Draaien of toch maar niet?!

Discussion in 'Zwangerschap' started by mama1977, Jan 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama1977

mama1977 Actief lid

Jun 23, 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Onze 2e ligt nu al de ettelijke weken in onvolkomen stuit en de gyn heeft voor as vrijdag een draaipoging ingepland, ze willen graag dat de baby goed gaat liggen omdat onze oudste in 4 uur tijd is geboren. Mocht ik dus nu binnenkomen met spontane weeen zijn ze bang dat ze sneller een spoedkeizersnede moeten uitvoeren. Ook ik zit daar niet op te wachten maar vraag me wel af of dat draaien zin heeft, baby is volgens echo aan de kleine kant en heb veel vruchtwater waardoor hij/zij makkelijk terug zou kunnen draaien.

1 Kunnen ze niet gewoon beter een keizersnede plannen?

2 Wat zijn jullie ervaringen, heeft draaien zin? Oh ja en hoe vervelend is dat?

2. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

Aug 26, 2011
    989
    0
    0
    ze hoden je waarschijnlijk toch wel onder controle of t niet terugdraait
    en een keizersnede (en helemaaaal spoed keizersnede) wil je voorkomen...

dus tsja... tis t proberen waard..... toch ??
    als t lukt is t mooi lukt t niet kun je dan toch zo snel mogelijk afspraak maken voor een keizersnede..?

ik weet niet hoor tis zelf mn 1e dus probeer logisch te denken maar denk altijd wie nie waagt wie niet wint!

3. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Hier ook een stuitekindje.
    Ik heb 2 weken terug mijn draaipoging gehad, helaas niet gelukt.
    Maar ik vond het het proberen waard. De poging opzich was pijnlijk maar niet ondragelijk. Wel heb ik twee dagen erg napijn gehad omdat mijn buik blauw en beurs was.
    Helaas word het nu dus toch een keizersnede waar ik steeds meer tegenop zie.
    Slecht 40% van de draaipogingen lukt maar het is het proberen waard.
    En jij bent geheel zelf de baas en kunt zelf de grens aangeven. Als je het genoeg vind stoppen ze direct

4. Martje1979

Martje1979 Actief lid

Oct 6, 2008
    119
    0
    0
    Er zijn schijnbaar ook andere methodes om een kindje toch te laten draaien. Of het bij je past weet ik niet want het is richting de alternatieve kant. Je kunt eens googlen als je wilt, ik weet niet meer precies hoe het heet namelijk.
    Succes ermee!

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij draaien, wat als de navelstreng om het nekje draait? De baby heeft niet voor niets die houding gekozen, hij/zij ligt daar het lekkerst en heeft de meeste ruimte. Er is volgens mij dus best een grote kans dat ie weer terugdraait.

Maar de gyns zullen het beter weten, het ligt er ook aan hoe 'dwars' je kindje ligt natuurlijk.

6. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,875
    2,875
    113
    Noord-Holland
    Ja: Moxa therapie
    Dat komt uit de Chinese leer. Ze gebruiken een smeulend stokje, waarvan de warmte op je tenen wordt gericht. Blijkbaar stimuleert dat de baby om te draaien. Schijnen wel goede resultaten mee geboekt te worden en, niet onbelangrijk, volgens mij volkomen pijnloos :)

7. Cupido

Cupido Fanatiek lid

Jun 19, 2011
    2,205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zus heeft van alles geprobeerd om haar kindje te laten draaien. Mijn nichtje lag al sinds week 26 in dezelfde houding...

Ze had veel pijn bij de draaipoging, wel gelukt... enkel ze draaide snel weer in haar vertrouwde positie.

Moxa hielp ook niet.

Het levert ook nog een gevaar op voor het kindje het ik weleens begrepen. Wat weet ik niet precies.

Uiteindelijk is mijn nichtje geboren via een geplande ks met 38 wk.

Na dit alles te hebben meegemaakt van dichtbij zou ik geen draaipoging doen als de kleine al weken in een bepaalde houding ligt.

ik zou zelf aansturen op een geplande ks bij 37-38 weken. Succes met het maken van je keuze!!

