buik 3 tot 4 weken voor op schema

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door debbie2007, 24 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Hallo vk,

Ik kom net terug van de gyn, de eerste keer bij haar langs geweest.
    Ze kon niet geloven dat ik "maar" 24/25 weken zwanger was en ging enthousiast aan het meten: 28 weken... minder kon ze er niet van maken aan de hand van de hoogte van de baarmoeder. "Houd maar rekening met een grote baby" zei ze.
    Bij de 11 en 19 wk echo's zat de kleine prima op schema, niks bijzonders.

Kan het zijn dat de baby echt groot is nu, of heeft het te maken met de hoeveelheid vruchtwater ook? (had bij 19w een amniotic fluid index van 16 wat wel bovengemiddeld is, schijnt, maar niet boven de 18 boven grens).
    Ik ben mn hele zwangerschap al dik volgens mn dokter; lag bij 19 weken ook al een paar weken voor qua baarmoeder. En dat ik "nu echt hard groei" roep ik al vanaf wk 13.
    Verder kom ik niet buitengewoon veel aan, denk een kilo of 8 nu in totaal. Hou ook geen vocht vast.

Mn buik voelt wel vaak gespannen en "te hard opgeblazen" aan, vooral als ik op mn rug lig (heel lekker altijd, die onderzoekstafel... en helemaal als ze dan ook nog even de baby wilt voelen...), maar ja, dat lijkt me normaal toch?
    Verder bleek ik weer prima gezond wat betreft bloeddruk en zo, en ook de kleine heeft het prima naar de zin.

Mn vragen:
    Als ik deze voorsprong houdt, ontplof ik dan een keer? ;)
    Of ik bedoel eigenlijk, is dit gewoon bovengemiddeld maar niet abnormaal? en trekt het misschien weer bij? Ik krijg ineens horror beelden over bevallen van een reus van een baby.... :(
    Het kan toch ECHT geen tweeling zijn, dat kun je toch niet missen met die 2 echo's?

Groetjes!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi debbie,

Ik beloof je je zal niet ontploffen!
    Je zit nu net in het termijn dat de welbekende groeispurt plaats vind. Dus dat kan de reden zjin dat je wat voor ligt op groei en dat je buik zo vol en strak aanvoelt. De kilo's die jij aankomt hebben niets te maken met de grote van je kindje. Indien je gynaecoloog zich zorgen maakt over de groei zullen er groeischo's worden afgesproken om de groei te meten en gewichtsschatiingen te maken. Jou kindje word zo groot als jou kindje moet zijn. Misschien krijg je inderdaad en lekker hollands welvaren. heerlijk toch! Geniet van je zwangerschap en laat je hierdoor niet gek maken!

Imke

3. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Wat een fijn geruststellend antwoord!
    Dank je wel!

Deel Deze Pagina