Onze man heeft vanaf een week of 7 in de pacco ingebakerd gelegen. Omdat hij afgelopen vrijdag zijn vaccinatie kreeg, hebben we deze gelegenheid aangegrepen om "uit te bakeren". Ik had een sleepy wings in huis en daar heeft hij dit weekend redelijk in geslapen (niet zo goed als in de pacco, maar dat lijkt me logisch, hij moet wennen aan de nieuwe situatie). Ik stop hem nog wel strak in onder een laken. Het inslapen duurt wat langer, hij moet echt leren omgaan met een beetje meer vrijheid. Nu is het vandaag op het kdv niet zo best gegaan met slapen. Normaal kan hij daar echt uren tukken in de pacco, maar in de sleepy wings heeft hij heel weinig geslapen en veel gehuild. Ze hebben me gevraagd om morgen weer de pacco mee te nemen, zodat als het niet lukt, ze hem toch zijn rust kunnen geven in de pacco. Op zich vind ik het fijn dat ze zo meedenken, maar nu ben ik ook een beetje bang dat het te verwarrend voor hem wordt. De ene keer wel en de andere keer niet in de pacco. Maar ik wil ook niet dat hij helemaal gestresst raakt op het kdv omdat hij niet kan slapen. Wat vinden jullie? Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Ik denk dat het nog te vroeg is om af te bouwen, maar misschien kan je een stugge slaapzak met mouwen proberen?
Ik vind het lastig. Hét grote nadeel van inbakeren is dat je het soms weer moet afleren. Ik heb niet echt een tip, maar ik kan je wel vertellen hoe wij het hebben gedaan: Onze zoon heeft tot zo'n 3-4 maanden ingebakerd gelegen in de Pacco. Toen hij tekenen van omrollen begon te vertonen, zijn we abrupt (cold turkey) gestopt. In plaats daarvan hebben we hem in een stug (winter) slaapzakje in bed gelegd. Eigenlijk ging dat direct goed om 2 redenen: de stugge slaapzak beperkte ook enigszins zijn bewegingen (jullie hebben daarvoor de sleepywings) en hij heeft 's nachts nooit ingebakerd geslapen, want hij sliep, gek genoeg, 's nachts wel altijd goed. Daarnaast zat ons het weer ook wel mee, want nu is het wat te koud voor die dikke en stugge slaapzakken, dunkt me Oh, ik heb nog wel een tip: wist je dat er speciale uitbakerdoeken bestaan? Anders eens op de website van Pacco kijken? Of misschien via MP?
Wij hebben het per slaapje afgebouwd. Begonnen met die na de ochtend fles. Toen dat goed ging, ook het volgende slaapje en zo week je naar de nacht toe. Lukte het een keer niet, dan weer in de pacco. Maar altijd wel eerst echt zonder proberen. Doordat je het per slaapje afbouwt, krijgt hij wel nog genoeg slaap met en went hij langzaam aan het slapen zonder en bouw je een beetje structuur erin, ook voor de opvang. Succes!
hier hetzelfde. vandaag vaccinatie dus mag niet inbakeren. heb een half uur zn handen vastgehouden en dan slaapt ie een half uur door. vanmiddag hoeft mn vriend hetzelfde gedaan. nu hebben we hem toch maar ingebakerd aangezien hij geen verhoging heeft. 1 mei is einddatum inbakeren volgens cb omdat hij anders te gewend is geraakt. maar hij kan al niet meer zonder. dus baker liever tot zes maanden door en zie dan verder. toch nog twee maanden extra slaap )
Soms zijn ze er gewoon nog niet aan toe. Mijn zoontje was pas uitgebakerd toen hij zes maanden was (na meerdere pogingen gedaan te hebben).
Kan je zoontje al zelf draaien? Hoofdje goed opzij doen? Mijn zoontje heeft 7 mnd ingebakerd gelegen. Afbakeren was echt moeilijk! Sleepy wings van alles geprobeerd. Uiteindelijk een strakke afbakerdoek geprobeerd waar steeds 1 armpje uit kon en dit geoefend. Eerst ene armpje dan de andere. Wat bleek??? M'n zoontje is een buikslaper. En hoe! Kwam hem dus ineens op z'n buik tegen in zijn bedje met nog 1 armpje in de afbakerzak. Toen hij ontdekte dat hij zelf op zijn buik kon draaien deed hij niet anders en de afbakerzak was verleden tijd . Nu is hij bijna 17mnd. Ik tref hem in zijn ledikantje altijd op z'n buik. Nooit meer op z'n rug gezien. Zelfs als hij 's ochtends wakker is en ik kom binnen begroet hij mij op z'n buik .
Hier precies zo... ook een buikslapertje! Zonnestraal, geweldig dat je weer zwanger bent, gefeliciteerd!
Bedankt voor jullie reacties. Zelf ben ik er best huiverig voor om het afbouwen nog langer uit te stellen... Eigenlijk zou ik in de toekomst wel over willen naar een slaapzakje, maar dan mist hij toch ook weer het strakke instoppen wat hem nu ook weer wat meer beperkt. Aan de andere kant is hij zonder pacco zo beweeglijk, hij vindt gewoon geen rust zonder iets straks over hem heen. Maar op een gegeven moment wordt hij natuurlijk zo sterk dat die lakens ook niet meer strak blijven zitten. @Pientje: ik heb hetzelfde zitten denken. Op het kdv krijgt hij toch meer prikkels te verwerken en is het onrustiger. Hij slaapt dan waarschijnlijk toch nog het beste in zijn vertrouwde pacco. @Zonnestraal: tja, dat draaien is nog een beetje lastig te zien. Op het speelkleed houdt hij zijn hoofdje goed omhoog en kijkt hij alle kanten op als hij op zijn buik ligt. En op een gegeven moment is het dan "plof", neus in het kleed en dan is hij het zat om op zijn buik te liggen. Hij probeert ook om op zijn knietjes te komen, dus echt lekker liggen doet hij dan niet. Maar misschien is dat in bed wel anders. Het is het proberen waard. Ik ben zelf ook een vervent buikslaper al vanaf mijn geboorte . @Siertje: klinkt ook wel logisch. Eigenlijk slaapt hij hier in de nacht het beste...zou dan zelf dus eerder met het nachtslaapje starten. @Minerva: ja, die stugge slaapzak van de hema zou nu uitkomst bieden maar die is nu echt veel te warm. Het is al een warmbloedig ventje... heb nu wel een little company solo slaapzakje in huis, maar die valt nog zo ruim, dus dat is ook niet echt een oplossing.
Je kunt misschien dan beter even wachten totdat je het idee heeft dat hij z'n hoofdje goed opzij kan doen en dat hij zelf om kan rollen (en terug kan rollen). Dus tot dan lekker in z'n pacco. Nu zal ik bij m'n volgende beeb (als hij ingebakerd moet worden, hoop van niet) eerder kijken of het met buikslapen wel lukt dat afbakeren. Met m'n zoontje wist ik niet dat dat dè oplossing was! Maar pas met 7 maanden en vind dat zelf ook wel erg lang. En hij kon rollen, dus eigenlijk mocht hij niet eens ingebakerd. Heb me best zorgen gemaakt toen. Hij rolde dus zelf ineens met de afbakerdoek met 1 armpje los op z'n buik. En toen wist ik dat dat de oplossing was. Ik had deze om af te bouwen, een slaapzakje lekker strak om z'n lichaampje heen. En slaapzak is niet te warm.