Slapen op je linkerzij schijnt het beste te zijn zegt men... Slapen op je rug kan voor de baby naar zijn want minder goede doorbloeding. Maar in m'n slaap draai ik toch heel vaak op m'n rug. Ik slaap sowieso al licht en onrustig... Veel naar de wc en draai me suf. Zodra ik merk dat ik op m'n rug lig denk ik ohh ja op m'n zij! Hup, weer wakker. Weten jullie of ik hier gewoon maling aan kan hebben en lekker op m'n rug blijven liggen?
Tja wat je in je slaap doet heb je geen invloed op toch? Ik word eng als ik even op m'n rug lig maar in m'n slaap draai ik ook wel eens op m'n rug. Daar doe je niks tegen.
Zo zeggen ze ook dat je rechterzij dan weer slecht zou zijn. Nu lig ik eigenlijk altijd op mijn rechterzij en ik houd het echt niet vol een hele nacht op links.. Op je rug kun je zelf ook wat bebouwd van worden. Je zou evt een kussen achter je kunnen leggen waardoor je niet terug kan draaien in je slaap.
Een hele nacht op 1 kant is niet te doen toch? Het is niet meer dan normaal dat je draait in je slaap! Ik begin op mn zij (links of rechts doe ik niet moeilijk over ) en eindig idd ook vaak op mn rug. Ik begreep dat dat vooral voor jezelf niet zo goed was aant eind vd zw.sch. Ik ga ervan uit dat ik het vanzelf merk als ik benauwd wordt, slaapt niet zo lekker Ik ben blij met elk uurtje slaap dat ik krijg, dus over welke houding enz probeer ik me maar niet druk te maken. Rust is ook belangrijk!
Hallo, Ik heb er ook last mee... De vroedvrouw zegt dat slapen op je rug en rechterzijde niet goed is. Je belangrijkste aders lopen daar. Het gewicht van de baby drukt er dan op zodat er minder zuurstof doorkan... Erg vervelend want ik wil ook op mijn rechterzijde slapen. Ik slaap zo licht dat ik telkens bewust ben van mijn houdig. Op het internet vind je ook veel artikels over plotse dood van de baby. Dit kan komen door op je rug of rechterzijde te slapen... Ik probeer te denken nog even volhouden dat onhandig slapen... Groetjes
bah wat akelig....ik kijk er echt niet naar uit wanneer ik niet meer op mijn buik kan slapen..dat is echt mijn slaappositie..gelukkig vind ik op de rug niks...dat wordt dus een kwestie van wennen op links slapen..jeetje....lastig lijkt me!
Zou me niet al te druk maken hoor. Ik ben 39wk en lig soms nog wel even op mn rug (al dan niet een beetje schuin). Heb altijd op mn rug geslapen. Ik merk dat ik pas de laatste weken als vanzelf fijner op mijn zij lig
Ik lig zoals ik wil. Ik draai veel, kan niet lang in 1 houding liggen. dan op mijn rug, dan links, dan rechts etc.
Bij de oudste merkte ik dat ik er wakker van werd als ik op mijn rug ging liggen in mijn slaap. Je knelt dan idd iets af, maar dat merkte ik zelf dus ook. Vk gaf aan dat je inderdaad beter niet uit jezelf op je rug kan liggen, mar dat het niet erg was als je daar in je slaap naartoe draaide. Ik merkte dus ook dat mijn lijf zelf aangaf dat het niet ok was. Linkerzij is idd het beste, maar rechterzij vond mijn vk ook prima. Daar lig ik meestal op als ik op m'n zij lig. Ook nog lang met een zwangerschapskussen half op mijn buik geslapen. Zou me idd niet al te druk maken.
Hier heb ik nog nooit van gehoord. dat t uitmaakt hoe je slaapt. De vk heeft mij er ook nog nooit iets over gezegd.
