Hij huilt niet hij krijst totdat ie er schor van wordt. Als ik hem laat liggen wat ik natuurlijk allang geprobeerd heb dan kan ie wel tot een uur lang huilen.
ja, Erik "huilt" ook zo vreselijk gewoon! Ben nu druk bezig in het boek op zoek naar een oplossing. Heb al wel een paar trucs eruit kunnen halen en dat werkt wel. Maar hij slaapt nog niet door en niet alleen. Maar moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet echt heel actief mee aan de slag ben gegaan. Je moet eerst lezen, dan zie je van : ja, dat soort slaper is op mijn kindje van toepassing. En dan geeft ze meerdere oplossingen voor dat soort type slaper. ( niet alleen kunnen slapen, alleen met speen slapen, aan de borst in slaap vallen, wiegend in slaap vallen, meerdere keren wakker worden en speen of borst willen, borstkindjes bij je in bed of fles kindjes bij je in bed ) Dus echt alle soorten slapertjes! Nadat je een oplossing hebt gekozen dat het beste bij je past dan ga je het toepassen. Ze is heel eerlijk over terugslagen en dergelijken. Maar goed, als je eenmaal je oplossing hebt gekozen dan moet je je er heel stipt aan houden, dan werkt het het beste. Ze zegt ook heel eerlijk dat het niet van de ene op de andere nacht werkt. Het duurd een tijdje. Het is een proces. Ik vind het boek een aanrader. Ookal ben ik nog niet zover dat ik de oplossing helemaal gevonden heb. Maar dat komt ook omdat er nu veel stress is hier en het de komende tijd heel druk word en dat Erik nu veel last heeft van tandjes en darmkrampen. Maar zodra dat achter de rug is dan gaan we er stevig mee aan de slag! Dus of het echt werkt weet ik nog niet, Maar het ziet er heel bemoedigend uit Succes en sterkte voor alle mama's met moeilijk slapende kindjes!
Huilen is niet schadelijk, laten huilen wel. Huilen is het enige communicatiemiddel dat een kindje heeft en geeft hiermee aan dat er iets (wat is dan nog de vraag) niet goed is. Laat je je kindje huilen dan negeer je dit signaal. Je kindje voelt zich afgewezen en kan in de ergste gevallen zelfs stoppen met huilen als er iets niet goed is, hij stopt dus in wezen met communiceren. Daarnaast worden er enorm veel stresshormonen opgebouwd bij een krijsbui en als die te vaak gebeurd schijnt dit zelfs hersenbeschadiging op te kunnen leveren. Nu gaan we er wel even vanuit dat ouders hun kinderen niet hysterisch laten liggen huilen, dus het geldt alleen als je niet reageert op het huilen en er geen aandacht aan besteed.
Wat ik altijd moeilijk hier aan vind: hoe vaak is "te vaak"? Wij hebben ten einde raad 2 weken de methode van Ria Blom geprobeerd, en in die 2 weken een paar keer 20 minuten laten krijsen. Daarna overgestapt op juist elke keer troosten. Dus wat is volgens de pedagogiek te vaak?
Het is maar welke methode je aanhangt, waar ben je liefhebber van. Sommige mensen denken dat het goed is om je kindje te laten huilen en hebben daar argumenten voor. Ik kan me hier echter niet in vinden. Dit past niet bij de argumenten betreffende communiceren en stressniveau. In principe geeft je kindje met huilen aan dat er "iets" niet goed is. Hierop zou je meteen moeten reageren. Dan voelt je kindje zich geborgen, veilig en zelfs op die jonge leeftijd al serieus genomen. Hij weet dan dat hij meetelt en dat hij op je kan rekenen. Dit is goed voor zijn zelfvertrouwen en verdere ontwikkeling. Je zou er dus naar moeten streven dat je kindje niet huilt, en als hij wel huilt zoveel mogelijk troosten en zoeken naar oplossingen. Dus niet alleen laten liggen ook al vindt je de oorzaak niet. Zeker kinderen onder de 8 maanden niet. Deze hebben geen object-constante. Dat betekend dat ze niet weten dat je er bent als ze je niet zien. Ook al sta je drie meter verder. Als ze je dan laat liggen voelen ze zich eenzaam en doodongelukkig (denk maar eens na hoe je jezelf voelt als je huilt).
Zwaantje, Een van de oorzaken van slaapproblemen is dat kinderen niet leren zelf in slaap te kunnen vallen. In slaap vallen aan de borst, ofdmv autorijden etc houdt in dat je kindje pas in slaap kan vallen als er aan een bepaalde conditie voldaan is. Het beste is om je kindje half slapend in bed te leggen. Dat is sowieso al een klus als je kindje klein is, maar als hij/zij een paar maanden oud is, helemaal lastig. Omdat dat het patroon is geworden. Als je nu je kindje zo in bed legt, zal het erg schrikken want het is het niet gewend. Volgens mij moet je een stappenplan maken, en je kindje langzaam laten wennen aan het in slaap vallen in zijn eigen bedje zonder te veel hulp van jou of iemand anders. Volgens mij staat in het boek goeie tips. Succes!
