17 maand - nog niet doorslapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Konijn87, 5 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn87

Konijn87 Actief lid

Beste mama's (en papa's),

Ons dochtertje is nu bijna 17 maand en sliep sinds kort door. Ze heeft borstvoeding gekregen tot 14.5 maand. Vanaf ongeveer 10 maand kreeg ze om 19u - 23u - 6u melk, in de tussenliggende uren sliep ze wel door.

Nu zorgen we ervoor dat ze 's avonds genoeg eet (een flesje van 250 ingedikte melk en nog wat patatjes/boterhammetje) rond 18u en rond 19u-20u gaat ze haar bedje in. Een paar nachten op vakantie heeft ze mooi doorgeslapen.

Nu horen we haar echter weer verschillende keren per nacht. Ze wordt niet echt wakker maar ligt te woelen en te huilen tot we haar tutje opnieuw geven. Ik spreek haar niet aan, en aangezien ze nog 'slaapt', ziet ze me ook niet, maar ze heeft wel haar tutje nodig om terug in slaap te vallen en dat lijkt ze zelf niet te vinden.

We hebben al geprobeerd om haar warmer in te dekken of net wat frisser, maar dat lijkt geen effect te hebben. Haar kiesjes komen door, dus we dachten steeds dat het daarmee te maken kon hebben, maar ondertussen is dit ook al enkele weken aan de gang.

Ik ben nu 16 weken zwanger van nr. 2 en kijk zo uit naar een rustige, ononderbroken nacht. Heeft er iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken? Moeten we haar gewoon laten huilen tot ze zelf weer in slaap valt? Of toch tutje blijven geven en hopen dat ze ooit vanzelf doorslaapt?

Alvast bedankt!

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ha Konijn, is er een reden waarom je kindje nog niet met de pot mee eet 's avonds? Eten jullie misschien 's middags warm?
    Je kindje is nu bijna 1,5, dan hoeven kindjes in principe niet meer zulke flessen melk te drinken.

3. Konijn87

Konijn87 Actief lid

Bedankt voor je reactie, Superjollie!

We eten 's avonds wel warm, maar veel later. Ik kom met ons dochtertje om 17u30 thuis maar ze is meestal zo moe dat ik haar eerst verzorg en een flesje geef en meestal begin ik pas te koken als ze in bed ligt. Mijn man is doorheen de week pas na 19u thuis, dus eten we dan warm samen, spijtig genoeg...

Ik dacht dat ze op deze leeftijd nog een 500ml melk per dag zou moeten drinken, daarom gaf ik haar nog een flesje. Maar ik moet inderdaad eens opzoeken wat ze eigenlijk nodig heeft. Ze eet 's middags rond 11u al patatjes in de opvang en in de namiddag fruitpap en een boterhammetje.

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik weet inmiddels dat het in Belgie wat anders werkt met voeding dan hier in NL, hier wordt minder zuivel gedronken en 's avonds flink gegeten maar volgens mijn zorgt een fles van 250 ml (pap?) wel voor een volle buik.

Hier ook een meisje van 17 maand en die slaapt ook heel onrustig, altijd eigenlijk al. Ik noem het doorslapen omdat ze geen voeding hoeft maar vannacht ben ik er ook 3 keer uit geweest omdat ze huilt. Ze moet dan even de speen, aai over de bol ,hand op haar buikje kortom effe gesust worden en slaapt dan weer verder. Hier ook kiesjes maar volgens mij ook soms nachtmerries. Ik wou dat ik je meer kon helpen dan met ik herken het..(vooral omdat ik zelf 29 weken zwanger ben) denk maar zo....ik ben straks in ieder geval nog gewend er 's nachts uit te gaan ;)

5. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Ha Konijn, da's lang geleden! (juni 2011 mama's :)). Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wij kijken nog steeds uit naar ononderbroken en rustige nachten ;). Julie is nu 3 jaar en 4 maanden en slaapt nog maar zelden helemaal door. Nou ja, ze slaapt wel, maar in haar slaap is ze veel onrustig, dromen, huilen, geborgenheid zoeken. Elin is altijd een goede slaper geweest, maar nu met de sondevoeding wordt ook zij ';s nachts regrlmatig wakker, en dan moet je nog geluk hebben dat ze niet overgeeft of dat de sonde los is geschoten en het bed drijfnat is ;)

Je moet hiermee omgaan wat in je eigen stijl ligt, er is niks wat je dan "hoort" te doen. Wij laten de meiden in principe niet lang huilen. Kamer binnengaan, zachtjes een paar woordjes ter geruststelling fluisteren, aai over de bol en knuffeltje/tutje teruggeven werkt bij Elin. Julie is een wat pittiger gevalletje, die belandt nog regelmatig bij ons in bed ergens in het holst van de nacht. Hebben wij geen probleem mee.

