Slapen premature baby's meer?

Discussie in 'Prematuur' gestart door moontje2008, 16 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hallo allemaal..

Eigenlijk zit ik hier niet helemaal goed want onze mooie meid is geboren met 37+1, dus net niet prematuur meer...

Maar ze was natuurlijk ook geen 42 weken... Ze weegt nu 3000 gram en doet het goed alleen slaapt ze vrij veel en drinkt ze heel langzaam.. borstvoeding gaat via kolfen met de fles aangezien mijn tepels ingetrokken zijn en ze gewoon geen gulzige drinker is..

Mijn kraamhulp geeft eerlijk toe dat ze weinig kindertjes heeft verzorgd van 37 weken en behandeld haar als een "normale" baby, maar is dat wel fair? Kun je van een kindje van 37 weken verwachten dat ze net zoveel slaapt en drinkt als eentje van 41? Ik raak gestressed van haar voedingsschema en vanmiddag heeft ze de verloskundige gebeld omdat ze erg vast in slaap was..

De verlos heeft haar helemaal onderzocht en zei dat ze kerngezond was en dat we wat losser moeten worden met voeden en slapen..

Wie herkend dat vele slapen een beetje? ze slaapt telkens zo'n 3 uur en wil dan drinken, 's middags slaapt ze vaak zo'n 4 uur..
    Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik echt zo groen als gras ben, ik voel me erg afhankelijk van de info van mijn kraamhulp.

Alvast bedankt!

x

2. joanita

joanita Fanatiek lid

7 okt 2008
    2.027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    hyey
    mijn zoontje is met 36+3 geboren,
    prematuur en dymatuur. woog 2075 gram bij de geboorte.
    heeft 3 dagen sondevoeding gehad en vanaf dag 2 elke keer 5 cc dit met elke dag 10 cc opgebouwd,
    mijn zoontje doet het geweldig en drinkt nu 5 flessen van 150+5 helemaal op.
    mijn zoontje slaapt sinds een dag of 2 vaak van 11 tot 6a 7 door.
    dus wordt gewoon behandeld als een kindje van zijn leeftijd nu zeg maar dus bijna van 9 weken,
    hij is en blijft nog een tijdje te klein, en te licht maar doet het kei goed.
    succes en groetjes
    joanita en kleine jamy

3. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Hier geen prematuur maar een dysmatuur kindje dat wel ontzettend veel en vast sliep. Melde zich ook nooit voor een voeding, moest haar altijd wakker maken en tijdens het voeden viel ze 9 van de 10 x weer in slaap om niet meer wakker te worden.
    We moesten Tess van de KA iedere 3 uur so wie so wakker maken voor een voeding en dan dronk zij een heel klein beetje (weet zo niet meer precies hoeveel, kan het event wel voor je opzoeken? ) waar ze dan in totaal wel 3 kwartier tot een uur over deed.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoon is een maand tevroeg geboren.. die sliep absoluut niet meer dan een gewone baby, eerder minder, hij heeft de eerste 10 weken overdag alleen maar gehuild,

nadat we bij de osteopaat zijn geweest slaapt hij opeens wel heel goed, 3 slaapjes van een uur/anderhalf uur op een dag.
    en hij slaapt ook door van 20.00 tot 07.00

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

nou, toch vreemd wat ik eruit begrijp is dat jullie de kleine wakker maken voor voeding? dat hebben wij nooit gedaan, gewoon gekeken of hij wakker was en hij kon het goed aangeven, is met 37 weken thuisgekomen. Toen hij kleiner was sliep hij zowat de hele dag en kreeg sondevoeding. Rond een week of 34 kwam daar duidelijk verschil in, hij ging wakker worden rond voedingstijd en om zich heen kijken (webcam)
    rond week 35 werd hij daarbij onrustig en rond week 36 ging hij huilen omdat hij zuigbehoefte had. Daarna werd hij steeds langer wakker.
    persoonlijk denk ik dat er verschil zit tussen het slaap/wakker gedrag van een baby die te vroeg is geboren en een baby die 42 weken geboren wordt.
    Wij kregen couveusenazorg, maar dan ook door iemand die daar geen kennis van had. Ik heb daar geen problemen mee gehad. maar we hoefden hem van haar niet wakker te maken, gewoon kijken wanneer hij wakker is en als hij gaat huilen om eten, dat deed hij prima om de drie uren zoals hij gewend was.
    liefs

6. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ik denk dat ieder kind verschillend is wat betreft de hoeveelheid slaap die het nodig heeft. Wel kan ik me voorstellen dat een prematuur/dysmatuur meer slaap nodig heeft om aan energie te komen. Vaak maken ze een inhaalslag en daar heb je kracht en energie voor nodig. Waar kun je dat beter opdoen dan na een lekkere poos slapen?

Uit jouw verhaal maak ik op dat jullie kleine meisje nog heel jong is. Misschien moet ze nog bijkomen van haar geboorte. Of ze heeft gewoon heel veel slaap nodig.

Misschien moet je het advies van je verloskundig opvolgen en er iets losser in worden (hoewel ik heel goed begrijp dat dat makkelijk is gezegd, je bent toch onzeker en wilt alles zo goed mogelijk doen). Wakker maken voor een voeding kan volgens mij geen kwaad. Als jij je daar beter bij voelt moet je dat gewoon doen. Wij moesten ook vaak een van de twee jongens wakker maken voor een voeding (we voeden ze tegelijk).

Succes en geloof me, over een paar weken denk je: 'Was ik daar zo onzeker over?' ;)

7. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi hoi,

Wij kregen wel het advies om overdag niet meer dan ongeveer 3 uur tussen de voedingen te houden omdat anders de bloedsuiker spiegels te veel schommelen. Ons oudste zoontje was toen 2700 gram en met 37 weken geboren. De laatste voeding rond 23:00 uur en de eerste dagvoeding rond 7 uur. Er tussen in kreeg hij nog een nacht voeding. Hij dronk toen ongeveer 70-120 cc per fles en ik kreeg te horen dat dat veel was. Maar hij groeide goed dus oke.
    Voordeel van borstvoeding: je kunt niet zo snel te veel geven. Verder hebben wij wel veel op verzoek gevoed. Als ze zo klein zijn zit er niet echt een ritme in. Dat pakken ze later vanzelf wel op. We hielden alleen wel in de gaten dat er niet te lang tussen voedingen zat. Op advies van het ziekenhuis.

Succes, Josie

8. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Wij moesten Tess iedere 3 uur voeden ivm een dalende bloedsuikerspiegel. Tess meldde zichzelf nooit voor een voeding ( meld zich trouwens nog steeds niet als ze moet eten) en daarom moesten we haar dus wel wakker maken.

9. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    josefien is met 37 weken en 2 dagen geboren en was al een klein kindje.... de 1e 2 en een halve week was het alleen eten en slapen, eten en slapen... heb haar praktisch niet met haar ogen open gezien...ook koste het drinken haar veel moeite en hield ze zichzelf slecht warm .. ze was kerngezond maar had gewoon nog weinig kracht... door dat vele slapen laadde ze iedere keer haar baterijtje weer op voor de voeding en daarna was ze weer moe.

gr jose

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hey allemaal..

Ben er nu een beetje achter dat ik een avond kindje heb.. overdag lekker tukken, 's avonds de wereld verkennen..

Mijn huisarts zei dat ze nog in de baarmoeder zat, maar dan buiten.. en dat ze idd lekker moet aansterken. Ze komt nu ongeveer om de drie uur en drinkt dan zo'n 70 a 80cc, laat echt gigantische boeren en vind het heerlijk om te plassen als mama of papa net een schone luier pakken.. Zou wel onzin zijn, maar er komt dan regelmatig zo'n gelukzalige glimlach op haar gezicht.. vandaag was ik niet snel genoeg en presteerde ze het om gezellig met haar voet in haar poepluier te roeren, en dan loop ik nog vrolijk poepliedjes tegen haar te zingen.. ze krijgt echt alles voor elkaar bij papa en mama :D

Bedankt voor jullie ervaringen!

Dikke kus

Monique en Eefje!

Deel Deze Pagina