Sweetvienna: Dat is de reden dat ik het boek ook heb gekocht. Bij mij was er al verbetering nadat ik 1 dag tips had uitgeprobeerd. Inmiddels slaapt ze een aantal keren per dag anderhalf uur, dus succes!
herkenbaar... ben zelf ontwikkelingspsycholoog, maar bij je eigen kindje komen er zo veel andere dingen bij kijken (m.n. emoties), dat het ineens toch heel anders is... Ik laat mijn zoontje ook nooit huilen; heel soms even jengelen, maar meestal ga ik er vrij snel heen. Hij is extreem prematuur geboren (8,5 week te vroeg), dus wil er alles aan doen om hem veilig te laten hechten aan ons. Als een kindje 'verwend' raakt, kun je dat met enige moeite wel weer afleren, maar als een kindje onveilig gehecht is, krijg je daar geen tweede kans voor... Ben wel benieuwd naar het boek. Staan er ook passages in over het verwerken van ervaringen? Ik heb nl het idee dat mijn zoontje zo in zijn koppie bezig is met dingen willen 9die hij nu nog niet kan, zoals kruipen), dat hij veel tijd nodig heeft om dat allemaal te verwerken en dus nogal druk kan zijn in bed. Mijn vader noemt dit 'noodlottig' het komt dan over alsof hij je uitdaagt, maar volgens mij is dit niet zo... Hoe moeier hij is, des te drukker hij wordt, zeg maar :-$
Oh! Dat is goed zeg! Dat wil ik ook wel voor mn zoontje! Sinds hij niet meer ingebakerd wordt, slaapt hij weer een stuk slechter, echt van die hazeslaapjes. Maar hij is wel moe dus heeft het wel nodig, en ik word er ook wel moe van Denk dat ik het boek ook ga bestellen!
Zo heb ik er nog niet naar gekeken maar dat is precies hoe ons zoontje ook is! Soms denk ik wel eens wij hebben een ADHD-baby
ik heb het boek ook besteld ,mijn dochtertje moet ik altijd wiegen om haar te laten slapen ,daarna kan ik haar als ze slaapt in bed leggen.en s'nacht word ze ook vaak wakker en dan moet ik haar weer wiegen anders wil ze niet meer slapen ...
Ik ben het boek nu aan het lezen... Maar ik merk al dat er bij ons eigenlijk helemaal niet zo veel 'mis' is. Ook wel leuk om zo te ontdekken . Ik vind het fijn dat er gewoon heel duidelijk wordt gezegd dat je je kindje niet hoeft te laten huilen! Het frustreert me zo om dat steeds weer te moeten horen en mezelf te moeten verdedigen omdat ik dat gewoon niet wil.
K heb het boek net gekocht via BOL dus hoop dat ik hem dinsdag in huis heb! Lijkt me een fijn boek, we proberen nu namelijk al enige tijd om onze meid 10 min tot 15 min per keer te laten huilen, maar helaas zonder effect. Ze is ook erg snel in de ontwikkeliong, dus heeft een hoop te verwerken en gaat steeds staan in bed..gewoon omdat ze dat kan hahah Het laten huilen druist tegen mn gevoel in maar ja ik wist het anders ook niet meer. Maar 10 tot 15 min is echt een max wat mij betreft. Mn man kan het helemaal niet volhouden...dus lastig is het zeker. Ik hoop dat we wat aan het boek hebben. Liefs en succes voor iedereen! Mili
Ik zie op de vorokant van het boek staan ,dat het voornamelijk over doroslapen gaat 's nachts. Hier heb ik gelukkig geen problemen mee ,maar overdag en met name in de middag slaapt mijn mannetje amper en je merkt dat hij daar veel last van heeft. werkt het daar ook voor?
Kunnen we elkaar de hand geven! Of beter gezegd onze mannetjes kunnen elkaar een handje geven lastig is dat he! Want moe zijn ze op een gegeven moment wel maar slapen ho maar!
Oh erg is dat he. Hij zit dan in zijn ogen te wrijven ,wil niks is jengelig. Ik leg hem dan in bed. Heb er al bij gezeten en alles al gedaan ,maar niks helpt. Hij krijst/huilt als een gek en gaat niet slapen. Hij gaat pas weer slapen als hij om 19.00 naar bed gaat en dan zonder moeite. Die van mij doet het nu ongeveer een week of 5, bij jou dan? Ben wel blij dat ik niet de enige ben hoor
Ik heb het daar juist voor gekocht. Hier namelijk precies hetzelfde. Ik ben nog niet zo ver in het boek, maar ik laat het weten! :-D