Slapen overdag: gordijnen dicht of niet??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heppiedepeppie, 16 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Graag zou ik jullie ervaringen willen vragen met het slapen overdag en het wel/ niet dichtdoen van de gordijnen.
    Mijn zoontje slaapt 's avonds en 's nachts prima. Komt standaard tussen 4-5 voor een voeding maar verder slaapt hij meteen door.

Overdag is een ander verhaal. De ene dag slaapt hij steeds 1,5-2 uur tussen de flessen, maar soms ook maar 45 min. Dit is voor mij soms een hele uitdaging om hem dan bezig te houden tot de volgende fles. Hij is dan namelijk echt nog zichtbaar moe en gaat dan mopperen/ jengelen na een uurtje of anderhalf..
    Vooral het slaapje van +/-16.30u is hier echt een drama. Hij ligt dan verschrikkelijk te jengelen. Ga ik er naartoe houdt hij direct op en krijg ik een hele brede glimlach. Ga ik dan weer, dan begint hij weer te huilen.(ze kunnen mij dus niet meer wijsmaken dat ze niet in de gaten hebben dat je komt als ze huilen....)

Nu moet Lucas over 3 weken naar het KDV en ik weet dat ze daar de gordijnen overdag dicht hebben. Zojuist las ik hier diverse antwoorden van de kraamdeskundigen en zij zei dat je de gordijnen ook dicht moet houden.
    Maar mijn kraamhulp zei juist dat je de gordijnen open moest houden voor een goed dag en nacht ritme...

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik vraag me af of dit Lucas zou kunnen helpen. Ik weet dat ik het gewoon even moet uitproberen maar was ook benieuwd naar jullie ervaringen!

Wie doet de gordijnen overdag dicht en merk je iets aan het dag/ nacht ritme?

2. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Wij hebben de eerste weken de gordijnen open gehad. Maar zodra we door hadden dat hij een goed dag en nacht ritme had, 's nachts sliep hij langer door tussen de flessen, hebben we de gordijnen overdag dicht gedaan. Hij sliep op een gegeven moment ook heel slecht overdag. Bij het sluiten van de gordijnen is dat wel wat beter geworden. Maar nog steeds wordt hij vaak na 45 minuten wakker. Met een speen kunnen we het dan nog een uurtje rekken. Maar een slaper is hij overdag nooit geweest en ik ben bang dat hij dat ook niet meer gaat worden.

3. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.133
    1.831
    113
    Wij hebben de gordijnen ook open overdag.
    En ze doet het heel goed.

Maar als jij merkt dat jou kindje ''verduistering'' nodig heeft kun je de grodijnen dicht doen al is dat niet mijn voor keur.

Staat de zon er te veel op.
    Is het te licht in de kamer door lichte behang?
    Dan zou je vitrage kunnen proberen wel licht maar ook een beetje schemerig.

4. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    We hebben een rolgordijntje en daarbij ook zonsverduisterende gordijnen.
    Als de zon schijnt, dan staat deze wel echt de hele dag op zijn raam. Meestal doe ik het rolgordijntje dus wel een stukje naar beneden.

Helemaal pikdonker maak ik het niet, hij kan nog wel gewoon alles zien in zijn kamer.

5. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    De eerste paar weken hebben wij de gordijnen gewoon open gehouden (ze sliep op onze kamer) Ze is ongeveer vanaf een leeftijd van 1,5 maand overdag op haar eigen kamertje gaan slapen. Ze had toen al een super goed dag en nacht ritme, dus hebben we de rolgordijnen (verduisterend) overdag dicht gedaan. Het is nog altijd lichter als snacht's, dus haar ritme is tot op de dag van vandaag nog nooit verstoord geweest, en ze slaapt zo prima.

6. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik heb ze nu gewoon dicht.. in het begin waren ze open.. nu hij wat ouder wordt en goed ritme heeft gaan ze dicht

7. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ik sluit me hierbij aan..

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij hebben rolgordijn en gewoon gordijn (lichtdoorlatend). Overdag doen we de gordijnen dicht om in ieder geval het felle licht buiten te houden. Rolgordijnen zijn wel open.

9. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik ben bang als ik het te donker maak dat hij zijn ritme dan kwijt raakt...of kan dat niet??

10. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de rolluiken op een grote kier open staan en de gordijnen dicht overdag. Op deze manier is het in zijn kamer wel schemerig, maar niet helemaal donker. Hij weet heel goed wanneer hij de nacht in gaat, want dan doen wij het 'avondritueel'

11. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Wij hebben de eerste maanden de gordijnen open gelaten. Nu sinds een poosje doe ik ze wel dicht.