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Ik heb er geen ervaring mee, mijn zoontje draaide gelukkig rond de 33 weken zelf, maar mocht deze tweede aan het eind in stuit liggen dan kies ik niet voor een draaipoging. Mijn gevoel zegt ook dat wanneer mijn kindje in stuit zou liggen, dit waarschijnlijk niet voor niets zal zijn. Dan maar, mocht dat mogelijk zijn, een stuitbevalling of een keizersnee.

9. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    moxa heb ik ook geprobeerd. Draaipoging is echt ongevaarlijk voor je kindje. Aan een keizersnede zitten veel meer risico`s.Mijn tip is om je goed in te lezen voordat je een keus maakt

10. pally

pally Niet meer actief

Hoi Hoi,
    Ik ben in april 2011 bevallen van een kindje in onvolkomenstuit. (billen eerst) Ze hebben bij mij 2x geprobeerd te draaien. Maar het is niet gelukt. De ruimte leek te beperkt te zijn. Ik vond het geen prettige ervaring, het is niet pijnloos en je krijgt een prik om je baarmoeder te ontspannen.
    Maar ik vind het zeker de moeite waard het te proberen.
    Een keizersnede lijkt ideaal maar dat is het niet. Als je meerdere kindjes wil loopt je volgende kind en jij risico, omdat het litteken van je baarmoeder kan scheuren. Tevens is 2x ks max.
    Een opeartie opzich zelf geeft ook veel risico's. Darmen die niet opgang komen, nabloeding, slechte productie bv etc.
    Ik heb er voorgekozen onder goede begeleiding natuurlijk om natuurlijk te bevallen. Het was geen makkelijke bevalling. Maar toen ik eenmaal de ruggeprik had gekregen ging het prima. Ik kon snel naar huis met mijn kindje en was binnen een week weer hersteld.
    Groetjes en succes!!

11. mama1977

mama1977 Actief lid

Jun 23, 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Thnx voor jullie reacties. Gisteren versie gedaan door gyn en het is gelukt!! Mocht de baby nog draaien ga het wel niet nog een keer proberen want wat deed dat pijn zeg :( heb weeenremmers gekregen maar daar ging ik bijna door van m'n stokje af doordat mijn hartslag in 1x naar 140 doorschoot echt heel akelig.

Na de draaiing ook nog een uur aan ctg gelegen omdat de hartslag vd baby zich maar heel langzaam herpakte, hij/zij was behoorlijk onder de indruk de arme uk :) maar vanochtend nog een keer terug nog een uur ctg en alles weer helemaal goed. Conclusie, eens maar nooit weer en toch blij dat het gelukt is, mocht baby zich net als zijn broer zich in een noodtempo aandienen ligt ieder geval goed voor:D

12. Cupido

Cupido Fanatiek lid

Jun 19, 2011
    2,205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat goed! En nu duimen draaien!

Wens je alvast een goede bevalling.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou zelf geen uitwendige draaipoging aandurven, maar zou wel moxa therapie doen, dat is niet invasief of dwingend maar wel in ik geloof 60% van de gevallen succesvol.

14. Fipo

Fipo Actief lid

Aug 14, 2011
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn om deze ervaringen te lezen. Hier ook een kindje in stuit, maar ik heb nog even, moet nog 10 weken. Wel al met de verloskundige over gehad. Zij gaf aan dat 40% van de draaipogingen lukken, maar dat 20% alsnog terug draait in de stuit daarna. Kans op succes is dus niet zo groot. Daarbij ken ik iemand waarvan het kindje dus wel overleed na de draaipoging, omdat de navelstreng om het nekje ging. Ik heb mijn besluit dus al genomen en ga niet voor de draaipoging. Als het even kan ook niet voor een keizersnee. Dus of dit eigenwijsje moet nog even goed gaan draaien, of ik doe een stuitbevalling.

Wel heel fijn mama1977 dat het bij jou gelukt is! Ik wens je een goede bevalling toe.

