hoi hoi, Hier echt een super onzekere nieuwbakken mama van een zoontje van 3,5 week... zoals de titel al zegt: ik snap helemaal niks meer van de temperatuur van de kamer waar de baby slaapt en wat hij dan aan moet en hoe hij toegedekt moet zijn. Mijn kraamhulp vond mijn huis koud (oud/enkel glas en toen we thuis kwamen was het buiten 3 graden) en dekte heb bedje op met laken en 2 dekens. B had een romper met lange mouwen aan en een shirtje met langen mouwen (+ broekje, sokjes en mutsje). Wij hebben de verwarming aangelaten zodat het een graad op 19/20 in de kamer was. Toen hij zijn temperatuur vast kon houden, ging het mutsje af maar de rest bleef. Gisteren was het hier prachtig weer en de avondzon staat op de slaapkamer. Daardoor was het vrij warm binnen (begin vd avond z'n 23 graden). Nadat we het raam een tijdje open hadden gehad, gingen we uiteindelijk slapen met ongeveer 21 graden. Omdat dat best warm is voor een baby, heb ik 1 deken van zijn bed gehaald. Ook omdat dit dit sowieso het standaard advies is, toch? Wel nog in romper lange mouwen + shirtje lange mouwen + broekje + sokjes. Vannacht heb ik hem voor de zekerheid getemperatuurd en hij was 36,5 graden... Dat is toch te koud? Ik heb hem snel toch die extra deken gegeven en vanmorgen was hij 37 graden. Toen was de slaapkamer ook 18 à 19 graden. Dit is toch best raar? Zou hij gewoon kouwelijk zijn? Ik weet nou niet meer hoe ik hem toe moet dekken... Ik heb ook een slaapzakje (best een dikke) voor hem gekocht (zie plaatje hieronder) omdat hij altijd met zijn bovenlijf boven de dekens ligt, maar ik heb echt geen idee hoe ik dit nu moet gebruiken... Doordat ik enkel glas heb en geen thermostaat, is het best een uitdaging om de temperatuur hier goed te houden. Als het buiten koud is,is dat niet zo'n probleem: ik zet gewoon de verwarming aan. Maar als het warmer gaat worden, kan ik het in huis niet zomaar kouder maken? Wat doe ik dan??? Ik lees overal dat als de baby wat ouder is, de kamertemp ECHT NIET boven de 18 graden mag zijn... De kans is groot dat ik dat niet voor elkaar ga krijgen. Wat te doen?? Daarnaast ben ik ook onzeker hoe hem aan te kleden/toedekken met dekentjes etc. als we naar buiten gaan. Zijn daar toevallig richtlijnen voor? Ik begrijp dat je niet bij elke temperatuur kan aangeven wat ik hem aan moet doen, maar ik hoop dat er toch een soort van richtlijnen zijn (ik hou erg van structuur en houvast zoals je kunt zien... ) De opmerkingen die ik op internet vind: "je moet zelf een beetje aanvoelen", daar kan ik niks mee Ik heb het knopje "moeder instinct" nog nergens kunnen vinden en ben gewoon super onzeker... Ik hoop dat je me kunt helpen!
Hoi hoi, Natuurlijk kan ik je helpen. Ten eerste doe je het hardstikke goed hoor. Toen het te warm was op de kamer heb je actie ondernomen, en toen hij 36.5 was, heb je weer actie ondernomen. HIj is niet kouwelijk hoor, met twee dekentjes en normale kleding warmt hij weer op tot 37 graden. Een standaard advies bestaat eigenlijk niet. Ieder kind doet het anders, en de buitentemperatuur kan het erg beinvloeden. Zoals de kraamhulp heeft gezegd; bij een kamertemp van 18/19 graden, twee dekentjes, lakentje, romper lange mouw, en normale kleding of als ze wat ouder zijn een pyama. Maar als de kamertemp gaat stijgen door de buitentemperatuur, moet je actie ondernemen door bijvoorbeeld een deken eraf, lange mouw romper verwisselen voor korte mouw. Dat is bij een temp zoals het gisteren overdag was. Het is vannacht flink afgekoeld, en dan moet je weer terug naar twee dekentjes. Dag en nacht scheelt veel. Wat je ook kunt doen 's nachts, is de slaapzak aandoen over een romper met lange mouw, gewone kleding en geen dekentje. Met een dekentje is het al snel te warm. Is het wel een kleine maat slaapzak? Over een tijdje als het een graad of 20 is buiten, kun je de slaapzak aan doen zonder kleding, maar wel met een romper eronder. Als het 30 graden is buiten is de slaapzak veel te warm. Het wisselt nu nog erg buiten, dus is het ook wisselen met kleding. Over een tijdje wordt het nog warmer, ongeveer 20 graden, en dan kun je volstaan met een romper lange mouw, en de slaapzak, of een romper zonder mouw, en normale kleding, en een dekentje. Als het echt hartje zomer is, en 30 graden buiten, dan is een romper en lakentje bijvoorbeeld genoeg. Als het zo warm is dan kun je de babykamer niet op 18 graden houden, maar je kunt wel proberen het zo koel mogelijk te houden. Pas de kleding aan de temperatuur aan. Als je kindje bezweet is op de rug is het te warm geweest. Als je het niet vertrouwt is temperaturen een goede optie. Meten is weten!! Als je met je kleintje naar buiten gaat, wat nu natuurlijk heerlijk is, kleed hem dan altijd net iets warmer als je zelf. Als je zelf in je t shirt kan, doe hem dan een vestje aan. Als je zelf in je winterjas gaat, doe hem dan een jas aan en een mutsje op. Houdt er ook rekening mee dat hij zichzelf steeds beter zelf op temperatuur kan houden. Groetjes Adrienne
Ontzettend bedankt voor je snelle reactie! Het slaapzakje is maat 50/62. Ik heb 'm een x aangedaan bij het wandelen buiten ipv een jasje (ik heb alleen een dik "skipak" en daar vond ik het toch wel te warm voor van de week), dus ik weet dat hij rond zijn nek goed past. Alleen de armen zijn wat lastiger (beetje lang). Waren jouw adviezen incl de mouwen van de slaapzak? Kan ik hem ook zonder de slaapzakmouwen gebruiken? Of moet ik dan zijn kleding aanpassen? Sorry voor alle vragen...
Hoi hoi, Ik zou 's nachts de mouwen er af ritsen hoor, anders denk ik dat het te warm is. Dan moet je wel even goed opletten of de armsgaten niet te wijd zijn. Normale kleding eronder en zonder deken. Voor buiten kan het wel, maar kleding, slaapzak en een dekentje is dan te warm. Dus zou ik kiezen om een jasje aan te doen, en een dekentje erop. Als je toch de slaapzak wil gebruiken buiten, doe er dan geen dekentje op. Zeker als het 15 graden is. Even tempen als je weer terug bent, zegt je of je het goed hebt gedaan. Advies was zonder mouwen! Groetjes en geniet van het mooie weer! Adrienne