Is het verstandig 1 keer kolven (=voedingstijd) over te slaan tijdens werktijd?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lauwra, 21 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Het onderwerp zegt het al...
    Ik ga deze week weer werken en geef volledig borstvoeding. Mn zoontje komt meestal om de 3-4 uur. Ik werk in de zorg en sta een gedeelte van de tijd alleen op de afdeling. Er is van 17-22 uur iemand die voor 3 afdelingen bij kan springen.
    Ik begin om 15 uur. Voor die tijd (rond 14 uur) zal ik proberen te voeden of anders te kolven. Dan zal ik dus tussen 17 en 18 uur weer moeten kolven. Maar dan is het etenstijd en dus best lastig.
    Dus dacht ik om rond 19.00 te kolven dat is wel een handiger tijd. Mn zoontje drinkt vaak dan ook zn laatste voeding maar ik heb dus intussen wel een keer overgeslagen...
    Wat is wijsheid? En anders nog een keer kolven of voeden als ik thuis kom rond 23.30? Ik ben bang dat mn productie afneemt of loopt dat wel los? Ik ga 2 dagen in de week werken. Deze week 2 dagen achter elkaar, dan 2 dagen vrij, 1 dag werken en dan pas volgende week vrijdag weer... Dat scheelt misschien?
    Pfff ben hier echt wel onzeker over, best lastig in mijn werk om te gaan kolven! k hoop dat iemand mijn verhaal snapt:) en een goed antwoord kan geven.

2. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    Ik zou het niet doen.

En daarbij je werkgever is verplicht jou tot een half jaar in de gelegenheid te stellen om te kunnen kolven.

Je hebt namelijk kans dat je voeding terug loopt. En dat je dan vervolgens op je vrije dag een regeldag hebt van de kleine.
    En dus op je vrije dag thuis zit om de hele tijd te voeden.

Kijk anders is op de site borstvoeding natuurlijk daar staat heel veel info op ook over kolven enzv .

Liefs

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Het kolfrecht looot tot 9 maanden:)

4. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ja dat weet ik, dat ik er recht op heb. Maar het moet ook kunnen. Ik werk met dementerenden, kan ze niet zomaar alleen laten...;)
    Heb borstvoeding.com en andere site's al afgestruind, en k weet dat je gewoon elke voeding moet kolven.
    Ik werk niet zo heel veel, zou het dan niet meevallen?

5. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ja dat weet ik, dat ik er recht op heb. Maar het moet ook kunnen. Ik werk met dementerenden, kan ze niet zomaar alleen laten...;)
    Heb borstvoeding.com en andere site's al afgestruind, en k weet dat je gewoon elke voeding moet kolven.
    Ik werk niet zo heel veel, zou het dan niet meevallen met teruglopen van voeding?
    Ik ben 8 uur op het werk, zoontje drinkt soms ook om de 4 uur dus dan zou het toch net moeten kunnen?

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik zou eerder meer kolven dan je voedingen mist, kolven is namelijk minder effectief dan live voeden. En op 3mnd heb je nog geen voldoende stabiele productie. Overslaan = afbouwen.

7. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Dat is het probleem van jouw werkgever. Je kan natuurlijk meedenken, maar hij zal het moeten oplossen zodat jij jouw recht kan uitoefenen.

8. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    ik zou niet structureel een keer minder gaan kolven, je productie is nog niet stabiel.
    Ik heb zelf ook in de zorg gewerkt, regelmatig ook de tijden die jij noemt. Ik voedde ook altijd rond 14.00. Kolven tussen 17.00 en 18.00 was voor mij ook lastig ivm de maaltijd. Ik kolfde daarom altijd rond 16.30. Wel wat kort na de vorige voeding maar beter wat minder tijd ertussen dan een kolfmoment overslaan. Rond 19.30 kolfde ik voor de tweede keer. Als ik thuiskwam (rond 23.30) voedde ik weer.
    Toen ik voor de oudste kolfde had ik af en toe een dip (door cyclus). Toen kolfde ik soms 3 keer. Ook dan hield ik er rekening met de maaltijd.
    Ondanks dat je er recht op hebt ben ik van mening dat het goed is om zelf ook mee te denken.
    Misschien is het voor jou ook een idee om de eerste kolfsessie wat te vervroegen, naar een tijdstip dat niet valt tijdens de maaltijd. Het is dan wel de bedoeling dat je werkgever er voor zorgt dat iemand jou tijdens de kolfmomenten kan vervangen. Op mijn afdeling waren regelmatig stagiaires, soms bleven zij bij de clienten als ik ging kolven. Ik was tijdens het kolven niet van de afdeling, dus in geval van nood konden ze me gelijk roepen.

9. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    He bah niet de antwoorden waar ik op gehoopt had:)
    Ik krijg nu het gevoel dat ik mij er niet goed op heb voorbereid. Toen ik het er met mn werkgeefster over had zei ze dat het vast wel ging lukken omdat er het grootste gedeelte van de tijd een zorgassistente is, maar die begint dus pas om 17 uur. Voor die tijd ben ik alleen. We hebben ook geen stagiaires op het moment.
    Ik kan gaan proberen op de afdeling te gaan kolven, maar of er dan veel uit komt, zit niet rustig dan denk ik...
    Maar ga dat toch maar proberen denk ik, zoals Janny zei.
    Of anders om 17 uur gaan kolven, zorg ik dat het eten op staat dan kan de zorgassistent het afmaken en kan ik om half 6 aanschuiven...

Nou in elk geval heel erg bedankt voor het meedenken, nu weet ik dat ik dus echt moet gaan proberen 2 keer te kolven op het werk.
    En anders zal ik met mn teamleider weer in gesprek gaan. Ik zou het zo zonde vinden als door mn werk mn voeding terugloopt. Werk is hier toch al een noodzaak, blijf veel liever fulltime thuis... maar da's een ander verhaal:)

10. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    t zou inderdaad handig zijn als 1x voldoende zou zijn, maar helaas is het in de praktijk vaak anders. En aan de andere kant gaat het over een maand of 6, dus zo lang is het ook weer niet..
    Ik werkte ook wel eens met een collega die pas om 17.00 begon. Dan deed ik het zoals jij zegt, zorgen dat alles klaarstaat. Ook mn kolfspullen zette ik dan vooraf klaar, zodat ik als mijn collega kwam gelijk kon gaan kolven. Bij mij was er geen andere mogelijkheid om te kolven dan in een kantoortje op afdeling. Ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad, ik vond het wel handig dat ik in ieder geval niet ver hoefde te lopen (minder tijd kwijt). Ik kon me altijd goed ontspannen door hier te lezen of op een ander forum. Maar het is uitproberen wat voor jou werkt.

11. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Want... als hij 6 maanden is gaat er langzamerhand een voeding af want dan krijgt hij vaste voeding? Begrijp ik dat goed?

12. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Ik bedoel dat je productie van af 9 maanden (je kindje is nu 3 maanden + de 6 maanden waar ik het over had) vaak wel stabiel genoeg is om 1x te gaan kolven. Het kolfrecht loopt dan ook af. Er zijn ook moeders die al eerder overgaan op 1x kolven, maar dat ligt er aan hoe makkelijk je kolft en hoe stabiel je productie is en of je kindje al vaste voeding eet.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het de eerste weken niet doen. Eerst maar eens wennen aan het kolven en werken enzo. De 'beruchte' 4maanden-dip zit er ook nog aan te komen. Maar als ja een tijd bezig bent, zou je natuurlijk eens een tijdje kunnen proberen wat er gebeurt als je een tijdje een voeding minder kolft. De ene vrouw is de ander niet. Misschien kunnen jouw borsten het prima aan. Merk je toch dat je productie terugloopt, ga je weer terug naar de oude situatie.

14. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Oke ja ik snap het!

Tupp: ook bedankt! Voorlopig maar 2 keer kolven dan en over een poosje zie ik wel verder.
    Ik ga om 17 uur kolven en om 20 uur, dan zitten de bewoners het journaal te kijken:D
    k Zie het wel zitten geloof ik. Ben toch met een klein half uurtje wel klaar. De kolfspullen kan k zo in de vaatwasser doen dus scheelt ook alweer.

15. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Ik werk ook in de zorg en weet dat het soms lastig is idd. Maar heb toch tot 9 maanden 2 keer gekolfd bij hele diensten en toen nog even naar 1 keer gegaan en sinds kort gestopt met kolven.
    bij mij op het werk zaten we net in een reorganisatie en was het soms heel heel druk en heb daardoor ook wel eens in de pauze zitten kolven.
    Lastig hè. Succes.

16. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Is deed het trouwens altijd met de hand afwassen en afdrogen met een hydrofiele doek, deze pluizen namelijk nauwelijks en dan wikkelde ik het in een andere hydrofiele doek. Als je spullen namelijk nog vochtig zijn kolft het niet goed. De 2e keer wikkelde ik het zo in een doek en waste ik het thuis af en ging het gelijk in de stoomsterrelisator.

17. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Het punt is gewoon dat ik alleen op de afdeling sta en er wel een 'vliegende keep' is, maar als er op de andere woningen een bewoner slecht ligt of het druk is, dan gaat dat voor... Maar goed, bij ons is het heel rustig op het moment, dus als de 'keep' niet even kan komen bij mij dan vertel ik de bewoners gerust dat ik even ga kolven, blijf dan wel op de afdeling.
    Ik maak me er ineens niet meer zo'n zorgen om gelukkig.:)

Deel Deze Pagina