slapen met mondje open

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Angie85, May 20, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angie85

Angie85 Actief lid

Dec 27, 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Het onderwerp zegt het al.

Mijn dochter van 8,5 maand slaapt de meest van de tijd met haar mondje open, als ik dit zie doe ik haar mondje dicht. Maar valt toch weer open. Ze slaapt met een speentje, maar echt alleen om in te kunnen slapen.

Kan dit kwaad?

Ze heeft het trouwens niet van de verkeerde, want ik slaap ook vaak met mijn mond open.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Voor zover ik weet is het beter om met de mond dicht te slapen. Als ze door haar neus ademt, dan wordt de lucht beter verwarmt/gezuiverd voordat het de longen ingaat. Ook is het voor de tandjes beter als de mond dicht zit. Dan is het vochtiger van spuug, en dat is beter voor de tanden..

Maar hoe je dat voor elkaar krijgt?

3. Angie85

Angie85 Actief lid

Dec 27, 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Ze ademt wel gewoon door haar neus hoor, maar d'r mondje staat open. (straks kruipt
    er een spinnetje in IEK! hahahha)

4. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ieder mens eet 80 spinnen in zijn leven :(
    Ik heb wel eens ergens gelezen dat het slapen met open mond door een speentje komt. Weet alleen niet meer waarom.

5. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Dat klinkt wel logisch. Onze dochter slaapt in met een speen. Als ze goed slaapt, gaat haar mondje open en valt de speen eruit. Het lijkt logisch dat het mondje dan open blijft. Maar.... zij doet daarna meestal wel haar mondje dicht. Behalve als haar neus dicht zit.

Ik heb ook begrepen dat het beter is als kindjes met de mond dicht slapen, maar ik heb geen flauw idee hoe je ervoor kunt zorgen dat ze dat gaan doen. Lijkt mij een onmogelijke opgave.

6. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Het is een lang verhaal, maar nu weet ik ook waar ik het had gelezen.

“Kinderen die in slaap vallen met een duim of speen in de mond, slapen vaak de hele nacht met een open mond. Dat komt doordat in de slaap de speen of duim uit het mondje glijdt. Het is beter als de ademhaling via de neus gaat. De lucht die dan binnenkomt is vochtiger, warmer en is langs de trilhaartjes in de neus gegaan. Deze trilhaartjes filteren stof en ongerechtigheden uit de lucht.”
    Ik voeg hieraan toe dat wanneer de neus zijn werk niet hoeft te doen omdat de mond openstaat, de buis van Eustachius soms niet goed doorlucht wordt. Hierdoor kunnen gehoorproblemen ontstaan. Natuurlijk is dit niet altijd zo, maar helaas wel vaak. Open mondgedrag kan ook tandbederf veroorzaken. Er wordt dan namelijk minder vaak geslikt waardoor tandplak ontstaat.
    Het consultatiebureau adviseert het spenen af te wennen voor het eerste levensjaar en geeft aan voor het tweede levensjaar ook geen speen meer te gebruiken voor het in slaap vallen.
    In de dagelijkse praktijk geven ouders vaak aan dat ‘hun kind het emotioneel nog erg nodig heeft’ of dat ze het ‘zo schattig vinden’. Mijn mening is dat het lijkt alsof ze het nodig hebben, doordat ze er aan gewend zijn geraakt. Ik krijg veel kinderen in de praktijk waarbij articulatieproblemen veroorzaakt zijn juist door het spenen, tutten en/of duimen. Ik adviseer de ouders ook de jongere broertjes of zusjes van die kinderen eerder te laten stoppen met het foutieve zuiggedrag.
    De adviezen luiden in het algemeen:
    1. Er samen echt voor gaan! Willen! Doorzetten!;
    2. Gevolgen van het spenen, tutten, duimen bespreken; open slappe mond ziet er niet mooi uit, uitspraakproblemen door slappe tong, oorproblemen, tanden gaan naar voren staan, tandbederf;
    3. Zoek een geschikt moment (het proberen te stoppen kan een paar probleemnachten geven, kies daarom bijvoorbeeld een lang weekend of schoolvakantie);
    4. Blijf het vooral positief stimuleren!
    Voor Jorg gelden deze adviezen dus ook. Samen zal het jullie lukken ; succes ermee! Wanneer je van mening bent dat Jorg deze adviezen gemakkelijker aanneemt van een ander (een logopediste) dan van jou als moeder dan kan je logopedische begeleiding aanvragen. Ik heb vaker meegemaakt dat ouders aangeven dat het afleren van de foutieve zuiggewoonte voor hun zoontje/dochtertje best moeilijk zal worden terwijl ze na een week verbaasd bij mij zijn en blij verkondigen : wauw, vreemde ogen krijgen heel wat te weeg !
    Stimuleren op de juiste manier is geen dwingen!

Share This Page