slapen tussen 20.00 en 23.00

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maaikenaomi, 24 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maaikenaomi

maaikenaomi Niet meer actief

hoihoi,

Sinds kort eindelijk een beetje een schema erin bij de kleine meid :)
    Ze is nu 13 weken en na weken zp en internet afstruinen naar tips heeft ze het nu uiteindelijk zelf geregeld. Het ziet er ongeveer zo uit:
    6.45: fles 150 cc (ik moet werken, en geef haar deze fles meestal slapend, soms wordt ze wel eens wat eerder wakker, dan krijgt ze hem dus gewoon eerder, daarna leg ik haar gelijk weer terug en slaapt ze gewoon verder. Komt ze voor 6en dan proberen we eerst een speentje en dat lukt eigenlijk altijd)
    10.15: wakker maken, anders drinkt ze haar fles van 11.00 niet leeg
    11.00: fles 150cc
    tussen 11.30 en 12.00: weer naar bed. De ene keer slaapt ze door tot bijna dr volgende fles, de andere keer slaapt ze maar een uurtje. Dan gaat ze mee naar beneden in de box tot ze weer moe is om dan nog even naar bed te gaan.
    15.00: fles 150 cc
    tussen 16.00 en 16.30 naar bed. Zelfde verhaal als bedtijd van 12.00.
    19.00: fles 150 cc
    19.30: douchen
    20.00: na slaapritueel in bed
    23.00: droomvoeding 150 cc

Wat vinden jullie van dit schema? Komt het een beetje overeen met hoe jullie het doen met zoon-/dochterlief?
    Want nu het "probleem": Tot ongeveer 2 weken geleden ging ze rond 21.00 naar bed, ze viel dan eigenlijk gelijk in slaap en bleef slapen (met droomvoeding om 23.00) tot een uur of 6/7. Sinds haar flessen dus volgens bovenstaand schema zijn slaapt ze heel lastig na 20.00. Ze is doodmoe, want valt bij wegleggen wel gelijk in slaap. Maar wordt standaard na +/- 3 kwartier (1 slaapcyclus dus ongeveer) weer wakker. Is dan wel goed met speentje te sussen, valt dan ook weer in slaap voor kwartier/half uur om dan weer te huilen om dr speentje. Dit gaat dan zo door tot 23.00, dan krijgt ze haar fles om daarna als een blok in slaap te vallen (soms 1 keer nog een speentje terug doen).
    Eigenlijk wil ik haar niet uit bed halen tussen die tijd omdat ze natuurlijk dan gewoon hoort te slapen, ze gaat ook niet huilen ofzo, ze jammert om dr speen, heeft ze die weer valt ze weer even in slaap tot ze hem weer kwijt is.
    Of zouden jullie haar er gewoon uithalen? Ik weet niet goed waar ik nou goed aan doe, vooral omdat ze dus niet "overstuur" raakt zoals ze overdag doet als ze het dus zat is en dr bed uitwil.
    Mogelijk heeft iemand hier de tip/goed advies/een ik zou het zo doen verhaal :)

2. Lot1909

Lot1909 Actief lid

3 nov 2012
    152
    15
    18
    NULL
    NULL
    Misschien gaat ze wat te laat/overprikkeld naar bed?
    Onze zoon valt om 18:15 al bijna om van de slaap. Het wassen en douchen doen wij zoveel mogelijk in de ochtend. Maar wellicht hoort dit bij jullie slaspritueel.
    Mijn zoon is 19 weken en wij hebben al weken dit schema:
    6:45-7:15 eerste fles
    7:30 terug naar bed
    9:45 wassen en aankleden
    Spelen, knuffelen, of boodschappen oid
    11:00 2e fles
    11:30 slapen tot ongeveer 13:00/13:30
    Spelen, knuffelen of uitstapje
    15:00 3e fles
    15:45 slapen
    17:00 spelen, knuffelen
    18:15 pyama aan
    18:30 4e fles
    19:00 naar bed
    22:30 droomvoeding

Ik zou haar iig niet uit bed halen tenzij je merkt dat ze mamahonger heeft, dan lekker bij je houden/dragen. En knuffelen. Anders zo min mogelijk prikkels voor het slapen gaan. Is mijn mening. Ik merk aan mijn kleine dat hij daar gevoelig voor is en minder goed slaapt (lees: onrustig, steeds wakker na 3 kwartier, jengelig etc) als er veel prikkels in de middag/ avond zijn.

