Nog een week en dan gaat mijn zoon wennen, en ik vind het weer doodeng! Ik ben vooral bang dat mijn zoon het te druk vindt en veel gaat huilen. Ik wil wel graag dat -als dat zo is- ze dat eerlijk tegen me zeggen. Ik wil dan ook weten hoelang hij gehuild heeft en wanneer. Is dat fair om te vragen, dat ze dat de eerste dagen voor me bijhouden? Wil ook niet meteen mama de zeikmuts zijn, maar als ze dit voor me doen is de kans ook groter dat ik er eerder gerust op ben dat het wel oke is...
Ik zou het gewoon vragen. Als jij je daar prettiger bij voelt, waarom niet? Je brengt wel je 'goud' daarheen. Lijkt me niet meer dan normaal dat je dan ook gerust gesteld wil worden. Kijk als je wilt dat ze het het hele jaar bijhouden dan vind ik het een ander verhaal worden, maar de eerste paar dagen/weken... Jij moet toch ook wennen aan de hele situatie? Sterkte en succes met wennen
Ik zou niet zozeer vragen of ze de tijden opschrijven dat hij huilt maar of hij naar hun idee veel / weinig huilt. Ze kunnen wel zien of je kindje overprikkeld is oid. Mijn ervaring is dat ze altijd wel eerlijk zijn over t huilen. Succes!
Je zou ook kunnen vragen of hij nog veel gehuild heeft. Als dat zo is, geven ze de reden er ook wel bij. (neem ik aan) Je kunt dan alsnog vragen of het lang heeft geduurd of zoiets. Om het nou precies op te laten schrijven, ligt er ook zo dik bovenop. Zou ik persoonlijk niet doen. Maar als jij dat wilt, moet je het gewoon vragen natuurlijk. Sterkte ermee! Ik had ook meer zorgen bij mijn zoontje (vorige week voor het eerst naar het kdv geweest). Ik vond het zo'n zielig idee, mijn kleine man tussen al die anderen. Als ze hem maar niet aan z'n lot overlaten dacht ik nog... En ik zou in de loop van de dag even bellen om te vragen hoe het gaat!
ja bellen ga ik wel doen hoor. Hij heeft de eerste 5 weken huilend doorgebracht en dat heeft mij een flinke tik gegeven. Dat zal ik er ook eerlijk bijzeggen hoor, tijdens de intake. Ik ben gewoon onzeker en wil niet terug naar die huilsituatie. Ik acht de kans wel groter dat het helemaal prima zal gaan, maar die eerste dagen zal ik wel heel onzeker zijn verwacht ik. Ik vraag ze gewoon of ze het (evt!) huilen op willen schrijven in de eerste week en als het dan goed is dan ga ik er gewoon op vertrouwen dat het ook goed blijft. Mijn dochter was gewoon super makkelijk en raakte ook niet overprikkeld, dus met haar heb ik dat nooit meegemaakt. Kan me ook niet heugen dat ik het bij haar zo moeilijk vond als nu met mijn zoon.
Mijn ervaring is dat ze er eerlijk in zijn. Denk dat het voor jouw geruststelling fijn is om te weten hoeveel hij huilt en of dat meer is dan een gemiddeld kind. Kunnen ze je best mee helpen en is niet al te moeilijk of tijdrovend voor ze lijkt me. Sterkte, komt goed!
Heeey meid, ik ben zelf een tijdje leidster geweest in de opvang, en vind jou vraag heel gewoon. Als leidster moet hier ook begrip voor zijn. Het is altijd spannend zo'n eerste keer, en mijn ervaring is dat we de ouders altijd lieten bellen, al was dit dan ook elke dag. Houden ze bij jullie kdv ook een schriftje bij? Daar kunnen ze zowieso in noteren hoe de dag verlopen is. Ik zou ook gewoon eerlijk zijn over je gevoelens, dat je het wat eng vind omdat de ervaring er was dat je kindje een tijdje verdrietig was, en dat je je daar nu zorgen over maakt. En of ze dit eventueel in het schriftje willen noteren, en anders meteen afspreken dat je rond het middag uur (of verloop morgen) even gaat bellen hierover. De leidster moeten dit kunnen begrijpen, en er alles aan willen doen om je gerust te stellen. Dat zou in in ieder geval wel doen
Bij ons schrijven ze altijd heel uitgebreid op hoe de dag is verlopen. En als Vigo een mindere dag heeft, en veel huilt dan staat dat er ook in.
Ik zou tussen door bellen en vragen of ze willen bijhouden of hij veel of weinig huilt. Bij ons op het kdv zijn ze wel eerlijk als je kind veel huilt of niet. Dan zeggen ze dat ook. Als ze dat niet zouden doen, zou ik ook zo mijn bedenkingen hebben hoor. Hier schrijven ze ook altijd op wat een kindje gedaan heeft qua slapen, eten poepen, plassen en huilen.
Morgen gaan Emma en Martijn ook wennen twee uurtjes en vrijdag gaat Martijn daar ook heen tijdens het slapen met Emma moet ik naar livit Alkmaar vanwege helmpje. Dus kwam mooi uit. Maar ben bang dat Martijn niet gaat slapen. En vanaf maandag gaan ze er de hele dag heen op maandags en vrijdags. Dus ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Vooral omdat ze met meerdere op 1 kamer liggen ben ik bang dat ze niet gaan slapen.. Dus ik zal in het begin wel aan de telefoon hangen om te vragen hoe het gaat.
