hechtingsstoornis? of gewoon graag bij opa/oma

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door GiGi01, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GiGi01

GiGi01 Actief lid

6 dec 2012
    208
    87
    28
    Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een probleem en ben eigenlijk best verdrietig. Mijn dochter van 1,5 jaar oud komt al vanaf dat ik moet werken ong 3 x per week bij opa's en oma's van beiden kanten. Bij de een wordt ze nog meer verwend dan bij de ander.

Op dit moment is het zo erg dat ze de hele dag om eten vraagt en meestal ook krijgt (mandarijntjes, kinderchocolade, babychips ect.) Dat ze de oma's aan de broek mee trekt en die de hele dag alles moeten doen wat zij wil. Helaas gebeurt dit ook... Zij werken op die dagen niet en hebben hun huishouden al aan de kant. Dus kortom de hele dag tijd voor te spelen en alles te doen wat zij wil.

Thuis als ik niet werk moet ik ook huishoudelijke klusjes doen en eten koken. Ook moet ze mee naar de supermarkt. Thuis zijn er wel regeltjes en wordt er niet de hele dag vanalles uit de snoepkast gepakt. Ook wordt er soms gezegd dat iets niet mag.
    Buiten dit allemaal wordt er thuis ook gewoon gezellig gespeeld, film gekeken, geknuffeld ect.

Helaas komt het steeds vaker voor dat als ik mijn dochter ga halen na het werk dat ze me negeert als ik aan kom en niet de jas aan wil.(niet mee naar huis wil). Ze is werkelijk nooit echt blij als ze me ziet aankomen. En als de grootouders op viste komen wil ze meteen mee.
    Dit is bij mijn schoonouders erger als bij mijn eigen ouders (juist waar ze echt alles mag, en zelfs nog bepaald op welk bordje er gebruikt moet worden bij het eten bijv.).
    Je merkt ook dat als we in gezelschap zijn en iedereen samen is (mijn ouders, schoonouder, mijn man en ik). Dat ze mijn schoonmoeder steeds aan de broek overal mee naar toe trekt. Ik heb soms het idee dat mijn schoonmoeder het juist leuk vind dat ze 'haar leuker vind dan mij'.

Thuis vertoont mijn dochter ook steeds meer boos gedrag als ik haar ergens op corrigeer.
    Hebben jullie hier ook ervaring mee of tips? Ik zit echt met mijn handen in het haar.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Afgaande van jouw verhaal ga ik zeker niet uit van een hechtingsstoornis. Maar van het feit dat bij opa en oma alles mag qua spelen en eten en dat ze nu oud genoeg is om dat door te krijgen.

Als je 3 dagen in de week opvang nodig heb ishet belangrijk dat diegene ook medeopvoeders zijn, je kindje is daar immers een groot gedeelte van de tijd.
    Dus in mijn ogen heb je 2 keuzes:
    - gsprek aan gaan met de grootouders en samen regels opstellen wat betreft snoepen en zelf spelen.
    -Andere professionele opvang zoeken.

Als je als grootouder oppast op je kleinkinderen...zeker als dat meerdere keren per week is dan kun je op dat moment geen verwen opa en oma zijn.

En heel eerlijk...ik denk van wat ik lees dat opa en oma niet gaan veranderen dus ik zou professionele opvang gaan zoeken..kdv, gastouder...

3. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Eens met Tuc. Onze kleine gaat ook twee keer in de week naar opa en oma en zij zijn medeopvoeders. Zo zie ik het iig. We hebben samen regels besproken.

Bij schoonouders is het een ander verhaal want daar komen we niet vaak en daar beetje verwend worden hoort erbij.
    Als mijn ouders bij ons op bezoek komen, dan 'verwennen' ze ook.

Zou ook het gesprek aangaan en anders kijken of een kdv of gastouder een betere oplossing is.

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ook eens met tuc. Je dochter gaat nu gewoon merken dat bij opa en oma alles mag. Onze kinderen gaan ook naar opa en oma maar gaan dan hetzelfde om met de kinderen zoals wij. Zij zijn inderdaad dan medeopvoeders. Zelfde regels, geen verwennerij etc.

