Hoi allemaal, Onze zoon is nu 3,5 maand oud en rolt zich sinds een week erg goed op zn buik en probeert te kruipen. Hij is vanaf het begin erg bewegelijk met slapen, waarschijnlijk door de ziekenhuisopname. Hij heeft eerst ook veel op zijn buik willen slapen maar we hebben hem toch veel op zijn rug gelegd op advies van de kinderarts en zijn toen begonnen met inbakeren. Omdat hij nu goed zelf kan omrollen wil ik afbouwen met inbakeren. Hij heeft veel in de pacco doeken geslapen en daar hebben we nu het plus model van waarbij je 1 armpje los kan laten. Als ik 1 van zijn armen vrij houd gaat hij heel heftig in zijn ogen wrijven. Hij deed dat sowieso altijd al als we hem in zijn bed legden en zijn speen gaven en hij doet dat altijd tijdens het voeden maar dan hou ik over het algemeen met mijn vrije hand zijn handje tegen. Hij zet ook echt behoorlijk kracht. Gisteren ben ik er bij gebleven toen ik hem naar bed bracht om te zien wat er gebeurde. Ik heb op een gegeven moment zijn handje naast zijn lichaam gehouden tot hij goed rustig was en daarna voorzichtig los gelaten. Op het moment dat hij in slaap valt schiet dat handje naar zijn oog en begint hij heel druk te wrijven en is hij weer helemaal wakker. Dit herhaalde zich een paar keer en toen heb ik hem toch maar weer met 2 armpjes vast gelegd. Nu twijfel ik of ik hem misschien gewoon weer op zijn buik te slapen moet leggen maar vind dat ook wel een beetje eng. We hebben een aerosleep matras maar ik weet niet of dat veel uit maakt als hij plat op zijn gezicht zou komen te liggen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe we dit kunnen aanpakken? Louise
Rolt hij zelf niet op zijn buik dan in de nacht? Als dat zo is kun je hem net zo goed gelijk zo neerleggen. Met een aerosleep moet dat in principe kunnen, druk zelf je hoofd er maar eens stevig in, je zult zien dat je nog kunt ademen. Maar ik snap dat je het eng vindt, ik wilde ook niks van buikslapen weten toen mijn dochter nog zo klein was, dus als je het niet ziet zitten moet je het niet doen. Wat ik met mijn dochter deed met inbakeren toen ze eenmaal kon omrollen was inwikkelen in een lakentje/hydrofieldoek, als ze omrolt komt het los maar dan sliep ze al. Superstrak instoppen in een wieg of wandelwagenbak helpt soms ook wel om te voorkomen dat hij met zijn armen gaat maaien.
Direct stoppen met inbakeren als hij naar zijn buik rolt! Ingebakerd op zijn buik komen is heel gevaarlijk, zonder inbakeren op zijn buik moet op deze leeftijd volgens mij prima kunnen. Wij hadden hetzelfde, op ongeveer dezelfde leeftijd van de ene op de andere dag rollen op zijn buik. Overlegd met de fysio en dezelfde dag gestopt met inbakeren. Hij lag in een pacco dus goed strak en zo in ene los. Het ging beter dan verwacht. Natuurlijk is het even wennen en geeft het iets meer onrust. Maar bij ons ging het vrij snel beter. Wij hadden mazzel dat het nog koud was dus we hebben hem in een dikke slaapzak met mouwen gedaan. Die dikke zware mouwen beperkte het zwaaien met zijn armpjes. Nu kan een dikke slaapzak niet maat ik zou er in ieder geval 1 met mouwen zoeken. Bij de Hema zijn ze niet duur en niet al te dik. Over de slaapzak kun je eventueel nog een laken heel strak spannen. Bij ons werkte dat niet omdat ons zoontje zijn hele bed doorgaat. Maar misschien werkt het bij jullie wel.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb hem net helemaal los in zijn bed gelegd en strak toegestopt. Ik ben heel benieuwd wat hij gaat doen. Hij is in ieder geval niet zo druk in zijn oogjes aan het wrijven als wanneer ik 1 armpje uit de pacco liet dus fingers crossed.
Wij zijn bij onze dochter overgestapt naar een puckababy slaapzak, die overgang ging echt heel erg goed. Hier zitten ook wantjes aan en de slaapzak is wat dikker, wat het waarschijnlijk moeilijker maakt om in het gezicht te friemelen. Enige nadeel is dat hij dus wel dikker is, met dit weer niet handig, misschien voor later wel! Hopelijk lukt het met strak toestoppen!