Slapen... of niet slapen...

Discussie in 'Prematuur' gestart door Vlinder1987, 18 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Hallo dames!

Mijn kleine mannetje doet het ontzettend goed ondanks zijn opstart-problemen.. Inmiddels is hij bijna 5 maanden en sinds een paar weken heeft hij besloten AMPER te slapen!
    Hij doet echt mega korte haze-slaapjes en wil daarna vermaakt worden, gewoon in de box spelen wil soms, maar meestal wil hij gewoon bij mij zitten/hangen/liggen. Dit kan natuurlijk, maar ook niet de hele dag want ik heb ook nog het huishouden!
    Ook huilt hij (zo goed als) altijd voordat hij op bed gaat!

Dus ik vroeg mij af; Hoe slaapt jullie kleintje, wel gewoon lange slaapjes of ook korte haze-slaapjes? En hoe vermaakt jullie kleine zichzelf tussen beide voedingen door, als hij/zij niet slaapt?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Liefs!

2. adi

adi Niet meer actief

Kan het zijn dat hij de prikkels niet goed kan verwerken (heel normaal voor een prematuur)? Daardoor slapen de babys heel slecht, en lijken ze constant 'vermaakt' te willen worden. Maar eigenlijk zijn ze overprikkeld.
    Daarnaast kan het zijn dat ie heel veel behoefte heeft aan huid-op-huid contact met jou, wat ook normaal is voor een prematuur.

Wat je zou kunnen doen is:
    1. hem in een draagdoek dragen, en zo je huishouden doen. Bij mijn zoontje werkte dit overigens niet, hij werd totaal overprikkeld van alles om zich heen en deed in de doek geen oog dicht.

2. inbakeren en zorgen voor een prikkelloze omgeving om te slapen.
    Mijn zoontje heeft een tijdje overdag in de kinderwagenbak geslapen. Deze stond zowat rechtop tegen een hoop kussens (plat liggen deed bij hem pijn) op ons bed, en keek uit op een witte muur. Als hij zijn ogen open deed was het pure rust om hem heen.
    We hebben hem dan ook ingebakerd, en een rustige klassieke muziek opgezet in de kamer.

Al deze dingen bij elkaar hebben ervoor gezorgd dat hij beter ging slapen. Mede door reflux, maar ook door overprikkeling wilde hij ook gewoon niet slapen, en keek constant rond met grote ogen. Maar kleine babys hebben slaap nodig om goed te kunnen groeien, vandaar.

3. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Onze kleine man slaapt 's nachts super (10 tot 11 uur achter elkaar), maar de dagen zijn wisselend. De ene dag slaapt hij meerdere tukkies van 3 tot 4 uur, de andere dag 1 hele lange en nog weer andere dagen doet ie amper 30 minuutjes achtereen zn ogen dicht... :(

Gelukkig weet hij zichzelf aardig te vermaken in de box, nou doe k wel vaak eventjes erboven "hangen" en kiekeboe-en... En als hij echt niet wil slapen, dan hup in de wandelwagen en meestal slaapt ie dan binnen n kwartier en dan thuis in de wagen laten liggen en als de sodemieter t huis door... :cool:

Oh en als k boven moet soppen/stofzuigen (of wat dan ook) gewoon mee naar boven en in zn bedje... Of gezellig bij papa op bed als die er nog nieh uit is (da's n slaapkop nl)...:D

4. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Dank je wel voor je tips! Daar ga ik zeker wat mee doen!!!
    Ik hoop dat het werkt!!!

Deel Deze Pagina