Slapen tussen flessen (flesvoeding)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Palmboompje, 29 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Geef je nu de fles voor het slapen gaan? Dan zou ik ook eens laten kijken of je kindje niet wat anders mankeert dan alleen krampjes. Ik weet niet precies wat je bedoelt met onrustig slapen? Veel huilen of wakker worden tussendoor? Misschien heeft ze pijn vanwege reflux ofzo?

Als je op vaste tijden voedt dan vallen de slaapjes er vaak een beetje in een onregelmatig patroon tussendoor. Wie weet was dat sowieso wel het ritme van jouw kindje, maar misschien ook niet. Vandaar dat ik het zelf makkelijk vond om na het wakker worden te voeden, daarna nog even wakker te zijn om vervolgens te kunnen slapen tot de volgende voeding. In totaal zit je dan op 2,5 tot 3 uur tussen de voedingen. Dat is toch prima?

Voor wat betreft de hoeveelheden denk ik dat per kind verschillend is hoeveel ze wanneer drinken. Hier was het 's ochtends een heel verschil met in de middag bijvoorbeeld. Ik ging dan niet vasthouden aan een vaste hoeveelheid voeding. Ik merkte dan na verloop van tijd dat hij meer wilde op bepaalde tijden en minder op andere. Je hoeft dus niet alle flessen even veel te geven. Zolang je een beetje in de gaten houdt of je kindje überhaupt een rem heeft qua voeding.

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Jonge baby's hebben een slaapcyclus van ca 45 min. Dus als jouw kindje 1,5 uur slaapt dan plakt ze al 2 cycli aan elkaar, wat hartstikke goed is.
    Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt met onrustig slapen. Wordt ze tijdens een dutje vaak wakker en slaapt dan weer verder of wordt ze in jouw ogen gewoon te snel wakker en is dat onrustig?

Verder heb ik geloof ik al een keer eerder in een topic van je gelezen dat je bang bent voor een overprikkeld kindje als ze te lang wakker is. Waarom ben je daar zo bang voor. Kindje worden niet perse overprikkeld van lang wakker zijn, maar meer van veel dingen zien en doen.
    Dus als jouw kindje in veel een bekende omgeving is, dan zal dat best wel meevallen. En daarnaast verschilt het ook erg per kindje hoe ze prikkels verwerken.
    Ik zou op het lang wakker zijn het voeden niet aanpassen. Ik zou gewoon voeden als ze honger heeft en laten slapen als ze moe is.

Weet je zeker dat ze krampjes heeft? Een krampjeshuil is vaak echt heel andes dan een hongerhuiltje. Of gewoon een huiltje omdat baby's huilen. Met krampjes zou ik namelijk ook misschien kleinere flesjes aanbieden.

Maar misschien het allerhandigst om goed te kijken wat je kindje wil: eten, slapen, knuffelen etc. Als je haar volgt, wordt het misschien voor jou ook relaxter en ben je minder met de klok bezig en wat ze allemaal al zou moeten. Baby's zijn nou eenmaal per definitie eigenwijze schepsels.

3. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Ik verwacht niet dat ze van voeding tot voeding slaapt maar ik zit met de "wakkere" tijd van 1 uur van een baby van deze leeftijd. Als ze 1 uur wakker is en er zijn daarna nog 3 uren over hoe doe ik dit dan als ze maar kort slaapt? Ik kan haar dan toch niet 2 uur wakker laten?

4. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Tijdens het slapen wordt ze regelmatig wakker en begint te huilen en met beentjes te spartelen. Vervolgens valt ze na paar minuten slaapt ze dan weer verder. Ik denk dat het krampen zijn want ook veel windjes laten. In de avond en nacht heeft ze hier opvallend genoeg geen last van dus ik denk niet dat het reflux is anders moest ze hier in de avond en nacht toch ook last van hebben?

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Nee je hoeft haar ook geen 2 uur wakker te laten, ze kan toch meerdere dutjes doen in die 4 uur.
    Dus bv
    11 uur wakker worden en fles geven.
    12 uur weer moe en naar bed
    13u30 weer wakker
    14u15 uur weer moe en naar bed
    15 uur wakker en honger, dus fles.
    Zijn maar voorbeeld tijden. Maar als je je kindje volgt komt het allemaal wel uit.
    Als ze bv korter slaapt, dan 1u30 dan komt ze misschien iets eerder of later uit met een fles en dat maakt toch eigenlijk niet uit.
    Overigens is met een baby van een maand nog heel logisch om om de 3 uur te voeden. Veel kindjes van die leeftijd houden het nog geen 4 uur vol zonder voeding.

En je kan de hoeveelheden in de fles aanpassen aan hoe vaak en hoe snel ze komt. Je bv echt niet altijd een flesje van 120cc te geven. Is even afhankelijk van hoe hongerig je kindje is natuurlijk.
    Mijn zoontje drinkt bv vaak zijn ochtend fles heel slecht, maar 100cc van de 180cc komt best vaak voor. Dan weet ik dat hij het niet van 7u tot 11u redt. En dan krijgt hij eerder een flesje. Ook heeft hij komt hij zo wel eens heel vroeg uit in de avond en dan geef ik hem een beetje meer in de fles, zodat hij het beter redt tot een uur of 23. Gaat dat niet op en komt hij toch eerder, ook prima. Maar wat ik zeggen wil is dat je best een beetje kan spelen met voedingstijden en hoeveelheden.