12. juf85

juf85 Niet meer actief

Onze kraamverzorgster zei 'dag is dag en nacht is nacht'. Dus overdag gordijnen open en snachts dicht. Nu doe ik overdag zn rolgordijn wel half dicht omdat de zon fel in zijn kamer schijnt.

Verder hier ook lastige slaapjes overdag. Tussen 15 en 18 uur is het moeilijk. En dan moet hij toch echt wachten totdat hij de fles weer mag. Ik plan ook wel eens boodschappen op zon moment, dan valt hij soms in de kinderwagen in slaap (al past hij daar niet echt goed meer in).

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier werd ook geadviseerd om de gordijnen open te houden.
    Ik heb er echter voor gekozen om de gordijnen dicht te doen voor meer rust.

Probeer het uit, als het niet werkt kan je altijd nog ze weer open doen.

14. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    DICHT :D met zeeeer grote letters, sindsdien slaapt mijn zoon super (bijna de hele dag) de eerste 4 weken veel huilen/mopperen en nu nooit meer :$

mijn dochter sliep met hele dunne gordijnen, slapen was een drama hier. Toen ging ze alvast "oefenen" op haar nieuwe kamer en sindsdien slaapt ze super! deze gordijnen zijn verduisterend. De gordijnen op de babykamer uit voor zorg al verduisterend gemaakt en wat ben ik daar blij mee :p

enne: als ik 's middags ga slapen dan kan ik dit ook echt niet met de gorddijnen open, dus mijn kinderen hoeven dit ook niet te kunnen.:)

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    na 3 maanden kun je ze volgens mij prima dicht doen hoor. Het dag/nacht ritme zit er dan wel in meestal. Dus ik zou het lekker uit proberen. Het geeft ook zoveel meer rust, als ze niet meer alles om zich heen zien.

16. lvd81

lvd81 Lid

8 mrt 2010
    72
    0
    0
    Onze dochter sliep ook kort overdag. Rolgordijn wel dicht, overgordijnen niet. Ben van de week op cb geweest en daar zei ze dat we konden proberen om naar 4 flessen te gaan. Ze kreeg dus 5x180/6. Gisteren meteen geprobeerd en mevrouw slaapt 2-3 uur overdag en 's nachts door. Terwijl ze de laatste nachten weer wakker werd. Denk dat ze teveel voeding kreeg. Wat ik dus wil zeggen is :) : misschien iets minder voeding dat ie overdag wat langer slaapt? Weet niet of het helpt, hier wel iig! Ze zat gewoon altijd TE vol om te gaan slapen. Vandaag ook weer 3 uur geslapen vanochtend en nu slaapt ze ook alweer een uur en ligt nog steeds te slapen :):)

17. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik merkte juist in het begin dat Dennis vreselijk 'afgeleid' werd als we de gordijnen open lieten. Hij sliep de eerste 2 maanden bij ons op de kamer en wij hebben een lichte slaapkamer vandaar dat ik na een paar weken de gordijnen overdag ook gewoon dicht heb gedaan en dat ging stukken beter. Hij was veel rustiger daarna, en sliep ook een paar uurtjes achter elkaar ineens. Als je de zonsverduisterende gordijnen open laat maar de rolgordijnen gewoon helemaal naar beneden is het verduisterd maar toch niet pikkedonker.

Het is overdag toch nooit even donker op de kamer als 's nachts (als je dus geen zonsverduisterende gordijnen hebt) dus dan valt het wel mee met het in de war brengen van z'n ritme denk ik hoor. En hij is ook al 3 maanden zie ik, volgens mij zit het ritme er dan wel in.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier alleen in het begin de gordijnen open maar ze sliep hier ook veel beter in het donker.
    Dag en nachtritme hebben ze vaak rond 3 maanden wel door dus daar hoef je het niet voor te laten.

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Eerste paar dagen de gordijnen open...nou dat werkte absoluut niet. Maar ik dacht dat dat het beste was, want dat werd nou eenmaal geadviseerd.

Toen zei mijn zus (moeder van 4 kids): gewoon dicht die gordijnen. En ja hoor, mijnheer sliep als een tierelier.

Nooit problemen gehad met dag/nacht.

20. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    hier ook 2 kindjes die stukken beter slapen als het donker is op hun kamer.

Deel Deze Pagina