Ik zou met ze gaan praten maar ik denk ook niet dat ze gaan veranderen. Als dit inderdaad niet het geval is, zou ik kijken naar gastouder of kdv.

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn oudste ging naar het kdv en werd daar niet uitgebreid verwend, maar heeft ook regelmatig periodes gehad dat hij met moeite meeging. Een en ander was sterk afhankelijk van welke andere kindjes er nog waren. Ik vond het altijd juist een bevestiging van het feit dat wij hem echt niet te kort deden, maar hem juist iets moois gaven.
    Tegelijkertijd vind ik wel dat jouw (schoon)ouders te makkelijk zijn. Bedenk met je man wat jullie echt belangrijk vinden (bijvoorbeeld maximaal 1 snoepje, vaste eetmomenten, dagelijks even naar buiten enz) en bespreek dat met ze. Houd het kort, maak geen ellenlange lijst (pick your battles) maar maak die basis wel heel duidelijk. En laat de rest dan ook gaan.
    Maar dat ze het super leuk vindt daar is natuurlijk alleen maar logisch en geen reflectie op jou.

6. GiGi01

GiGi01 Actief lid

6 dec 2012
    208
    87
    28
    Bedankt voor jullie reacties, soms is het even goed om de mening en ervaring van een ander te horen.
    Ik zit er gewoon erg mee. Ik hou heel veel van haar en dan voelt het soms gewoon niet goed dat ze nooit blij is om mij te zien als ze een dagje of nachtje is weggeweest.
    Ik ga sowieso zeker een goed gesprek aan. Ik moet alleen nog de steun van mijn man krijgen, want hij vind dat 'ik me aanstel'. :$:(

7. tuc

tuc Niet meer actief

Dat laatste is dus wel lastig.
    Het feit dat ze niet mee wil heeft natuurlijk niks te maken met jou wel of niet graag zien.
    Maar het overmatige verwennen 3 dagen per week geeft mi wel het verkeerde signaal af...zeker als ze ouder wordt.

Als je het gesprek met je man aan gaat zou ik niet beginnen over het feit dat jij het gevoel hebt dat ze liever bij opa en oma is, want die onzekerheid is een emotie waar mannen over het algemeen weinig mee kunnen en vinden dat al gauw onzin.
    Ik zou het dus eerder insteken als dat jij die verwennerij een beetje te gek vindt worden en dat jullie op die manier een lastige kluif gaan krijgen aan haar als ze ouder wordt.

En mijn advies zou echt zijn om voor andere opvang te gaan...om familie issues in de toekomst te voorkomen.

8. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies wat Tuc zegt 👆

Dit is precies de reden dat ik altikd heb gekozen voor kdv. Ik ken mn moeder en als ze met de kinderen zou blijven zou het precies hetzelfde gaan.

9. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Ik herken het wel een beetje! Alleen ligt het bij mijn dochter niet aan het feit dat ze enorm verwend wordt. Zij gaat naar een gastouder en een dag per week naar mijn ouders. Ze wordt nergens enorm verwend maar enthousiast dat ik haar kom halen is ze ook niet.
    Ze jengelt en dreint bij zowel gastouder als mijn ouders nooit en thuis doet ze het non stop. Het gaat de laatste dagen weer wat beter maar ze heeft echt maanden 90% van de tijd thuis lopen miepen. Niks was goed. Alles was reden om boos te worden of te gaan huilen/jengelen. Gek werd ik ervan en zorgde er ook voor dat ik ging twijfelen aan de hechting en haar thuissituatie. Het leek wel alsof ze zich verveelde ook hier en bij anderen was het blijkbaar leuker. Het schijnt normaal te zijn dat kinderen zich bij anderen beter vermaken..