Beentjes spartelen en windjes past wel bij krampjes. Ik gaf mijn zoontje (en ook mijn dochters lang geleden) cinababy, dat hielp hier heel goed.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ze kan toch een half uurtje wakker zijn en dan weer gaan slapen? En soms zijn er nu eenmaal cycli waarin je kindje langer zal wakker blijven... Dat is niet erg en ook geen succesrecept voor een overprikkeld kind.

Krampjes zijn een gevolg van veel lucht. Laat je goed boeren? Roer je de fles ipv ze te schudden? Doet ze minstens twintig minuten over een fles of is ze te gulzig?

7. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Ze heeft de Dr. Browns fles en doet er 20 minuten over. Ook laat ik haar tussendoor boeren en na afloop van de fles ook boeren. Ik roer de poeder door het warme gekookte water en schud de fles nooit.

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je merkt het in de praktijk echt wel of je kindje honger heeft of niet. Misschien wordt je kindje niet met honger wakker, maar een hongerig kind krijg je echt niet zo makkelijk in slaap. Lukt het wel, dan zal het met de honger wel meevallen. Dan merk je vanzelf of na een voeding één of twee slaapjes het beste bij jouw kindje past. Persoonlijk denk ik dat het nog erg vroeg is voor 4 uur tussen de voedingen en dat het ritme van je kindje dat nu nog niet toelaat. Misschien komt het op sommige momenten wel zo uit dat er 4 uur tussen zit, maar ik denk dat je de meeste voedingen uitkomt op 3 uur (bv. wakker-30 min voeding en boeren-30 min knuffelen/spelen-2 uur slapen-wakker-30 min voeding = 3 uur of wakker-30 min voeding en boeren-30 min knuffelen/spelen-2 uur slapen-wakker-30 min knuffelen/spelen-30 min voeding = 3,5 uur). Volgens mij heb je niet zo veel speling in de tijd voor meer creativiteit.

9. Bumpie

Bumpie Bekend lid

28 dec 2015
    864
    523
    93

Onzin

10. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

16 jan 2013
    364
    0
    16
    Waarom onzin Bumpie?

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben ook benieuwd :)

12. Bumpie

Bumpie Bekend lid

28 dec 2015
    864
    523
    93

Ik zou niet weten waar shakes die informatie vandaan heeft maar het hangt toch echt nog het eea af van het gewicht, de lengte, groeisnelheid en evt prematuriteit af hoeveel je je kindje rond deze leeftijd kan geven. Dus is het onzin om te stellen dat het "sowieso te grote flessen" zijn.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Borstvoeding.com, la leche league... Zeggen allemaal dat de maaginhoud van een baby van een maand oud zo'n 80 ml is...

14. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Topic starter vraagt om advies wat ze kan doen met de kindje als doe wakker is tussen de flessentijd en niet of ze teveel geeft of niet..
    Als TS 6x120cc wil geven en de kleine het flesje opdrinkt is dat prima.
    Gewoon doen zoals jij het wilt! Wil jij om de 4 uur 120cc aanbieden dan doe je dat! Als CB zegt dat het goed is dan is dat zo.. die zullen ook echt wel zeggen als het teveel is hoor. Die kennen je kindje qua groei enz.
    Dus doe in dat opzicht wat jou goed voelt!
    Ik geef zelf ook op vaste tijden, om de 4 uur een flesje. Ik voel me er fijner bij om vaste tijden aan te houden ipv op verzoek steeds kleine beetjes.
    Hier slaapt de kleine ook niet altijd tot d'r volgende fles.
    Ik haal d'r gewoon uit bedje, verschoon d'r (na elk slaapje schone luier) en dan leg ik d'r in de box, neem d'r bij me om lekker te knuffelen en tegen d'r te kletsen, zet d'r in de wipstoel, keer stukje wandelen, op dagen dat ze in bad gaat gaat ze na de ochtend fles in badje of soms als ze wakker wordt en ik zie aan d'r hoofdje dat ze eigenlijk nog moe is probeer ik d'r weer even in slaap te helpen. Lukt dat niet dan gewoon mee naar beneden en zodra ik weer zie dat ze moe is gaat ze weer naar bed, soms pas na 1 uur en soms al na 15 minuten.
    Slaapjes duren ongeveer 40-45 minuten per keer hier. En soms doet ze 2x een dutje tussen de voedingen en soms niets..
    Ik hou wel een ritme aan van uit bedje, luier verschonen en dan spelen en uit bedje, luier verschonen en flesje of als ze wakker is en tijd voor een fles doe ik ook d'r luier verschonen en dan flesje.
    Een keer een half uurtje eerder of later een flesje dan de vaste tijd is niet erg. Corrigeer je gewoon bij de volgende fles weer.
    Dus stel ze krijgt om 11:00 uur een flesje en vervolgens pas om 15:30 uur dan geef je de volgende gewoon weer om 19:00 uur of als het 14:30 uur werd dan geef je die van 19:00 uur als ze eerder honger heeft gewoon om 18:45 uur ofzo.

15. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Ik deed op verzoek. Aan het begin sliep ze van 9 s morgens tot 3/4 uur smiddags heel veel en kwam ze 1x voor de fles. Soms moest ik dr nog wakker maken (dat deed ik wel anders zat er zo lang tussen) en daarna wilde ze dan om de 2 uur. Dus ja... Ik paste me aan haar aan :)

Deel Deze Pagina