slapen overdag: wel of niet in donker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mam2011, Jan 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mam2011

mam2011 Lid

Aug 23, 2011
    25
    0
    0
    mijn zoontje van 3 maanden laat zich 's avonds na de fles van 19.00 en 23.00 uur en na zijn nachtvoeding (ja die heeft hij helaas nog :() prima (wakker) in bed leggen. Hij miert nog wat en gaat dan slapen.
    Alleen overdag lukt het voor geen meter. Kraamverzorgster gaf aan dat het licht in de kamer moet zijn overdag voor het dag en nachtritme. Maar als in zijn klaarlichte kamertje ligt, ligt hij alleen maar met armen en benen te zwaaien en blijft klaarwakker ondanks dat hij van te voren slaapsignalen heeft afgegeven. Hij draait ook zijn hoofd vaak naar het raam (lees: licht).
    Is het onverstandig om de kamer overdag niet toch (wat) donkerder te maken, want op deze manier krijgt hij niet de rust die hij nodig heeft. Nu moet ik hem in slaap wiegen en voorzichtig neerleggen waarbij hij 8 vd 10 keer weer wakker wordt.

2. Samy84

Samy84 Bekend lid

May 29, 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Persoonlijk deed ik een stukje van het gordijn toe zodat het niet fel in de kamer is, er blijft toch wel genoeg verschil tussen donker en licht en ik vind het belangrijker dat ze goed slaapt.

3. natalie78

natalie78 Actief lid

Aug 5, 2009
    380
    0
    0
    Mijn zoontje is iets ouder heeft het zelfde probleem slaapt slecht overdag.
    Bij opa en oma slaapt hij in z´n bak in een donkere ruimte wel goed moet hem vaak wakker maken.
    Volg je gevoel en probeer het gewoon.

4. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

Nov 8, 2009
    4,023
    10
    38
    Female
    Somewhere
    Ik heb altijd zijn gordijnen dichtgedaan als hij ging slapen, ongeacht of het dag of nacht was.
    En hij weet precies wanneer het dag en nacht is hoor, mijn zoontje kan gewoon niet slapen als het licht is. Dat lukt mij zelf ook moeilijk.
    Zou het dus gewoon proberen.

5. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Hier ook altijd de gordijnen dicht als hij in zn kamer sliep. En als hij in de woonkamer sliep dan zorgde ik ook dat het niet al te fel licht was. Een dag- en nachtritme heeft ie vanzelf geleerd, maar overdag in het licht slapen vind ik zelf ook niet fijn.
    Ik zou dat ook proberen, misschien helpt het.

6. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik doe ook gewoon het gordijn dicht, het is hier dan toch niet pikkedonker..

7. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hier slaapt ons meisje overdag ook in het donker, we doen de rolluiken helemaal dicht. Dan slaapt ze veel beter. En haar dag/nachtritme is echt niet verstoord.
    's nachts slaapt ze aan één stuk door. ;)

8. frommel

frommel Fanatiek lid

Apr 26, 2010
    1,042
    0
    0
    Ook altijd de gordijnen dichtgedaan overdag. Heeft volgens mij geen effect gehad op d'r dag en nachtritme, dat gaat prima! Vind het zelf gewoon duidelijk voor haar, als ze een slaapje moet doen gaan de gordijnen dicht, en dan nestelt ze zich al helemaal in.

9. FishersGirl

FishersGirl Actief lid

Apr 9, 2011
    378
    0
    0
    Regio Utrecht
    Hier ook altijd de gordijnen + verduisterende rolgordijnen dicht overdag, anders doet mevrouw echt geen oog dicht. Het dag-nachtritme heeft ze heel goed door, want overdag wordt ze altijd na een uurtje/anderhalf weer wakker en 's avonds na de flessen van 19:00 en 23:00 slaapt ze lekker door... :)

10. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

Feb 25, 2010
    424
    0
    0
    's nachts luxaflex en gordijnen dicht. Overdag zijn de luxaflex naar beneden, maar wel open. Als vanaf het begin en hij slaapt prima dan.