Gelukkig beamen een aantal hier mijn gevoel wel, dat leidsters daar over het algemeen wel eerlijk in zijn. hier wel schriftjes idd. Ik zeg er ook gewoon eerlijk bij dat ze weinig werk aan me zullen hebben als ik eenmaal het gevoel heb dat het lekker loopt. Behalve dat ik me hier onzeker over voel, heb ik 100% vertrouwen in het kdv, mijn dochter gaat er immers ook heen en heeft het er super.
Ik denk dat ik toch een iets andere mening heb, ik zou het er wel bijzeggen als ik jou was, maar als jij niks zegt gaat een leidster over een klein babytje niet zomaar zeggen dat die veel gehuild heeft. Iig niet zo direct. Niet omdat ze niet eerlijk willen zijn, maar ook omdat je het nog een kans wil geven en niet meteen negatief wil overkomen. Als jij uitlegt waarom jij het wil weten dan zullen ze dat wel doen. Maar dat is in het algemeen niet zo denk ik.
@Tulip, dat zou ik dus ook doen als ik leidster was, ik zou dan zeggen dat hij/zij nog wel even moet wennen, of erin moet komen. Anders lijkt het me ook zo rot...
ja, ik bedoel het ook niet alsof ze je voorliegen, maar ik heb nu een babytje in mn groep van 7 maanden, die huilt bijna de hele tijd. Hij is nu 3 maanden bij ons. Ik heb mama gevraagd of hij thuis ook snel op speelgoed uitgekeken is, of wat zij hem aanbiedt qua vermaak. Maar als jij jouw verhaal aan mij zou uitleggen en je wil dat ik het wel zo zeg, zou ik het wel heel eerlijk en direct doen. Dus ik zou het iig aangeven.
Mijn dochter heeft de eerste 2,5 maand alleen maar gehuild en ik was dus ook bang hoe het zou gaan op het KDV. Net toen ze naar het KDV ging (en wendagjes had) leek het beter met haar te gaan. Ik heb alleen nooit gebeld om te kijken hoe het gaat, want als ze zou huilen net op dat moment (zul je net zien) dan zit ik ook niet lekker meer op m'n werk. Ze schreven op wanneer ze huilerig was geweest, maar nooit hoe lang enzo. Gelukkig doet ze het daar eigenlijk vanaf dag 1 al goed. Ze zal vast een huilerig zijn, maar dat is ze thuis ook. Toevallig een weekje (misschien twee) terug kwam ik haar ophalen en toen zei de leidster "nu snappen we hoe jij je hebt gevoeld de eerste maanden". Bleek dat ze echt een uurtje (iets langer) ontroostbaar was. Niets was goed, ook op schoot of in de armen niet Arme meid, maar het was maar een uurtje. En zo is ze bij mij 2,5 maand geweest, dag in dag uit voor uren lang. Een huiluurtje kan dan wel. Als het echt veel is op een dag zeggen ze dat vanzelf wel. Ik zou persoonlijk niet vragen of ze het willen bijhouden in een schriftje. Ik heb alleen gevraagd of ze het wilden aangeven als ze veel had gehuild (en dat is nog niet zo geweest). Ik hoop voor jou dat jouw kleine het daar goed zal doen en erg naar z'n zin heeft.
Ik ben er inmiddels wel iets geruster op hoor. Laatste dagen meer de deur uit geweest, ook als ik er onzeker over was, en het ging elke keer prima. hij is niet supersnel overprikkelt en vind andere kindjes ook wel heel gezellig. Kan er ook wel van genieten. Heb er inmiddels een beter gevoel over, maar ga alsnog wel vertellen dat ik nog onzeker ben. Als ik dat niet doe gaat het mij meer tijd kosten om een lekker gevoel te krijgen bij het wegbrengen.
Oh maar dat moet je zeker doen. Ik had ook gezegd dat ik wel wat onzeker was over hoe ze het zou doen. Zou ze veel huilen, etc? Maar ik wilde niet weten hoelang ofzo. Ik heb alleen gezegd dat als ze te veel zou huilen ze het moeten zeggen. Persoonlijk zou ik niet willen weten dat ze bijvoorbeeld 2x een uurtje heeft gehuild. Want je kunt er weinig aan doen en dan voel jij je er misschien alleen maar rot over. Als jouw kleine echt erg veel huilt dan zeggen ze dat ook, zeker als je daarom vraagt. En dan kun je kijken wat je daarmee wilt doen. Veel succes en stertke, ik begrijp jouw gevoel hierbij.
Heb met de vaste leidster afgesproken dat als hij echt veel huilt, dus van voeding tot voeding constant, dat ze mij belt. Ik sta voor de klas, dus ik bel hun onder schooltijd iig niet, dan kan ik toch niet weg. Hoop dat het voor mij werkt op deze manier, al kan ik vaak de knop wel omzetten als het echt moet. Zeker nu ik weet dat ze mij bellen als het niet gaat!
Was even benieuwd hoe het ging, dus lees net je topic weer door. Goede afspraak, zo had ik het ook afgesproken. Gelukkig ben ik nooit gebeld. En ze doet het nog steeds goed op het KDV Hopelijk zal het bij jouw kleine ook goed gaan! En jij hebt er nu volgens mij ook een beter gevoel bij