3. maaikenaomi

@lot1909 thans voor het antwoorden! Op dit moment is het douchen inderdaad part of het slaapritueel, vooral omdat ik dus 3 dagen werk en ik schoonmama niet onder de douche ga sturen met d'r 's ochtends :D
    Plus moet stiekem toegeven dat papa en ik er ook wel van genieten om omstebeurt met d'r onder de douche te gaan ' 's avonds.
    Maar die prikkels zou inderdaad kunnen natuurlijk... Al hebben we ook wel eens het douchen overgeslagen omdat ze gewoon echt al te moe was, maar dan hadden we hetzelfde verhaal... Kan natuurlijk ook dat ze gewoon al overprikkeld was sowieso...
    Pfff lastig toch allemaal, misschien toch eens gewoon overslaan en eerder naar bed... Ik ga het eens proberen iig :)

Nog anderen met goede tips?

4. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Misschien de flessen iets ophogen waardoor er iets langer tussen de flessen zit en je haar dus om 21.00-21.30 de laatste fles geeft? Dan laat je de droomvoeding vallen, maar weet natuurlijk niet of dit gaat werken bij haar. Het is maar een ideetje....

Hier ook al weken hetzelfde schema:
    9.00uur de fles
    Tot 10.15uur bij mama op bed spelen en knuffelen
    Om 10.15uur weer terug in bed, slaapje van 45 minuten waarin ik doe douchen, ontbijten, hond uitlaten, rommel opruimen
    Om 11.15uur uit bed, aankleden van meneertje
    Dan mee naar beneden en lekker in de box of op het speelkleed
    Om 12.30/12.45uur de fles
    Daarna weer lekker spelen en knuffelen bij mama op schoot
    Om uiterlijk 14.00uur naar bed
    In bed ligt hij altijd nog ff te `kletsen` en om 14.15uur is hij wel vertrokken. Dan hoor ik hem meestal van 15.00uur tot 15.15uur murmelen en laat hem dan liggen. Dan valt ie weer in slaap tot 16.00uur. Vervolgens weer mee naar beneden en even spelen in de box
    Om 16.45uur de fles en daarna lekker zelf spelen in de box, op het speelkleed of op de bank.
    Vervolgens om 18.00/18.15uur weer naar bed. Dan slaapt hij tot ongeveer 19.15uur en daarna is het badder tijd.
    Om 20.15uur is het dan moord en brand en krijgt hij de laatste fles en dan zo rond 21.00uur naar boven, schone luier voor de nacht en dan lekker het bed in. Om 21.30uur is het stil en hoor ik hem tot de volgende ochtend niet meer. Kortom, ik mag niet klagen:D.

We hebben ook een paar weken op een schema van 5 flessen gezeten ivm hongerigheid, maar hij was toen veel onrustiger. Vandaar dat we toch weer de flessen opgehoogd hebben naar het maximum per fles en dat werkt hier dus als een tierelier. Wie weet bied het voor jullie ook uitkomst:). Succes!!!

5. maaikenaomi

Niemand meer?:(

6. mamadk

mamadk Actief lid

29 jul 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu twaalf weken en ons schema is zo (op goedkeuring van cb)

9.00 fles 210 daarna even knuffelen en met grote broer 'meespelen'. Daarna aankleden en rond tien uur valt ze in slaap.
    12.00 fles 180
    Daarna gelijk naar bed tot ongeveer vier uur
    16.00 fles 180 daarna spelen en rond 17.00 weer slapen.
    Meestal wordt ze vanzelf wakker rond half zeven als we zoon naar bed brengen (slapen overdag samen op een kamer).
    Tussen 19.00 & 19.39 fles 210 en even knuffelen en dan slapen in haar wiegje bij ons oo de slaapkamer tot de volgende ochtend.
    Douchen doen we een keer per week voor de laatste fles.