11. Sahi

Sahi VIP lid

Apr 4, 2010
    5,186
    0
    0
    Dordrecht
    Ik laat Yanna in het licht slapen en zij slaapt lang niet altijd direct in. Soms ligt ze wel een half uur te wurmen/kletsen/spelen in bed voor ze inslaapt. En soms gaat ze na dat halve uur huilen en haal ik haar er weer uit. Maar de andere keren valt ze wel in slaap en pakt ze een paar uurtjes goede slaap, in de box maakt ze alleen hazeslaapjes.
    's nachts dacht ik dat ze aan 1 stuk sliep, tot ik een keer na een avond uit ging kijken en ze stilletjes druk aan het spelen was. Dus zolang ze stil is, kan het best dat ze 's nachts ook veel wakker is, dat zie ik natuurlijk niet. Toch meldt ze zich pas tegen 8.30.
    Zolang ze niet ligt te huilen, laat ik haar in de middag lekker in bedje voor het idee en voor mn eigen rust.
    Je moet je eigen gevoel volgen hoor! Ik zou het zelf alleen niet te donker maken vanwege dat dag-nacht ritme

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook hoor.

Tijdens middagslaapje gewoon de gordijnen dicht. Anders slaapt Aiden gewoon niet. Ook hij kijkt dan naar het licht en hij doet van alles (brabbelen, spelen), maar slapen ho maar. Met de gordijnen dicht slaapt hij prima. Ook 's avonds valt hij zonder morren in slaap.

Ik kan zelf ook niet slapen als het licht is. Sterker nog, ik kan alleen slapen als het pikkedonker is. (Als er een streepje licht door de gordijnen komt, moet het gordijn nog wat beter dicht bijvoorbeeld.)

13. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Mijn zoontje slaapt wel in het licht. Ik doe het gordijn wel een klein stukje dicht zodat het niet te fel is.

Je kan altijd proberen de kamer (iets) donkerder te maken, dan kan je zien of hij daar beter op reageert.

14. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

Dec 25, 2008
    5,486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hier de kamer altijd pikkedonker voor onze zoon!
    Hij kon gewoon absoluut niet slapen met licht!

En we hadden 's avonds een (ander) vast ritueeltje (nog steeds) van in bad gaan, fles, nog even kletsen bij papa of mama op schoot en naar bed. Dus dan weten ze echt wel dat ze de nacht in gaan!

Het is soms onhandig bij logeerpartijtjes maar we stoppen nu altijd al een rol vuilniszakken en plakband in de tas! Raam dichtplakken en hij slaapt net zolang als thuis:D

15. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Wij hebben de eerste maanden dochter altijd overdag in het licht laten slapen, maar ze sliep zo ook gewoon goed (en overal). Toen ik begon te merken dat dat minder werd ben ik de gordijnen dicht gaan doen. Ik zou gewoon naar je kindje kijken.

16. Djamila

Djamila Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,221
    3
    0
    Wij doen overdag ook egwoon de rolluiken dicht, er komt dan nog genoeg licht in de kamer van de andere kamers.

17. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Toen ze hier beter sliep in het donker, was de keuze voor mij snel gemaakt. Ga ik geen probleem van maken en ze weet prima het verschil tussen dag en nacht.

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    hier waren de gordijnen ook dicht overdag, een schuin raam en de zon staat erop, dus vandaar. En ik denk niet dat het uitmaakt, ze heeft een heel goed ritme en haar eigen klokje vertelt haar wel dat het de lange slaap is want dan geeft ze zich op de ene of andere manier sneller over aan het slapen.

19. zeehondje

zeehondje VIP lid

Oct 30, 2007
    5,754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Volgens mij is dat advies alleen voor de eerste tijd. Nu hebben ze een dag- nachtritme ontwikkelt en kan je het overdag ook gewoon wat donkerder maken. Doen wij in ieder geval wel.

20. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Plus1

Share This Page