15. Happymom2010

Happymom2010 Bekend lid

Jun 11, 2011
    939
    9
    18
    Female
    Ik wilde net een topic hierover openen...
    En toen zag ik ineens deze!!
    Fijn dat het gelukt is! Hopelijk blijft je kleintje mooi liggen nu!!
    Hier heeft onze kleine man heel de tijd goed gelegen maar vorige week voelde ik m ineens een hele dag niet dus ctg en echo gehad.. Nu bleek hij dus ineens gedraaid te zijn.. Balen!!
    Nu moet ik dus ook deze week weer een echo laten maken en als hij dan nog in stuit ligt misschien een uitwendige versie..
    Ik zit eigenlijk ook met een enorm dubbel gevoel.. Wil zooow graag natuurlijk bevallen maar niet als het in stuit ligt..
    Dus dan denk ik weer het is altijd het proberen waard, ben alleen zo bang dat er iets mis gaat!
    Nou ja ik hoop dat omze kleine eigenwijs nog mooi zelf draait of inmiddels gedraaid is...

16. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Ik kan jouw keus niet maken maar wel vertellen dat ik de begeleiding bij de versie heel goed vond.
    Er word continue ge-echoot (dat schrijf je vast niet zo) om te kijken hoe het met je baby gaat, waar hij ligt en waar de navelstreng is.
    Na de poging, gelukt of niet, moet je nog een uur aan de ctg blijven en de dag erna terug komen en nogmaals aan de ctg om te kijken hoe je kleine het doet.
    En jij bent volledig de baas over wat er gebeurd.
    Ik vind dat mensen snel zeggen "doe ik niet vanwege het risico"
    Als je je goed inleest dan zie je dat zowel een stuitbevalling als een keizersnede veel meer risico's opleveren dan een versie.
    Van alle keuzes is dat dus de minst kwade.
    En stuitbevalling kan niet altijd, in mijn geval (baby van 9 pond) was het niet eens bespreekbaar bij de gynacoloog

17. Happymom2010

Happymom2010 Bekend lid

Jun 11, 2011
    939
    9
    18
    Female
    @ Sidmick, bedankt voor je reactie!
    Had op stuitlig.nl gekeken en toen kwam ik eigenlijk ook wel een heel eind tot die conclusie..
    Vind t wel spannend moet ik zeggen..
    Ik zit iig nog volop te duimen dat hij zelf nog mooi draait..

18. pally

pally Niet meer actief

Wat fijn dat het draaien gelukt is!!!
    En voor de meiden die een stuitbevalling gaan doen. Het is te doen!! mijn kindje was wel maar 48 cm en 2955 gr. tip: ruggenprik! Xx;)

19. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

Jan 28, 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    #19 MomQ 2 be, Jan 30, 2012
    Last edited: Jan 30, 2012
    Hier ook een onvolkomen stuit ligging...ik ben nu 34wk en eigelijk is er met mij nog niet besproken dat we een draaipoging gaan doen.. hij kan immers nog draaien tot uiterlijk 37wk...maar ik voel zelf eigelijk dat dit niet zal gebeuren. Mijn kleine man ligt al geruime tijd zo en ligt volgens mij heerlijk... zelf ben ik ook erg huiverig voor een draaipoging, en voor een keizersnede nog meer eigelijk...dus ik denk dat ik toch voor een draaipoging zal proberen, en als dat niet zou lukken ..zou ik graag de opties van een stuitbevalling bespreken. Heb ook een kleine baby dus wellicht dat dat dan ook een optie is.
    Nu lees ik dat je dus een positieve draaipoging heb gehad..!! wat goed! ...nou ja positief ervaren is een ander verhaal lees ik dan ook veelal... maar wel super dat het gelukt is!!!

20. rosalie77

rosalie77 Lid

Jan 29, 2012
    27
    0
    0
    Hoi mama's van een stuitligger,

Hier ook een positieve ervaring met versie!
    Eerlijk is eerlijk, het was niet prettig, maar erg pijn deed het ook niet. En de versie ging niet makkelijk...
    Na de versie wel heel beurs gevoel in mijn buik gehad en schuldgevoel naar de kleine beeb. Maar kon dit relativeren doordat mijn gyn precies heeft gezegd wat sidmick omschrijft. Van alle opties zijn de risico's bij een versie voor zowel moeder als kind het geringst.
    Toch moet je vooral doen wat voor jullie goed voelt!
    Succes met de keuze en laat je vooral goed voorlichten door de gyn!

Share This Page