Maar ik zou inderdaad betere afspraken maken of andere opvang zoeken. Een kind van 1.5 hoort niet 3 dagen per week volledig alles te bepalen imo.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn ze ook dol op opa en oma en krijgen ze er ook te snoepen etc... maar ze komen er niet structureel meerdere keren per week. Als opa en oma structureel oppassen, moeten ze ook mee opvoeden, dus bv regels.

Dit is ook mede de reden dat mijn moeder nooit structureel wil oppassen; zij vindt een beetje verwennen horen bij oma-zijn, en die rol wordt dus heel anders als je structureel oppast.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is dus ook de reden dat altijd heb gekozen voor proffesionele opvang. Is het nu 1 dagje per week dan is er nog wel overheen te komen maar gebeurt dit 3 x per week dan zou ik echt naar een andere oplossing zoeken.
    Als ik het zo lees dan denk ik niet dat opa/ oma zullen veranderen want die vinden het veel te leuk om het kleinkind te verwennen en hebben denk ik geen zin om zich aan regels te houden.
    Dat je kind niet blij is om je te zien heeft niets te maken met een hechtingsprobleem. Mijn kinderen liepen me ook vaak straal voorbij als ik ze bij de creche kwam ophalen.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn moeder past zo nu en dan weleens op in de kindervakanties wanneer ik moet werken. De kinderen worden dan ook enorm verwend. Wanneer ze dan naar huis gaat zegt ze zelf al van maar goed dat ik niet iedere week kom oppassen ;)

13. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Wij hebben een combinatie van opa en oma die oppassen en dagen naar het kdv.
    Mijn ouders passen al op vanaf het moment dat ik na mijn verlof weer aan het werk moest. Het eerste jaar was dit volledig en vanaf dat ons dochtertje een jaar werd gaat ze deels naar het kdv en deels passen mijn ouders bij ons op, ik vind het de ideale situatie.
    Overigens hebben wij met mijn ouders dus wel afgesproken hoe met regels en opvoeding om te gaan zodat we hierin op 1 lijn zitten en dat gaat eigenlijk heel goed, we overleggen ook vaak even als er dingen gebeurt zijn hoe we ermee om zijn gegaan zodat we dit hetzelfde houden. (Denk aan driftbuien oid en wat bij ons niet mag dat mag bij opa en oma ook niet, bv aan de afstandsbediening zitten ofzo)
    Uiteraard zijn opa en oma er ook een beetje om te verwennen en dat mag natuurlijk ook maar we hebben geen gedoe met dat ze niet blij is als wij thuis komen of haar ophalen bij het kdv. Ze is blij als mijn man komt, als ik kom of als opa en oma haar ophalen.

In jouw geval zou ik of een heel goed en duidelijk gesprek aangaan of inderdaad zoals hierboven benoemd wordt toch op zoek haar naar een andere oplossing in de vorm van kdv of gastouder ofzo. Succes!

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.234
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens met Tuc en anderen. Wat ik zo hoor vind ik zelf (persoonlijk dan he, iedereen doet het op eigen manier) ook teveel snoep, teveel zooi binnenkrijgen. Onze dochter is 1 dag per week bij mn sm, en die doet gewoon hoe wij het ook doen, erg fijn! Anders was ze nog een dag extra naar kdv gegaan. Ik vind dat structurele oppassers dezelfde opvoeding/regels moeten hanteren.
    Dat voor de rest alles willen bepalen en de heel tijd vermaakt worden, tja, dat gebeurt bij mn sm natuurlijk ook wel. De hele dag draait om Dafne, haha. Maar voor die ene keer per week vind ik dat ook niet erg. Dafne bepaalt thuis ook welk kleur bord ze wil hebben trouwens, dat vind ik niet zo erg. Zij mag ook voorkeuren hebben en dingen zelf willen beslissen, en dat mag van mij tot op zekere hoogte.
    Ik zou proberen het gesprek aan te gaan. Hou het bij jezelf, zonder teveel verwijten te maken. Probeer een compromis te zoeken, dat kan natuurlijk ook. Verwennen met aandacht mag, teveel te snoepen geven niet bv. En als het niet naar tevredenheid loopt, kun je altijd nog een kdv zoeken.

