Tikkie sturen

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 7 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik zie net op Hart van Nederland een stuk over hoe populair de Tikkie app is.
    Ze hebben ook een onderzoek gedaan naar wat bijv. De ondergrens qua bedrag is voor mensen om een tikkie te sturen. Mensen vertelden dat ze regelmatig tikkies onder de €1 verzenden en ontvangen. Zoals bijv. een tikkie van €0,30 naar een vriendin voor een voorgeschoten croissant in de supermarkt. Anderen vinden alle bedragen onder de €5 weer onzin. Weer anderen afhankelijk naar hoeveel mensen de tikkie moet. 25% van de mensen vond het irritant om een tikkie onder de €2 te ontvangen.

    Het leek me een leuk onderwerp om hier te bespreken. Hoe gaan jullie om met tikkies? Hebben jullie een minimimum bedrag waarvan je zegt daaronder vind ik een tikkie meer moeite dan dat het opbrengt? En vinden jullie het storend voor lage bedragen een tikkie te ontvangen?

    Ik gebruik de laatste tijd steeds vaker de tikkie app. Vooral als we met een groep uit eten gaan of pas toen ik de babyshower van mijn schoonzus organiseerde en voor 25 dames een high tea boekte en de kadotjes regelde.

    Voor mij is de ondergrens een beetje afhankelijk van de persoon waarom het gaat. Maar als ik een bedrag moet noemen denk ik dat ik onder de €10 (als het niet om een groep gaat) niet snel een tikkie zal sturen.
     
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.585
    6.275
    113
    Ik gebruik het regelmatig als mijn collega en ik eten bestellen, en dan kan het best gaan om een bedrag onder de 5euro, ik betaal gewoon wat ik eet, hij is student dus wil niet om en om betalen omdat t de ene keer een goedkoop patatje is en de volgende keer een dure pizza. Verder gebruik ik het vaak bij het gezamenlijk aanschaffen van een kado, of bij het uit eten gaan.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij sturen nooit tikkie. Hahahaha .

    Maar een tikkie voor 30 cent.... pffft.... haal dan de volgende keer een croissant voor de ander, is het ook gelijk getrokken.

    Het minimum is echt 5 euro. Alles daaronder.... komt wel een keer.

    Ik had het onderzoek gelezen en 5 euro is voor de 1 weinig, voor de ander veel.
    Maar dan nog, een tikkie voor 30 cent... Ik zou me kapot schamen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Het hangt bij mij heel erg af van wat die ander zegt. Laatst met een vriendin naar de bios geweest, kaartje 10,50 en zij zegt: “stuur maar een tikkie”... nou dan stuur ik een tikkie. Als ze dat niet gezegd had zou ik misschien het zo laten of wachten of ze een rondje trakteert of zo.
    Bij individuele personen zal ik geen tikkie sturen, maar afwachten wat die ander voorstelt om het te regelen.

    Ik vind het vooral handig bij groepen, vorige week een lunch van mn werk met 20 man geregeld, ik heb voorgeschoten, tikkie gestuurd en halfuur later stond bijna alles weer op mijn rekening.
     
    Marsepein en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik gebruik het echt heel zelden, maar wij doen ook nooit aan rekeningen splitsen.

    Eigenlijk alleen als ik een gezamenlijk kado moet regelen, of concertkaartjes kopen voor de hele groep oid
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Het ligt er voor mij aan. Ik ga geen geld terug vragen (aan wie dan ook) voor zaken als een ijsje, een broodje of als ik een drankje betaal.
    Maar als iemand mij iets vraagt te kopen voordat ik naar diegene ga dan wel. En dan verschilt het wel per keer en wie het is. Als ik een keer brood meeneem ofzo, tja laat lekker zitten.
    Maar een pakje sigaretten niet.
    En als ik iemand €10 of meer leen wil ik het wel graag terug. Vaak schamen mensen (ik ook) zich om dat dan terug te vragen, maar eigenlijk moet de ander zich dan schamen om het niet gewoon terug te geve .
     