Ze slaapt erg veel en dit schema werkt voor ons vieren erg goed. Geen avond spits meer maar gewoon lekker rustig aan. We hadden hiervoor echt het gevoel dat we flessen erin moesten proppen met spugen en een onrustige baby tot gevolg.

Maar vokg je kindje.

Bij mijn zoontje lieten we hem het ritme bepalen en die zat ook vrij snel in dit ritme volg je kindje en je gevoel en dan komt het helemaal goed. Misschien flessen ophogen en de laatste fles er zo afhalen.

7. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hier meisje van 3,5 maand en volgende schema;

8:00 fles 180 ml
    wassen aankleden, heel soms nog weer terug in bed als ze lui is maar meestal naar beneden, spelen in de box, dutje in box doen rond 11 uur.
    12:00 fles 180 ml, daarna naar bed, slaapt bijna altijd door tot volgende fles;
    16:00 fles 180 ml, in wipstoel spelen en "ouwehoeren" met mama (LOL).
    Tussen 17:30/19:30 slapen in de box, uur of 19:15 opfrissen en pyama aan. Om de dag in bad.
    20:00 fles 180 ml. We zijn haar nu aan het leren om in bed te slapen savonds, voor als wij eens naar verjaardag van buren moeten o.i.d., maar ze mag ook paar avonden in de week lekker met ons bankhangen, dan speelt ze wat en valt later lekker in slaap op schoot.
    23:00/23:30 laatste fles 180 ml en dan slapen tot 8:00 savonds(heeeeerlijk! LOL)

Ik hou mij heel strak aan dit schema, vind zij heel prettig, en daardoor ook prettig voor mezelf. Heb een hele blije baby sinds we ons ritme hebben gevonden.

8. maaikenaomi

Ik lees hier om 8.00/9.00 de fles... Ik geef haar de fles van 7.00 altijd slapend ivm werk...
    Hoe doen jullie dat dan? Die fles door het Kdv laten geven?

9. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.282
    1.443
    113
    Hierbij mijn schema (zoon is 3,5 maand)

7 uur: fles 210 daarna direct terug naar bed (heb nog vrij)
    7.30-10.45 slapen
    10.45-11.00 spelen
    11.00 -11.30 fles 210 ml
    11.30-12,15 spelen in box en baby gym
    12.15-13.45 slapen
    13.45-15.00 spelen
    15.00-15.30 fles 210 ml
    15.30-16.30 slapen
    16.30-18.00 spelen
    18.00-19.00 slapen
    19.00-19.30 fles 210 ml
    19.30-23.00/23.30 slapen
    23.30 wakker maken voor fles 210 ml
    23.30-7.00 slapen

Mijn regel is max 1,5 uur op. Mijn zoon slaapt smiddags de ene x 2 of 3 uur en de andere x maar 1,5 dus het schema is niet iedere dag hetzelfde (eten is wel op vaste tijden). Overigens valt me op dat de meeste die reageren hun kind minder eten geven. Ik dacht dat ze bij 6 kg gewoon 210 mogen hebben? De mijne zit net op 6 kg maar drinkt meestal bijna alles op.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me dat ze na 20 uur wil clusteren. Dat hebben baby's die geflest worden even goed! Beste werkt dan vaak om gewoon met kind in de armen ergens rustig te gaan zitten of liggen.
    Kinderen van die leeftijd hebben die langdurige lichaamscontactmomenten vaak nodig om hun dag te verwerken.

11. maaikenaomi

Thans iedereen voor de reacties :) slapen gaat nog steeds niet anders...
    Nu zelfs vaak paar keer 's nachts voor d'r speen, dit heeft ze nooit gehad...
    Gaat ze dan onvermoeid naar bed?

12. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier waren beide jongens met het slapen onrustig als er weer een sprongetje in de ontwikkeling aan zat te komen. Kon soms wel 2 weken duren.

Deel Deze Pagina