Dank voor alle reacties. Blijkt maar weer.. er wordt zoveel beweerd dat ik maar weer probeer naar m'n gevoel te luisteren
Wellicht beter niet slapen..hihi... Heb er nooit rekening mee gehouden, ook biet bij de eerste... Wat kun je er aan doen? Rug, zij nietx buik niet? Beter recht op slapen.. helpt wel tegen maagzuur
Ik wist niet dat slapen op je rug slecht voor je baby is. Wel dat het niet goed voor de zwangere is vanwege druk op de grote bloedvaten. Ik heb tot mn 22e week vaak op mn rug geslapen, omdat het nog fijn aanvoelde. Maar nu lukt het me echt niet. Slaap vaak op zowel mn linker of rechterzij. Maar merk de laatste tijd dat ik op mn rug wakker word? Geen pijl op te trekken dus
Nou ik lig veel op mijn rug aangezien ik erg snel last van maagzuur heb zodra ik op mijn zij lig. Dus op mijn rug met twee kussens onder mijn hoofd
Ik vind het wel geschoten, lig lekker op mijn rug of op mijn zij (alle twee) anders krijg ik op ten duur pijn aan mijn kont of heup als ik steeds hetzelfde lig Ze zeggen wel dat het beste je linker zij is inderdaad maar dat hou ik niet vol. Wanneer ik op mijn rug lig dan beweegt de kleine niet meer of minder dan op mijn zij en zelf heb ik ook geen last met ademen of wat dan ook dus ik ga er vanuit dat het allemaal wel mee valt. Zolang je er niet specifiek voor wordt gewaarschuwd door de VK vind ik het allemaal wel best. Met plassen, maagzuur, draaien en gestompt worden lig ik lekker zoals ik lig en ben ik blij als ik eenmaal slaap
Ik heb sinds ong 28 weken last als ik op mijn rug lig. Het gaat beurs aanvoelen in heel mijn onderrug. Als ik dan plots wil.opstaan ben ik zooooo stijf en kan ik amper lopen. Rond 32 weken kreeg ik dat beurse gevoel ook in beide zijkanten..word wakker als het afknelt. Constant draaien dan hou ik het uit. Word wel gesloopt wakker.
Ik lig juist op mijn rug nu. Als ik op mijn zij draai gaat me neus dicht zitten en word ik 's nachts wakker happend naar adem.
je kan toch moeilijk 9 maanden lang op je linkerzij slapen Het is normaal om te draaien en ook gezond. En als je slaapt heb je er toch geen invloed op toch? Je kan een tennisbal op de rug van je slaapjapon naaien, dan ga je iig niet meer op je rug liggen.
Volgens mij is het inderdaad eventueel alleen slecht voor de moeder. Als op je rug of rechterzij slapen echt gevaarlijk of slecht zou zijn voor de baby, dan zou een vk zwangere vrouwen toch wel waarschuwen? In een artikel zag ik ook dit staan: ''Slapen op je rug kan klachten geven in de zwangerschap (let op, dit hoeft dus niet. Lang niet alle zwangeren hebben hier last van. Dit is afhankelijk van de stand van je baarmoeder en de druk van de baarmoeder op de grote lichaamsader (vena cava), vooral als de baarmoeder groter wordt (na de 20 weken). Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat de zwaarder wordende baarmoeder de grote lichaamsader (vena cava inferior) kan dichtdrukken. Deze ader ligt langs je ruggenwervel en brengt het bloed uit je onderlichaam terug naar je hart. Als de baarmoeder zwaarder wordt, kan de baarmoeder dus op deze ader drukken. Het gevolg daarvan is dat er een minder goede bloeddoorstroming is vanuit je onderlichaam. Je merkt dit doordat je duizelig wordt als je op je rug ligt en je onrustig slaapt. Doordat de doorstroming van je onderlichaam verslechterd heb je een verhoogde kans op spataderen, aambeien en ophoping van vocht in je benen. Slapen op je rug kan dus een probleem zijn voor de moeder, de baby heeft er in eerste instantie geen last van. Het is immers de ader die dichtgedrukt wordt, de bloedtoevoer naar de baarmoeder en de baby verloopt via de slagader en die wordt niet dichtgedrukt.'' Dit is trouwens de bron : Slaapproblemen ; houding