enz zou ik wat meer imuun zijn voor geneesmiddelen bla bla, dus de spruw bij mn kleine ook hartnekkig....

Share This Page