Denk je dat ze onrustig is omdat ze honger heeft? Je kunt evt toch ook vooruit koken zodat ze meteen kan eten uit de opvang? Daarna lekker warm badje en bed in...

6. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Ik zou eens beginnen met een goede avondmaaltijd, dan bad en dan nog een goede fles. En vooral zorgen dat ze gedurende de dag ruim voldoende eet.

Wij kunnen ook geen karige avondeten geven, dat hem niet opvult, want dan wordt hij 's nachts ook wakker.

7. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Jolisa is 16 maanden.
    Krijgt om half 10 210+7 en 4 schepje rijstebloem.
    Tussendoor fruit boterham bekertje siroop.
    13.00uur 180+6 melk.
    Dan een anderhalf uurtje slapen.

Rond 1800uur avond eten. Ze eet helemaal zelf nu.

Om 19uur krijgt ze sleepzz zodat ze wat rustiger word dan in de douche rond 20 uur krijgt ze 210+7 melk. En gaat ze slapen.
    Ze slaapt over het algemeen goed door. In het begin idd tut probleem. Maar nu liggen er 3 tutjes in haar bedje dus altijd 1 binnen hand bereik.

Als ze voor 7 uur niet heeft gepoept dan word ze wakker anders slaapt ze door.

Ik zou gewoon eerder koken je man verwarmd het wel in de magnetron.

Xxxxxx

8. Konijn87

Konijn87 Actief lid

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Heel fijn dat jullie even willen meedenken!
    (En wat leuk om jou hier terug te zien, Miffy77!)

Fijn te horen dat er nog mama's dit fenomeen kennen. Een collega opperde vandaag dat we het haar misschien te gewoon gemaakt hebben om steeds met troost opnieuw in slaap te vallen. Maar verder slaapt ze perfect in, en ik vind het zo sneu om haar te laten huilen. (Daar lig ik dan ook alleen maar wakker van)

En Stefanie78, je hebt gelijk, dat zijn we dan nog helemaal gewoon, haha! ;) Maar ik zie er wel tegenop om voor twee kindjes om verschillende momenten te moeten opstaan, dan komt er van slaap helemaal niet veel meer in huis.

Wat ik alvast ga onthouden:
    - Onze meid gaat redelijk vroeg slapen, misschien moet inderdaad proberen eerst nog patatjes te geven en dan een stukje later het flesje, zo komt ze toch aan voldoende melk (maar kan het geen 'kwaad' om twee keer warm te eten? Ze krijgt 's middags sowieso warm in de opvang. Of misschien alleen groentjes/patatjes of boterhammetjes?)
    - Ik denk niet dat ze echt honger heeft, ze wordt immers eerder in het begin van de nacht wakker dan aan het einde. Misschien moeten we inderdaad gewoon wat extra tutjes in haar bedje leggen in de hoop dat ze er zelf eentje kan vinden (ze houdt haar oogjes wel dicht maar misschien als we ze eventjes laten doen, dat ze toch zelf op zoek gaat).
    - Ik blijf hopen dat het misschien ook voorbij gaat als het nachtmerries of kiesjes zijn.

Ik moet ook toegeven dat ik de laatste drie maand gewoon zo moe en ziek was dat ik haar zo snel mogelijk in haar bedje probeerde te leggen zodat ik rustig kon overgeven en slapen. Maar ik ga jullie tips toch eens proberen!

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    In NL is het zuiveladvies tussen de 300 en 500 ml per dag (incl melk, yoghurt, kaas, roomboter, room etc).
    Verder heb ik weinig tips, al bestaan er volgens mij glow in the dark speentjes oid die het vinden wellicht makkelijker maken. Maar ook hier af en toe een kindje tussen ons in hoor :)

10. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat dat een fase is. Hier is de oudste een makkelijke slaper, maar ook hij heeft soms fases dat hij savonds of snachts wakker wordt. Soms gaat hij zelf weer slapen, soms moet hij even een knuffel van ons. En een enkele keer heeft hij bij ons in bed geslapen. Geen energie, ivm ook nog eens nachtvoedingen van de jongste. Dus ik denk echt dat het over gaat. Even snel de tut geven en lekker verder slapen.

Wij hebben ook wel eens streng toegesproken, maar dan was het savonds en lag hij nog maar amper in bed enbegon hij al te huilen. Ja daaaaag! ;)

Deel Deze Pagina