Wat vinden jullie?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by pietje1987, Mar 11, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Onze dochter is vanaf het moment dat ze 12 weken was, steeds 1 dag per week naar het kdv geweest. Laat ik beginnen met zeggen dat we heel tevreden zijn met het kdv in de basis. Het is heel veilig, de leidsters zijn top en ze zijn lekker actief met de kinderen.

Vanaf vijf maanden kreeg ze op de opvang ook fruit, uiteraard in overleg en na ruim zes maanden ook een broodkorst ( en dat wordt nu natuurlijk steeds meer).

Wat is nu mijn ' probleem '? Het kdv is niet mega ' modern' qua eten. Kinderen krijgen lekker koekjes, diksap en sandwich spread op brood. Allemaal suikers dus. Nu zijn we niet vies van suikers, ze krijgt hier ook regelmatig een koekje of wat anders lekker, maar alles bij elkaar vind ik het wat veel lijken.

Ik heb al een paar keer gezegd dat ze ook gewoon water drinkt enzo, maar toch vragen ze regelmatig of ze bijvoorbeeld echt geen beetje diksap mag. De koekjes vind ik niet zo erg. Ze gaat tenslotte maar 1 dag per week en wil graag de band heel goed houden met de leidsters.

Zouden jullie hier meer mee doen?

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Persoonlijk zou ik me net druk maken om één dag per week. Volgens mij is er echter wel een soort van (ggd) protocol van wat aangeboden zou moeten worden. Dus bijvoorneeld niet te veel leverpastei want dat is niet gezond. Het kan wel toeval zijn dat ze elke keer koek krijgt, ze gaat tenslotte maar één dag, wordt er dan net getrakteerd?
    Zelf zie ik het probleem met sandwichspread niet zo. (Smeer)kaas is ook niet zo gezond als men beweert en je wilt de kinderen toch ook iets hartigs op brood geven zonder dat het een te grote rommel wordt.
    En je zegt dat je de koekjes niet echt een probleem vindt, is het dan alleen de diksap?

3. pietje1987

Dank voor je reactie! Ze krijgen sowieso minimaal 1 grote liga per dag en soms s middags nog een halve.

Het is niet per se de diksap, het is meer de combi denk ik

Traktaties komen altijd me naar huis, tenzij het fruit is ofzo

4. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Voor 1 dag in de week zou ik mij er niet druk om maken. Je kunt ook een compromis doen; 1 keer per dag mag ze een beetje sap, verder niet.

Maar goed: als jij je er niet goed bij voelt, dan kun je anders beslissen.

Hier is het meestal 's ochtends fruit en sap en 's middags of een koekje of groente of blokjes kaas en worst met water. Tot een jaar hebben ze gegeten volgens mijn schema van thuis; daarna zijn ze langzaam overgegaan op bovenstaande indeling met de groep mee.

5. Mya

Mya Fanatiek lid

Apr 12, 2012
    2,728
    2,229
    113
    Ik werk zelf op een kdv, wij geven de kinderen geen Liga koek, smorgens beginnen we de dag met een cracotte, rijstewafel, of soepstengel, dit is babygroep dan, dreumes en peuter bieden ook nog ontbijtkoek aan. Daarbij krijgen ze een bekertje roosvicee, maar alleen in overleg, in de praktijk krijgt zeker de helft nooit sap omdat ouders t niet nodig vinden, wij respecteren dit, en dan krijgen ze gewoon water, of zelf meegebrachte thee, das ook een optie.

Bij brood, moeten wij opletten wat de kinderen mogen, per kind weer anders, we bieden in de babygroep alleen smeerworst, smeerkaas en appelstroop en jam aan, de andere groepen, bieden compleet assortiment zoetigheid, maar ook meer hartigheid keuze, maar alles in overleg met ouders.

Smiddags fruit, altijd met alleen water, en soms een koekje erbij, maar dan een volkoren koekje.

Dus gewoon aangeven dat je niet al die zoetigheid wilt, is heel normaal hoor.

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou eerst een beeld vormen in gesprek met de leidsters wat nu het plan is qua eten normaal gesproken. Of het toeval is dat steeds op de dag dat jouw kindje er is steeds allerlei zoetigheid wordt gegeven, of dat het het normale schema is. Daarna zou ik niet met de leidsters, maar met de eigenaren praten over verandering van het schema... Daar hebben de leidsters waarschijnlijk niets over te zeggen. Of je maakt afspraken specifiek voor jouw kindje als dat mogelijk is met de leidsters.

7. pietje1987

Dank jullie wel dames! Ik ga eerst op de website eens zoeken of er beleid over is, misschien geeft dat in ieder geval duidelijkheid.

Zoals gezegd wil ik heel graag de band met de leidsters goed houden. Ze zijn echt fantastisch, dit is het enige minpuntje

8. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Ik werk op een kdv.

Bij ons kan je gewoon doorgeven wat je wilt qua wensen en wij houden ons hier zo goed mogelijk aan.
    We hebben gewoon in huis qua voedsel wat we in huis hebben maar als je iets bijzonders wilt qua beleg en wij hebben het niet mag je het zelf meenemen.

Wij zijn nu wel meer bezig met gezondere voeding maar hebben ook nog vruchtenhagel en chocopasta.

Bij ons geen liga en veel water momentjes.
    En tussen de middag een groente moment.

Maar dit lijkt me geen probleem hoor om te bespreken met de leidsters.
    Wij hebben briefjes hangen wie wat wel of juist niet mag.

Share This Page