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wow 1,5 jaar en al zoveel bepalen en snoepen vreselijk!

Mijn schoonmoeder is ook zo koppig, uit eindelijk gaf im gewoon zelf brood en fruit en tussendoortje mee. Maar op ging het niet ! Ze kreeg van alles behalve wat ik mee gaf erg vervelend!
    Praten hielp niet want dan zei ze gewoon ze heeft niet zoveel gehad. Maar avond eten? Hoo maar!

Ik zou dus proberen echt duidelijk.te zijn.met wat ze mag en anders inderdaad kdv of go.

16. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wat vind je nu het ergste? Dat ze in veel dingen haar zin krijgt en aardig verwend wordt? Of dat je denkt dat ze jou mindere leuk vind en het leuker vindt bij opa en oma?

17. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Opa en oma mogen hier best af en toe verwennen maar niet als ze oppassen. Mijn schoonmoeder past 1 dag per week op hier thuis dus dan valt er weinig te verwennen want snoep e.d. heb ik gewoon niet in huis. En dat ze dan 1x fruit en 1x rozijntjes krijgt ipv 2x fruit prima. Mijn moeder past af en toe op maar die geeft dan wel minimaal 1 x fruit en geen snoep. Als we er op viaite zijn vragen ze altijd eerst of ze ieta wel of niet mag van ons. Meestal geen probleem maar als we nee zeggen is dat ook prima

18. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Het mag van mij bij opa en oma echt wel wat soepeler dan thuis, daar zijn ze opa en oma voor. Maar het moet ook niet zover gaan dat een kindje van 1,5 alles kan bepalen en jij thuis met de ellende zit.

19. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik herken het wel. Onze ouders passen ook 3 dagen per week op. Gelukkig wordt ze niet zoveel verwend maar wat je zegt, die dagen hebben ze volledig vrij voor onze dame en dus ook alle aandacht waarbij wij op onze vrije dagen nog meer dingen te doen hebben dan alleen spelen met dl. Rond de leeftijd van 1,5 wilde ze ook niet mee naar huis. Absoluut niet enthousiast als we kwamen (mama/papa weg, s hier blijven was ook geen uitzondering). Maar nu... Ze is oprecht blij als wij komen en gaat ook zonder morren mee. Wel als we samen zijn dan hoeven wij niks te doen want dan is het oma voor en oma na maar ach dat zij dan maar zo.

Ik zou me dus niet te druk maken over hechting maar wel een goed gesprek aangaan over het verwennen. 100% hetzelfde als thuis wordt het niet maar met name alles bepalen en alles krijgen is niet fijn. Geef daarbij ook aan dat je heel blij bent met de oppas maar dat het erge verwennen toch niet de bedoeling is zo vaak in de week. Succes ermee!

20. Koon

Koon Niet meer actief

Nee, je dochter heeft geen hechtingsstoornis. Daar is wel wat meer voor nodig dan opa's en oma's die doorslaan in verwennerij.

Dat ze thuis boos gedrag laat zien is vrij normaal. Past sowieos bij de leeftijd. Ze voelt zich (als het goed is) veilig thuis om met boos zijn te oefenen. Mama vindt mij toch altijd lief, ook al doe ik boos. Juist een teken van hechting.
    Wellicht voelt ze die ruimte bij haar grootouders niet. Grenzeloos zijn kan erg onveilig zijn voor kinderen zelfs. Zo'n hummel weet helemaal niet waar ze aan toe is. Ze is veel te klein om zelf de regie compleet in handen te hebben. Zulke jonge kinderen hebben nog heel erg de begrenzing en begeleiding van volwassenen nodig.

Wat betreft opvoeding moeten jullie met jullie ouders proberen meer op 1 lijn te komen en dat kan alleen door een serieus gesprek met ze aan te gaan. Als grootouders zo veel oppassen zijn het opvoeders en geen verwen opa en oma meer. Als ze dat niet kunnen of willen inzien, zou ik zeker op zoek gaan naar een andere oppas/opvang.

Deel Deze Pagina