    Mamavandrie34, Sokkie87, mutskuh en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik zou het ook niet doen maar kan wel genoeg situaties bedenken waarin mensen dit wel (moeten) doen. En ik heb een hekel aan gierigheid en innemerigheid maar in deze heb ik voor het eerst eens geen sterke mening :D
     
  8. Lisette88

    Lisette88 Lid

    29 jan 2020
    29
    15
    3
    Vrouw
    Ik hou van tikkies! Bij een groep stuur ik wel een tikkie voor kleine bedragen maar meestal laat ik het onder de 5 euro zitten. Ligt er ook aan wie; sommige mensen zijn nogal makkelijk met laten betalen en die mogen dus gewoon terug lappen

    Laatst had iemand mij teveel laten betalen en zei dat ik even een tikkie moest sturen voor het terugstorten. Ging om 5 euro, heb ik laten waaien..
     
    hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik heb dan weer net andersom. Als iemand zegt stuur je een tikkie dan zal ik eerder zeggen laat maar zitten joh dan als iemand doet alsof zijn neus bloed. Daar zou ik me dan aan storen en om dat feit wel een tikkie sturen. (Ik denk dat ik echt een gebruiksaanwijzing heb).
     
    Seffie, JongetjeM, Aries en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Zo denk ik er dus ongeveer ook over.
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wij gaan bijna wekelijks uit eten en regelmatig ook met een groep. Ik vind dan de tikkie echt super handig. Dan is er in ieder geval geen gesplits meer aan tafel (dat vond ik altijd wel genant namelijk). We splitsen trouwens nooit naar wat gegeten / gedronken is. Meestal door het aantal personen dat mee is.
     
  12. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.331
    2.040
    113
    Voor gezamenlijke dingen zoals uit eten en kado's vind ik het heel handig.

    Voor een drankje of broodje oid die ik betaald heb voor een vriendin ga ik geen tikkie sturen hoor. Ik zou het echt heel raar vinden ook als ik zelf een tikkie van een euro zou krijgen ofzo. :roflmao:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik hoorde op de radio dat die lage bedragen vaak door scholieren worden ingevoerd. Toen dacht ik: oja voor een brugklasser is 30 cent natuurlijk anders dan voor een volwassene :)
     
    hummeltje5, Sophie221, Beausecret en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Tikkies voor die kleine bedragen vind ik persoonlijk echt onzin. Tikkie vanaf 5 euro stuur ik zelf wel en inderdaad pas als mensen zeggen: stuur maar een tikkie of als het zo afgesproken is.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik vind het ook wel bijzonder voor zulke lage bedragen. Als ik met iemand koffie ga drinken oid, dan betaal ik gewoon voor ons beiden en daarmee is het klaar. Volgende keer wel weer andersom.

    Maar als gaat om kopen van lunch voor veel collega’s en dit komt vaak voor, dan begrijp ik het wel weer. Als je 30€ hebt uitgegeven en met 15 collega’s bent bijv dan snap ik wel dat er veel lage bedragen binnenkomen. Dus het is ook maar relatief dit onderzoek. Betere info zou zijn of er dan een tikkie naar veel mensen wordt verzonden of dat om individuele gevallen gaat :)
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Idem.

    De tijd dat ik 14 was en een gulden voorschoot en terug wou, wel voorbij hihi
    (Maar zijn mijn vriendinnen ook zelf niet zuinig, dus ook zij betalen rustig de lunch. Andere keer doe ik het weer. Bij profiteurs is t een ander verhaal(
     
    hummeltje5, Anouk2005 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik heb wel eens een betaalverzoek van 50 cent gekregen, was statiegeld van flessen die een ‘vriendin’ had laten staan :roflmao::roflmao:

    Verder alleen bij wat grotere bedragen.
     
    Baileyy, Louise11110, Paardenbloem en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.171
    4.233
    113
    Vrouw
    Ik heb nog nooit Tikkie gebruikt.

    Ik heb wel ooit eens een betaalverzoek ontvangen van wel liefst.... 38 cent!!!!
    :rolleyes:
     
    Anouk2005, Wellesnietes en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Ik heb laatst wel een tikkie gestuurd van 2,- maar dat was naar 12 man.
     
    RoIn en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Woww dit vind ik wel heftig:|
     
    Stephanie1991 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina